Sv: Ridsvacka
För mej brukar det fungera att, som tidigare sagt, ta en liten paus från ridningen tills man känner suget igen. Sen får man fundera på VARFÖR du får svackan? Är du rädd? Och isåfall för vad/i vilken situation? Då fungerar tipset som jag fick i en annan tråd; tnk dej in i situationen och tänk hur du skulle reagera om hästen gör just det du är rädd för, och kom på något som skulle fungera. Sen tänker du att du lugnt reagerar på rätt sätt och allt går bra.
Det finns alltid något man kan göra, och känns framtiden ljus, eller att man vet hur man ska komma runt det man inte gillar, då brukar allt kännas mycket lättare.
Jag har själv en sån svacka just nu, ör jag VILL rida och motionera min häst varje dag för att han ska få bra kondition och bli hållbar, men jag gillar inte att rida ut ensam. Finner inget nöje i det, om inte hästen tycker det är askul då. Har jag ridbana i närheten eller ridhus funkar det bättre men det är på gott och ont för då sitter jag oh harvar åp ridbanan varje dag till slut och när man väl ska ta sej ut på en tur är hästen tittig för att miljön är annorlunda. Då är det bättre att försöka ta sej ut så ofta som möjligt och göra det till en vana.
Läs grna en bok om det är något du fastnat på. nån som är inriktad på det problem du har, t e en horsemanshipbok om hästen är jobbig, en dressyrbok om du känner att du har fastnat på en rörelse osv. Man får en massa bra inspiration då! Och rid GÄRNA för en duktig tränare som kan se mer objektivt på hästen, då brukar man kunnata sej ur onda cirklar och få lite variation om inte annat.
Lycka till!