Ridstövlar: Sergio Grasso eller Cavallo??

Nominous

Trådstartare
Har beslutsångest.. Vad hade ni valt? Sergio Grasso eller Cavallo? Har hittat ett par av bägge jättefina begagnade som jag ev vill köpa som slit och slängstövlar. Men Jag vet inte vilket av dem som är mest prisvärt? SG är kanonfina i skick och lite dyrare. C är också jättefina men lite äldre men väldigt välskötta och halva priset jämfört med SG. Inget av paren är ihopsjunkna.

Hur lyder era råd? :) Har inte råd till ett par till nya för att ha i stallet. De nya används bara på träning och tävling. ;) Dessa blir mer allroundstövlar.

Sv: Ridstövlar: Sergio Grasso eller Cavallo??

Jag hade helt klart valt Cavallo. Jag har i och för sig aldrig ägt ett par SG men dem jag har klämt på i butiken har inte imponerat mig. Ett par välskötta Cavallo lever ju i tio, femton år om man är riktigt snäll mot dem.

Tack för rekommendationen! Jag har aldrig haft ett par Cavallo så jag hoppas de är så trevliga som många säger! Dessa är utan dragkedja och måtten på vaden blir med ca 1 cm till godo efter jag mätt med ridbyxor och strumpor. Är det nåt speciellt man ska tänka på om det är stövlar utan dragkedja? Så det inte blir att jag ens få på mig dem.. :)

Jag hade valt SG. Har ett par som jag köpte -97 och har använt nästintill dagligen sedan dess och de är fortfarande i väldigt bra skick (trots att jag "misshandlat" dem genom bristande skötsel + använt dem vid mockning osv) T.o.m. färgen sitter kvar (de flesta läderstövlar jag sett har tappat färgen på insidan efter något/några års användning, där de ligger emot sadeln)
Älskar mina SG :love:

Jag har ett par SG och är väldigt nöjd! :love: Stövlar utan dragkedja gillar jag inte heller. Mina dressyrstövlar är utan dragkedja och det är SÅ mycket jobbigare att böka på dem jämfört med något av hoppstövelparen.

Meeeeen vad svårt ni gjorde det för mig nu!!! :mad: ;)Fördelen med SG är ju dragkedjan... Hmm.

Men cavallon har lädersula. Brukar man få byta dem efter ett tag eller hur funkar det?

Sitter dragkedjan fram eller bak? Det tycker jag gör enorm skillnad för hur länge den överlever.

Jag har haft flertalet skor (och stövlar) med lädersula men skomakaren har enkelt satt en gummisula ovanpå. Helt oslagbara - varför har inte alla stövlar med gummisulor samma kvalitet som dem som skomakaren använder?

Jag hade nog fortfarande valt Cavallon men satt dit en dragkedja på framsidan/insidan. Det är så jobbigt att ta på sig stövlar utan kedja, särskilt när det är varmt.

Men dragkedja på insidan, sliter inte den på sadeln?? Känns som den borde göra det?

Vad kostar det att sätta på en gummisula?? Påverkar vadvidden på stöveln hur enkel/svår stöveln blir att dra på?

Nej, den sitter inte på insidan av vaden, utan insidan/framsidan av benet - inte mitt fram som på en polostövel, utan snett framåt. Den delen av stöveln rör inte ens sadeln om du inte rider med extremt invridna tår och knöggliga knän. :)

Jag tror jag betalade 100 kronor när jag satte dit gummisula i Sverige senast. Det var visserligen ett par år sedan. Min amerikanska cobbler tar femton dollar.

Det är ju helt klart lättare att ta på sig en vid stövel än en smal, men man vill ju inte rida i för vida stövlar - benet tappar ju kontakten med hästen om det måste simma runt i ett alltför stort stövelskaft. Det är nog därför dragkedjan introducerades.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka