A

Analondea

Vad ska man igentligen tänka när man är i en så kallad "ridsvaka" allt går jätte dåligt och man vill hälst inte rida ? :devil:

Sv: Ridsvacka

Vet inte tänkte bara säga att jag hade en lite svacka förra veckan när jag ville sälja hästen och aldrig sätta min fot i stallet igen. Det bästa för mig var bara att inte rida några dagar och sen släppte det. Ingenting fungerade det nån av hästarna och det är aldrig bra att rida när man är arg.

Jag har även haft en lång svacka för ett antal år sedan innan jag hade egen häst. Då hade jag uppehåll i ett halvår. Var inte i stallet eller något. Tillslut saknade jag hästarna så mycket så jag trodde att jag skulle bli knäpp och när jag har dåliga dagar tänker jag på hur mycket jag saknade hästarna då.

Ta en paus från ridningen. Hästarna dör inte av att ha lite semester nu på vintern.

Ja du. Jag tror att vi är många som kommer i svackor i bland. Jag har börjat ta det posetivt. För det måste nästan gå dåligt eller man begår misstag för att man ska få sig en tankeställare och kunna bli bättre. Det är av misstagen vi lär oss. Jag har själv sånna svackor. Problemet med mig är att jag vill helst kunna ett snäpp bättre än jag kan själv. Då när jag får svackor brukar jag gå tillbaka och göra något som är lätt, och man får tillbaka självförtroendet.

Ta det lungt några dagar, känns det inget roligt att rida så kan du gott ta lite semester några dagar ist :banana:
Kanske hitta på något annat med din häst, ut och gå promenader eller liknande?
Mvh

För mej brukar det fungera att, som tidigare sagt, ta en liten paus från ridningen tills man känner suget igen. Sen får man fundera på VARFÖR du får svackan? Är du rädd? Och isåfall för vad/i vilken situation? Då fungerar tipset som jag fick i en annan tråd; tnk dej in i situationen och tänk hur du skulle reagera om hästen gör just det du är rädd för, och kom på något som skulle fungera. Sen tänker du att du lugnt reagerar på rätt sätt och allt går bra.
Det finns alltid något man kan göra, och känns framtiden ljus, eller att man vet hur man ska komma runt det man inte gillar, då brukar allt kännas mycket lättare.
Jag har själv en sån svacka just nu, ör jag VILL rida och motionera min häst varje dag för att han ska få bra kondition och bli hållbar, men jag gillar inte att rida ut ensam. Finner inget nöje i det, om inte hästen tycker det är askul då. Har jag ridbana i närheten eller ridhus funkar det bättre men det är på gott och ont för då sitter jag oh harvar åp ridbanan varje dag till slut och när man väl ska ta sej ut på en tur är hästen tittig för att miljön är annorlunda. Då är det bättre att försöka ta sej ut så ofta som möjligt och göra det till en vana.

Läs grna en bok om det är något du fastnat på. nån som är inriktad på det problem du har, t e en horsemanshipbok om hästen är jobbig, en dressyrbok om du känner att du har fastnat på en rörelse osv. Man får en massa bra inspiration då! Och rid GÄRNA för en duktig tränare som kan se mer objektivt på hästen, då brukar man kunnata sej ur onda cirklar och få lite variation om inte annat.
Lycka till!

En till sak: gör sånt du tycker är ROLIGT! Så att du verkligen ser fram emot att komma till stallet och rida :) Mitt knep med uteritterna är att jag bara rider rätt ut i skogen i 20-30 minuter och hästen får göra jobbet och man själv får något att tänka på egnom att sick-sacka mellan alla träd. Du kanske ska prova något nytt? Barrelracing kanske? Inte göra seriösa saker hela tiden. Tänk ut något du skulle tycka var jätteroligt att göra och gör det!

Ta inte paus från hästarna...kanske max några dagar eller så...rid lite barbacka, busa omkring lite, sätt inte krav på varken dig eller hästen...

Min ridlärare sa; "Det är när man börjar lära sig mer som man upptäcker hur mycket man inte kan, och får då lätt dåligt självförtroende och kanske tycker det är mindre kul för ett tag"

Stämmer!

Jag har haft en väldig ridsvacka nu i höstas, då det var prov på prov, dåligt väder och man blev less på det mesta.
Då skrittade jag runt i skogen på min ena ponny ca 3 dagar i veckan, så fick min mor rida den andra ponnyn. :rofl:
Istället för att vara i stallet umgicks jag mycket med alla dem som man inte hinner träffa så mycket annars :)
Det varade i ca 2 månader, och sen så kände jag mig mycket mera motiverad till att gå ut till stallet och rida igen.

Om du inte rider för instruktör tycker jag du kan prova det. Och om du gör det så kanske du kan prata med din instruktör om hur du känner. Hon/han kanske kan hjälpa dig på ngt sätt?
Jag hade en sån svacka i början av sommaren. Min ridlärare märkte på mig hur ledsen jag var och hittade på lite annorlunda övningar åt oss. Ni kanske kan köra lite renodlad sitsträning? Min ridlärare är full av idéer i sdana situationer. Kanske din med?

Annars kan du se till att göra ngt riktigt kul och oseriöst. Det gjorde jag. Vi badade och var ute och flängde barbacka i skogen, tränade NH, rejsade i skogen och hoppade (jag är dressyrtant i vanliga fall).
Gå ut på promenader och titta på konstiga saker och undersök dem med din häst. Lek med hästen lös i hage/paddock/ridhus.

jag har en ridsvacka just nu, den kalas is och kalt väder, så jag har varit mer el mindre ledig i snart fyra veckor, så man orkar igång igen.

Bit ihop och rid ändå, gör enkla grejer och ta det lugnt och sitt inte och bli arg på hästen.
Visst kan du ställa av den också och bara rida när det passar dig, men i mina ögon ska även vila vara planerad och det är lika bra att vänja sig vid vardagsslitet.
Har också haft svackor i perioder, men jag håller tyst och rider på så lossnar det igen. Ha kul !

Jag brukar ta en paus och sen börja igen. Blir det en lite svacka mitt i en träningsperiod brukar jag sätta lite tid på att göra hästen fin innan ridturen, då blir jag mycket gladare. :D

Jag hade en ridsvacka i höstas.
Medryttarhästen var så otroligt negativ och vände hemmåt och försökte gå hem flera gånger då man red iväg vilket var skit-trisst.
Antar att din ridsvacka kanske itne är lika dan.

Men om du inte vill sluta rida så "håll ut" och vänta så ska du nog se att det blir roligt snart igen.

Vad är problemet? Vad är det som inte går bra? Vad är det som du tycker borde gå bra? Är det något som har hänt eller har du tröttnat rent allmänt? Är det ridningen eller hästlivet i övrigt som tar emot?

mvh
Lejonelle

Efter ha levt med min fånghäst i många år är jag numera så himla tacksam varje dag hon får vara frisk och faktiskt, mot alla odds, är i full tävlingskondition. Hon är ett levande mirakel så varje ny dag är en bonus ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama