Ridtravare.

GardenAngel

Trådstartare
Jag hjälper till och sköter en sjuårig varmblodsvalack. Han är riden i snart två år, men nu på senaste tiden har vi börjat träna lite med på riktigt med honom. Han kan gå i form i skritt och lite i trav. Han kan vänster galopp från skritt, men blir lite "flängig" från trav. Men Höger galopp har han väldigt svårt för. Det är ju antagligen för att han inte har tillräckligt med muskler, men då behöver jag lite hjälp med tips hur vi ska få honom mer musklad, på bästa sätt. Tömkörning och klättring vet vi ska vara bra, men efter en olycka med travsulkyn som unghäst, så tycker han tömkörning är mycket obehagligt och nu på "is-våren" är det svårt att få ett bra ställe att klättra på.

Så, vet ni något annat sätt att göra det lättare för honom? Vi skulle vara ytterst tacksamma för ett bra tips.

Sv: Ridtravare.

Jag tycker du ska kolla sidan du blivit rekommenderad men jag kan ge dig lite råd också.

Vet inte hur mycket erfarenhet du har av just travare som ridhästar men en travares muskler är annorlunda än på en vanlig ridhäst,,,om nu travaren gått träning och löp.

En travares muskler är långa medans en ridhästs muskler är kortare och "rundare". En travare ska ju ha påskjut framåt=fart och en ridhäst ska ha påskjut uppåt=bärighet.
En travare breddar ju även mycket i bak och har därför ett annat rörelsermönster.

Det tar väldigt långt tid för en fd. travhäst att omskolas, inte i inlärning men i kropp, rörelsemönster och muskler.
Fortsätt med skritt och trav. Låt galoppen vara tills traven är befäst och balanserad, alltså den ska kunna gå i form i kort trav balanserat och framförallt fått muskler för att klara av detta.

Du har nämnt klättring och tömkörning....rid ut i skog och mark så hästen får lära sig att lyfta sina ben, tempoväxlingar, tex..skritt, ökad skritt, skritt, ökad skritt,,,arbetstrav, kort trav, arbetstrav osv.
Sätt igång från halt till trav osv.

Glöm inte halvhalter, dels för att du kommer få en uppmärksam häst och dels för att ge hästen belöning vid eftergift och dels för att "få" ihop hästen lite för att vid eftergift ge den en chans att hitta "sin" balans och form.
Använd dig av sidoförande hjälper, skänkelvikning, öppna osv....

När hästen har fått muskler och skritt och trav är befäst,,då ska du börja "jobba" med galoppen. Börja med galopp vid uteritt, där hästen har möjlighet att kunna galoppera på lite. Det är vanligt att travare gärna springer på i galoppen för de har inte muskler eller balans för att kunna gå sakta och samlat.
Använd dig även här av tempoväxlingar och galoppfattningar.
Tex. Fatta galopp, galoppera i det tempo hästen vill (dock inte skengalopp eller racertempo), korta in hästen lite grann så den saktar av lite, öka igen osv. Ge hästen chans att länga, korta, länga.
Allteftersom kommer du kunna korta upp hästen eller rättare sagt kunna rida den i ett kortare tempo.

Nu blev det massor här men du får gärna fråga.

Lycka till

Senast ändrad:

Tack Lakrits för svaret.

Jag red honom igår och tränade på riktigt ordentligt med honom för att känna efter hur mkt han kunde.. (har inte ridit honom på ett tag) Och han gick fint i form från trav och skritt. Han kunde vänster galopp bra och kunde t.o.m korta den och gå relativt långsamt.. Men när jag försökte få honom i höger galopp blev det antingen vänster eller slängtrav.. Har du något annat bra tips, Lakrits eller någon annan.

Tacksam för fler svar.

Kul att det gick bra för dig...
Oftast så är travare lite stelare i höger sidan och har svårare åt höger.
På travbanan springer de ju med högersidan utåt och är alltså ställda åt vänster för det mesta.

Har du tillgång till ridhus eller paddock?
Om du har det så ta hjälp av hörnen.
Rid mot hörnet från långsidan, samla upp hästen, ställ hästen, gör halvhalt och precis i hörnet gör du fattningen för höger galopp.
Här har hästen inte så mycket att välja på. Dels för att den går i högervarv och dels för att den är ställd åt åt höger. Här måste den ta rätt galopp för att inte tappa balansen.
Låt den även här "springa" på lite tills den hittar sin balans och när det är gjort så korta in den lite. Den behöver inte galoppera många steg utan ett par steg för att sedan sakta av igen. Gör ny fattning i nästa hörn efter långsidan.
Tänk också på att ge efter i innertygeln (alltså höger här) så den får chans att sätta fram höger framben i fattningen. Hästen ska ha stöd i yttertygeln och stå gärna upp i fältsits i fattningen, det underlättar också för hästen, du stör inte ryggverksamheten.

Fortsätt med skritten och traven ett tag till, låt hästen fortsätta bygga upp sina muskler så här ett tag. Det är klart du kan galoppera men "jobba" inte med den ännu. Gör några fattningar varje pass men låt det vara sedan. Det räcker så länge. Galoppen tar du sedan när hästen har ork för det.

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar