Ridstövlar som tål omild behandling..?

FlipTheFrog

Trådstartare
Efter att ha förbrukat tre par MH High Rider på sex år, däreft vantrivts under något år i olika ridskor'/kängor+shortchaps och slutligen använt (så fort jag kommit åt) fruns kalasbra Gr*ninge Rider i flera år har jag bestämt mig för att försöka hitta ett par egna stövlar som

1) inte har 'säckigt' skaft (a la vanliga Gr*ninge eller C*rlscrona), utan lite mer åtsmitande med dragkedja
och
2) har en fotdel som tål mockning och omkringtraskande på olika underlag...

För Graninge Rider tycks inte tillverkas längre? Eller? Har de ersatts av ngt motsvarande?

Någon som har provat MH Terra Nova HR?

Ni som har på er era ridstövlar under hela stallbesöket, vad har ni för något? Hur väl tål de/tål inte denna användning..?

Sv: Ridstövlar som tål omild behandling..?

Jag har mountain horse ridge high rider. De har rejäl fotdel, ska vara vinterfodrade, jag använder de året runt, det är inga sådana där klumpiga luddiga vinterstövlar! Dessutom har de en smidig diskret dragkedja som går lite grann på utsidan på benet, så man slipper ha den mitt bak och riskera att repa på sadeln. Dessutom är de himla sköna att ha på sig :)

Så här ser de ut på
Blomman160.jpg

Blomman156.jpg

Jag har ett par Graninge med resår på utsidan och dom sitter som berget runt benet, ingen risk att dom kasar ner :)

Har du tittat på vad det är för utbud på Tradera ?
Där hittar du allt från helt nya till begagnade.

Köpte mina älskade Graninge kängor med lågt skaft. Använder dom ständigt och jämt året runt om det inte är över 25 grader plus för då blir dom för svettiga ;)

Ni som har på er era ridstövlar under hela stallbesöket
Jag tror det är där hela upplägget spricker. Vill man prompt ha samma skodon att stalljobba/mocka i, gå ute i hagen med, och rida i, så har jag själv tyvärr svårt att se att det kan bli något bättre än en halv-ok kompromiss. :crazy:
Beroende på uppgift och väderlek växlar jag mellan boots (Double-H med tvär tå), stålhättade stallskor (Blundstone, perfekt passform för mina litet breda fötter) och gummistövlar (Tretorn ngn mellanmodell). Bootsen är bäst att rida i men funkar för mockning och stalljobb också, stallskorna tvärtom, gummistövlarna är enda tänkbara alternativet i höstlerig hage.

Senast ändrad:

Tror att du gör bäst i att satsa på ett par bra ridstövlar och galocher :idea:

Det finns inga ridstövlar (av den smalare och nättare modellen) som tål att slafsa runt i leriga hagar och trampa i gödsel och urin i någon längre tidsperiod.
Tom mina blundstoone kängor varade bara 6 mån i kostallet trots att dom tvättades och smordes. Urin äter läder!!

Tack för era svar!

Faktum är, när jag tänkte efter, att jag ju inte utsätter mina stövlar för lika mkt elände nu som när jag dödade mina tre par MH HR på raken... Då stod jag i stall med leriga hagar och mockade ut pissig halm. Nu har vi sandjord (+ lösdrift så jag går nästan aldrig ut i hagen i alla fall) och torr och fin permanentbädd.

Så förhoppningsvis kan jag få stövlar att överleva lite längre - för skor+chaps vill jag verkligen inte ha. Och även om jag inte längre har häst i stöveldödande miljö så är stuprör á la C*vallo inget för mig (har haft såna med, fast de dödade mig innan jag dödade dem).

Jag är som sagt intresserad av MH Terra Nova och de där Graninge svea länkade till ser ju intressanta ut - fast snyggare vore ju om man slipper den där resårgrejen på sidan...

Får klämma även på Ridgen - säker på att de inte blir för varma under sommarhalvåret SnigelEffekt? Snygg häst du har förresten!

Två års livslängd för stövlar som man använder till allt tycker jag ändå är helt OK livslängd. Så jag skulle inte banga för MH om de presterar såpass bra. Jag går väldigt bra i MH, har bland annat använt deras jodphurs och vinterkängor när jag delat ut tidningar (10 km/gång).

Men sen är det många som säger att Ariats stövlar är så bra och sköna och de kostar ju inte så himla mycket mer. Ser dock mindre stryktåliga ut - men är lite nättare så att man kanske kan ha galoscher över. Snygga är de ju...

http://www.ariat.com/English/Women/Footwear/TallBoots/BromontTallH2O.html?color=BLACK

Vill ha...

Två års livslängd för stövlar som man använder till allt tycker jag ändå är helt OK livslängd. Så jag skulle inte banga för MH om de presterar såpass bra. Jag går väldigt bra i MH, har bland annat använt deras jodphurs och vinterkängor när jag delat ut tidningar (10 km/gång).

Men sen är det många som säger att Ariats stövlar är så bra och sköna och de kostar ju inte så himla mycket mer. Ser dock mindre stryktåliga ut - men är lite nättare så att man kanske kan ha galoscher över. Snygga är de ju...

http://www.ariat.com/English/Women/Footwear/TallBoots/BromontTallH2O.html?color=BLACK

Vill ha...

Fast då hade jag Rimfrost Rider under stor del av året (gjort slut på två eller tre såna par med.. de har spruckit över foten!) samt använde High Riderna tills de nästan föll isär...

Ariatsstöveln var riktigt snygg ja! Finns de i Sverige tro?

Alltså, nä, jag tycker faktiskt inte de blir speciellt varma ens på somaren. Jag har använt de hela denna somaren, nu har det väl iofs inte vart någon rekordvärme precis, men några heta dagar har det ju ändå vart. Och nej, jag tycker det funkar bra! De är väldigt tunt fodrade ska ju tilläggas, de upplevs inte "tjockare" nä man nyper över skinnet än ett par ofodrade gör. Så det är väl någon specialvariant. Hursom är jag jättenöjd, och dragkedjan är jättesmidig :)

Åh, tack :)

Ja, det finns både vinterfodrade och vanliga. Vet inte vad de kostar dock.

Alla Ariat är mjuka så om du inte gillar att de "slafsar" runt ankeln, håll dig borta från Ariat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka