Ridstövlar för smala vader

banjo

Trådstartare
Vad finns det för ridstövlar för mig med smala vader? Dom är ca 32-33cm i omkrets.

Provade ett par Jacson Pioneer som satt som en smäck, men tyvärr var beställningstiden på dom över 4 veckor så jag vill ha något annat. Har sneglat lite på tretorn advance (eg. för dyra men så jäkla läckra!) men om jag har förstått det rätt så är skaftvidden 36,5 cm, och att den inte finns i smalare? :mad:

Sv: Ridstövlar för smala vader

kan du inte beställa de Jacson Pioneer på nätet? Om du provat ut storleken och så menar jag? :)

Det kan jag alltid göra. Om jag visste vilken storlek det var jag provat. :o

Ska förbi ridsportsbutiken i em och bläddra i deras kataloger tillsammans med hon som äger det för att se om jag hittar något, och tänkte höra med er här om ni har några tips på vad jag kan kolla efter!

Jag känner mig även väldigt dum om jag beställer från internet, då jag i mångt och mycket vill "sponsra" våran lokala ridsportsbutik då det är underbart att ha en på orten och inte 6 mil bort! :)

Rectiligne Tampa? De kanske har för korta skaft dock? Mina är 32 cm i vaden (storlek 37). Dock har jag korta ben och de är en av få som är både tillräckligt smala och (när de satt sig) tillräckligt korta.

Edit: Googlade lite och Rectiligne har ju flera modeller, det verkar som det på de flesta går att välja skafthöjd (kort, normal, lång) och vadstorlek (small, medium, large). Och kollade snabbt på två, där var 'small calf' 33 cm i storlek 39 (och så sjunker det neråt med storlekarna)

Senast ändrad:

mountainhorse, cavallio osv borde ju ha något som passar? 32-34är ju ingen ovanlighet i smal vidd... fast det beror ju på skonummer.. 36 eller 46?

"min" affär skulle få en Tretorn till veckan, ett par svarta i storlek 38. Håll tummarna för att dom passar ;) Annars beställer jag ett par Pioneer från en webshop. Ska bara ta reda på vilken storlek jag provade!

betsäll Pioneer, hur kul är det att ha ett Tretorn o veta att de kommer gå sönder frågan är bara när. Dessutom har Tretorn förkortat sin garanti tid, efter 6 månader får du inga nya.

betsäll Pioneer, hur kul är det att ha ett Tretorn o veta att de kommer gå sönder frågan är bara när. Dessutom har Tretorn förkortat sin garanti tid, efter 6 månader får du inga nya.

Jasså har dom gjort det? Ja då får jag se hur jag gör. Men jag tycker att tretorn stövlarna är så fräcka! Tänk att komma med dom på en dressyrtävling. :D

joag älskar dem, men jag valde att köpa ett par andra. Alla jag känner som har dem har fått byta sina minst en gång, massa problem. Även de i affären avrådde mig efftersom de kommer gå sönder oi har jag "otur" så går de sönder efter 7 månader, eller så går nya paret sönder direkt o då står jag där med trasiga stövlar som jag fåpr laga själv. Men får de ordning på kvalítén då kommer jag köpa

Åh det är ju inte alls roligt :( Får som sagt var se hur jag gör. Sitter dom riktigt bra så köper jag nog dom ändå. Rider ändå ca 1 gång i veckan så dom slits ju inte så mycket.

Satsa på ett par Pioneer om du vill få ett par stövlar som sitter snyggt till en billig peng.

Jag har den smalaste 32,5 och högsta modellen. Finns att beställa på många olika webbshoppar, som även har fullständig mått tabell:) Värt att jämföra priset dock. Har hittat från 2100 upp till 3000!

Smala stövlar brukar inte vara problem att få tag på, värre om du ska ha smala och lååånga.( talar av egen erfarenhet), utan att behöva specialbeställa.

Har du kikat på juniorvarianter av ex Cavallo, Glen Gordon mfl. De brukar vara smalare i skaften.

Lånar tråden lite.
Har lååååånga och smala vader. Ca 33-34 runtom och ca 50 höga strl 40. Är det bara att specialbeställa eller kan ni rekommendera något annat?

MH Supreme -long/Narrow är både supersmala och super låånga.
De är dessutom SUUUUUPER sköna.
Kommer inte att ha några andra efter dessa köptes.

men de är ju inte så smala. Jag kunde knöla på mig narrow i stl 38 o jag har inte smala vader, ligger på 37. Så 40 borde ju vara vidare.
Köpte dock + eftersom jag har 37.

Jag har ett par Italienska av okänt märke (köpt på mässa!) som är smala och höga. Kostade bara 2000 kr ca och har hållt sig jättefina i flera år. Skicka PM om du vill veta var man kan beställa;)

Vet att det finns ett märke som heter Alex Boots där man ska kunna specialbeställa för en billig peng. Men har dock aldrig känt på läderkvalitet eller dylikt, men kan ju vara värt att kika på kanske!

Jag lånar också tråden lite.

Jag har jätte smala vader och ganska långa ben. Har letat stövlar hur länge som helst. Ger snart upp. Jag har ca 30 i vadvidd och storlek 36.
Skulle blir superglad om någon kunde tipsa om något märke/stövel som har smala skaft.

Eftersom du har såpass små fötter också kan det nog finnas stövlar i rätt vadvidd, dock tror jag att de flesta blir för korta.

jag skulle satsa på att specialbeställa ett par. Det behöver inte bli så mycket dyrare än 5-700 kr extra.

Annars är mitt tips att köra på ett par snygga måttbeställda shortchaps från ex Dyon eller parlanti. Minst lika snyggt som stövlar:)

Precis. Passar de i vaden så blir de försmå i foten eller för korta. Har du något tips på vilka stövlar som går att specialbeställa då? :) (gärna dressyrstövel)

Jo short chaps funkar men jag vill ändå gärna ha ett par ridstövlar också

Alla vanliga märken går att specialbeställa. Allt beroende på prisklass. Parlanti ligger i topp för mig, men kostar ca 8500. Annars finns ju cavallo som ligger lite billigare på många modeller och trots allt är en stövel av mycket bra kvalitet. Könings har stövlar som är mer dressyriga där du kan måttbeställa och välja färg helt själv. Petrie ett annat märke...så det finns mååånga att välja mellan. Bästa är att försöka prova och klämma på olika märken och modeller för att sedan beställa:)

Liknande trådar

Utrustning Hej, någon som kan hjälpa mig med tips på ridstövlar som passar mig med korta vader? Jag har ett par crw active stövlar som passar mig...
Svar
1
· Visningar
1 276
Senast: Solponny
·
B
Utrustning Hejsan. Jag ska beställa nya ridstövlar och skulle behöva lite hjälp. Jag är en shortchapstjej så jag har ingen koll på ridstövlar alls...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Buddahn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka