Ridstövlar, smala vader

Entusiast

Trådstartare
Hej,

För några månader sen började jag rida och köpte ett par stövlar för ändamålet. Men jag tror att jag hade lite för bråttom, för de är lite för stora runt vaderna. Jag har fortfarande inte helt förstått vilken funktion stövlarna egentligen ska fylla, men jag antar att de kan ge bättre stöd om de sitter tightare runt vaderna.

Hur viktigt är det? Borde jag byta ut dem? Finns det något jag kan göra för att de ska passa bättre? Jag såg att folk med för höga stövlar kan lägga en liten kil under hälen t.ex. Tjockare strumpor? Jag försöker träna upp mina vadmuskler men det kan ju ta ett tag om det ens är rimligt alls.
 
Hej,

För några månader sen började jag rida och köpte ett par stövlar för ändamålet. Men jag tror att jag hade lite för bråttom, för de är lite för stora runt vaderna. Jag har fortfarande inte helt förstått vilken funktion stövlarna egentligen ska fylla, men jag antar att de kan ge bättre stöd om de sitter tightare runt vaderna.

Hur viktigt är det? Borde jag byta ut dem? Finns det något jag kan göra för att de ska passa bättre? Jag såg att folk med för höga stövlar kan lägga en liten kil under hälen t.ex. Tjockare strumpor? Jag försöker träna upp mina vadmuskler men det kan ju ta ett tag om det ens är rimligt alls.

Stövlarna har flera syften. Med en stövel är det mindre riskt att fastna i något. En stövel ska också ge vristen stöd så att underskänkel och fol blir "ett". Så om stövlaran ger dig stöd så spelar skaftets vidd inte så stor roll, om vi nu inte talar om myyycket för stora.
 
Tack för svaret. Jag hade lektion igår och det var faktiskt inte så illa som jag mindes det (det var en månad sen förra lektionen). De är bara lite för stora, och det är mest nedanför vadens tjockaste del. Jag tror inte jag behöver byta ut dem då.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja som rubriken lyder, vad är bäst ridstövlar eller shortchaps? Det är såklart en personlig preferens, men nu är det dottern som ska ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 511
Utrustning Hej! Jag har ett enormt problem Jag är 147cm lång, smal tjej och ska fylla 18 i höst. Har skostorlek 35/36. Jag har haft ett par ärvda...
Svar
5
· Visningar
1 005
Senast: sissu
·
Utrustning Hej, jag har tänkt köpa ett par ridstövlar då mina ridskor gör så att jag får ont i fötterna. Men jag har så tjocka vader så jag kommer...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Mariaauto
·
D
Utrustning Snart är det dags att byta ut ridskorna och shortshapsen jag investerade i när jag började rida för två år sedan och jag har nu fått för...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: buu17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp