Ridträning av startande travhästar

lilith

Trådstartare
Jag håller själv inte på med trav, men träffar på fler och fler travtränare som rider och longerar sina travhästar. Anledningen som jag har förstått är att lösgöra dem, stärka ryggmusklerna, förbättra bakbensaktiviteten och för att få omväxling i träningen.

Det skulle vara intressant att få lite mer information av er som själva har starthästar som ridtränas och longeras (förutom träningen de får framför sulkyn). Hur tränar ni dem och vad är syftet. Tömkör ni förutom att longera? Finns det något som är extra bra att göra med dem, och finns det något som man inte bör göra med dem (dvs som kan inverka negativt på prestationen på travbanan)? Generellt sett alltså, alla individer är ju olika. Jag tänker här på 4-6-åriga travare, som redan startar, eller har tränats inför start en längre tid, och tränas professionellt.

Sv: Ridträning av startande travhästar

Ridtänar i skog och mark, mycket skritt över stock och sten för både kropp och själ.
Travar aldrig fort under sadel, bara lugn trav, mest skritt och galopp.
Rider lite öppna och sluta på ridbana eller längs med vägar i skritt, även lite fram och bakdelsvändningar.

Tror det är bra för dem att få använda sin kropp på andra sätt än vad de gör framför vagn, omväxling helt enkelt. :)

Konceptet där jag jobbar visar sig mycket framgångsrikt, 2 stall som kör samma ridträning och vi har svenska rekordhållare, derbyvinnare, SM vinnare och storloppsvinnare inom främst kallblodstravarsporten nu. Lite varmblod finns det också.

Rejäl klätterbacke, brant, smal och slingrig. Får upp pulsen på hästarna och gör dom smidiga.

Galopprepbacke i djupare sand, de introduceras med 2 repor oavsett ålder och ökas därefter på. Hästarna rids in som 3-åringar när de är mogna för uppgiften. Vissa hästar kan gå upp till 6 repor, har tyvärr inte i huvudet hur lång repbacken och klätterbacken är.

De går ett friskt tempo hem igen i trav längst träningsvägen.

Sedan går de back, distans- och intervallträning för speedcart/rockard och styrkepass i backe för tryckvagn (4-hjulsvagn). All träning i skogsmiljö med träningsväg genom skog med stigningar.

Konceptet där jag jobbar visar sig mycket framgångsrikt, 2 stall som kör samma ridträning och vi har svenska rekordhållare, derbyvinnare, SM vinnare och storloppsvinnare inom främst kallblodstravarsporten nu. Lite varmblod finns det också.

Rejäl klätterbacke, brant, smal och slingrig. Får upp pulsen på hästarna och gör dom smidiga.

Galopprepbacke i djupare sand, de introduceras med 2 repor oavsett ålder och ökas därefter på. Hästarna rids in som 3-åringar när de är mogna för uppgiften. Vissa hästar kan gå upp till 6 repor, har tyvärr inte i huvudet hur lång repbacken och klätterbacken är.

De går ett friskt tempo hem igen i trav längst träningsvägen.

Sedan går de back, distans- och intervallträning för speedcart/rockard och styrkepass i backe för tryckvagn (4-hjulsvagn). All träning i skogsmiljö med träningsväg genom skog med stigningar.

Någonting har ni gjort med Streetan iaf, hon går ju som ett skott ;) Lite skillnad mot när jag hade henne som passhäst hos förre tränaren då hon knappt gick framåt i groteskt knackig stil :)

Btw så ridtränas min lite, har dock legat på latsidan med detta nu men han föredrar sadeln före selen när det gäller träning - han är lite koko i nöten :D Långa skritturer i skog så han får lyfta på benen (jättesvårt :eek: ), använda hjärnan på ridlektionerna vi regelbundet är med i, tömkör honom i paddock med dock inte för mkt på volt.

Har en pålle som hunnit bli sex år och inte var riden något innan jag tog över henne för ca 2 månader sen och hon var fin i kroppen men lite svag i vänsterbak och lite krånglig att svänga till höger, inte så bra med tanke på när man ska volta. Lite tunn över ryggen också och jag började tömköra hennes nästan direkt i båda varven , både logering i skritt och trav på volt men också attjag liksom "kör"bakom henne men arbetar henne i munnen hela tiden och hon har blivit väldigt avslappnad och fin både i det arbetet och i körning samt smidigare i sidorna, provade att rida henne för några veckor sedan och var väldigt lätt i munnen på en gång och arbetar fint i form i skritten i båda varven och har precis lärt sig att flytta sig undan för skänkeln. syftetär väl egentligen både variation, öva upp smidighet och stärka ryggen.

Jag uppfattar det som att det arbetet utan vagn funkar avstressande men också stimulerande när de får "tänka"lite mer och min pålla tycker det är roligt att göra lite annat. Har helt lagt om träningen på henne men ännu inte varit ut på banan och testat av men det ska bli intressant att se vad som händer framöver för hon har blivit grymt harmonisk sista tiden.

Någonting har ni gjort med Streetan iaf, hon går ju som ett skott ;) Lite skillnad mot när jag hade henne som passhäst hos förre tränaren då hon knappt gick framåt i groteskt knackig stil :)

Kompisen jobbar hos G. och hon har fullt upp med henne i ridträningen så helt enkelt har det inte varit :angel:

Det kan jag verkligen tro :p Tror jag måste släga iväg ett PM till dig, har lite funderingar ;)

Jag rider hos en kille som föderupp travhästar och tränar dom, och jag rider mycket monté med en medans han brukar köra en annan breve. Brukar också skogsmulle rida för att träna upp dom lite extra ;)

En utav hästarna som jag rider ser man otrolig skillnad på! Jag har ridit in båda hästarna och man kan se skilnad när dom har haft en ryttare träna dom än bara en sulkie. När dom har haft en ryttare på ryggen så blir dom mycket mer uppmärksamma på vad som händer, dom blir inte lika tunga i tyglarna, man märker också att deras form blir mycket bättre, dom håller ihop sig länmgre in i loppet en vad dom gjorde innan. Enligt vad jag tycker :)

Håller ni till i Grubbe? Det låter som upplägget man hade hos Gunnar Melander när jag var i det stallet redan för 20 år sedan.

Håller ni till i Grubbe? Det låter som upplägget man hade hos Gunnar Melander när jag var i det stallet redan för 20 år sedan.

Stämmer! Jobbade en sväng hos honom medan min kompis var en sväng hos Bergh när han hade unghästar på Dannero, nu är jag hos sonen hans i gården bredvid.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Tänkte be kloka buke om tips och råd. Jag har en bekant som har en travhäst på nio år. Jag har vart med från början sen hon...
2
Svar
25
· Visningar
3 606
Senast: Medrix
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 536
Senast: MattiZ
·
Trav Hur ridtränar ni era starthästar? Dressyr, skogen mm? Hur många dar/vecka och hur la ni upp träningen från start (från första gången du...
2
Svar
23
· Visningar
2 791
Senast: Kivina
·
N
Trav Hej! Kan vara kul att få lite tips på ridträning av startande travhäst. Ridtränar våran travhäst 2 gånger i veckan ca. Oftast...
Svar
11
· Visningar
1 875
Senast: NathalieBorgman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V