Ridskolehästar..

L

LindavCindy

Jag har länge funderat på det här med ridskolehästar, tycker nästan synd om dom som går så mycket med klumpiga nybörjare på ryggen som bankar och sliter i tyglarna. Men samtidigt är det ju bra att lära sej rida på ett tryggt ställe.
Tror det är så att ridskolehästar lätt blir sjuka men att inte ridskolan märker det förän det blivit en allvarlig sjukdom, te.x att ingen på ridskolan känner på hästarnas hovar efter ridningen eller liknande.
Har just DU några åsikter om hur hästarna har det..?

Hoppas tråden hamnat i bästa ämnet annars får jag väll flytta den ;)

Sv: Ridskolehästar..

för 15-20 år sedan skulle jag hållt med! Då var det synd om många ridskolehästar... men idag tror jag inte det är det! Det är hårdare krav på ridskolorna från myndigheterna sett, men även ryttarna som rider där ställer högre krav på kvalitet både från tränare sett och av hästarna, än vad man gjorde förr!!
Däremot finns det ju alltid rötägg.. jag menar, det finns givetvis dåliga ridskolor som tar sig igenom alla kontroller, och det finns hästar som vantrivs på ridskolan men som ridskolan ändå inte säljer... men i det stora hela tror jag ridskolehästar har det riktigt bra! Sjuka hästar kan inte gå lektion och såna hästar har inte ridskolan råd med därför är dom måna om att hålla hästarna friska och glada! :)

för 15-20 år sedan skulle jag hållt med! Då var det synd om många ridskolehästar... men idag tror jag inte det är det! Det är hårdare krav på ridskolorna från myndigheterna sett, men även ryttarna som rider där ställer högre krav på kvalitet både från tränare sett och av hästarna, än vad man gjorde förr!!
Däremot finns det ju alltid rötägg.. jag menar, det finns givetvis dåliga ridskolor som tar sig igenom alla kontroller, och det finns hästar som vantrivs på ridskolan men som ridskolan ändå inte säljer... men i det stora hela tror jag ridskolehästar har det riktigt bra! Sjuka hästar kan inte gå lektion och såna hästar har inte ridskolan råd med därför är dom måna om att hålla hästarna friska och glada! :)

Håller med!, Ridskolehästar får också regelbunden skötsel m.m..

Skulle vilja lägga till en sak och ställa en motfråga.
Hur många stackars privata hästar och ponnyer finns det inte med okunniga ägare/föräldrar som "flänger" om kring i skogen på helgerna resten av veckan så står hästen,
med hovar som inte sett en hovis på år och dag,
med utrustning som inte passar,
som ej får vetvård när det krävs,
med ryttare som knappt är ridkunniga, (ridit 1 år får sen egen häst)
med en foderstat som är helt upp åt väggarna?
Kan fortsätta...
För tyvärr så finns dessa exemplen i verkligheten.

Så vad jag ville med mitt inlägg är att det finns både ridskole/privata hästar som har det bra, och det finns dom som har det mindre bra, men i sista ändan så är det nog tyvärr mer privata hästar som ej får riktig skötsel.

Jag sitter själv i styrelsen för en ridskola och visst får våra hästar sin andel av skumpande bankande nybörjare och alla hästar klarar inte det.

Vi har löst det så att vi äger få hästar och hyr resten. Skulle en häst inte klara av ridskolan, lämnar vi tillbaka den och hyr in en annan. Vissa hyr vi år efter år eftesom de funkar så bra. De hästar som vi äger och som visar sig inte klara ridskolan säljer vi av. Har själv köpt min häst från klubben.

Hon köptes knappt riden in som femåring. Började gå regelbundet som sexåring men blev surare och surare. Hon gick bara i högergalopp och bet sig i bringan. Sadla henne var ett helt företag. Ridskolan insåg att hon inte passade och ville sälja henne. Jag fick syn på henne och det sade kärlek vid första ögonkastet. Det visade sig vara en bra affär, nu går hon MsV B och tränar mot MsV A och är en oerhört mysig och trevlig häst som alla gillar, samtidigt fick ridskolan pengar att köpa in en mer lämlig häst.

Vi skulle ALDRIG låta en häst gå på lektion som är sjuk. Hästarna är ju våran inkomstkälla så dessa är vi mycket rädda om. Att de oftare skulle bli sjukare håller jag heller inte med om. Hittils i år har vi haft vet en gång och den hästen fastnade i boxen och slet upp sin näsborre. Vet tillkallades omedelbart och sydde såret.

Jag tycker nog att ridskolehästar har det bättre än många privathästar. Sen finns det givetvis avarter. Det finns kunnig folk runt omkring hästarna och det är ju mer än vad många privathästar har. Sen är det ju så som näms tidigare, hästarna måste vara friska före att orka jobba.
Jag har själv sålt 2 hästar till ridskolor o skulle inte tveka att göra det igen. Det som är bra när man säljar till ridskolor är att man kan åka dit o kolla hur den sköts och lyssna på det som sägs.
Jag skulle vilja ge alla ridskolehästar en jätte stort nobelpris för all den glädje o trygghet som de ger våra ungdomar.

Min ridskola har blivit mkt bra sedan ägarbytet för ett par år sedan. Visst, vinterhagarna är jordrutor strl mindre (ej mini, men små jämfört med andra hagar) men det är ju för att ridskolan ligger väldigt nära bostadsområde etc. Och visst är det slarv av småbarn som glömmer ta av benskydd etc. Men det finns säkert på alla ridskolor.

När vädret tillåter har dom en väldigt stor gräshage där alla hästar går tillsammans dagligen.. De går på bete och vilar 3 veckor var sommar.
De byter ut hästar regelbundet, hästar som inte trivs, inte håller, är ständigt sjuk etc byts ut.
Alla hästar kollas varje morgon/förmiddag närde går ut/kommer in, minst tror jag säkert flera gånger per dag. Ingen häst går på lektion som är sjuk/skadad.

Alla hästar får ordentligt med grovfoder, de står inte jättemånga timmar utan mat. Har alltid välmockat hos sig.

Lappar är uppsatta att hovarna SKA kratsas före efter varje lektion, hästen SKA borstas av och på varje lektion kollas det så att all utrustning sitter som den ska.
Varje häst går max ett visst antal timmar per dag, går en häst t.ex en hoppspecial får den inte gå mer sen den dagen.

Alla hästar har väl anpassad sadel, nästan alla hästar går på rakt el tredelat tränsbett. Skos regelbundet, "går till tandläkaren" 2 ggr per år osv.

:bow:

Ingen av ridskolehästarna har olater för sig ska också tilläggas. Inte privatarna i ridskolestallet heller för den delen, inte vad jag har sett. Alla är snälla i att sköta osv.

Jag tror att många privathästar "i skogarna" har det sämre än såhär.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som att dom flästa ridskolehästarna har det bra..
Skönt att höra! :)

Jag köpte en fd ridskolehäst och jag tror hon haft det bra på ridskolan:) Hon är inte som fördomarna mot en fd ridskolehäst utan väldigt känslig i mun och för hjälper.Har aldrig varit halt.
Så jag tror också att nuförtiden så har de flesta ridskolehästar det bra.Finns kunnig personal som månar om hästarna.

jag blev tyvärr besviken när jag förra året tog en lektion på en ridskola med bra rykte. bara tränsning och sadling tog en evighet eftersom hästen gjorde allt för att komma undan, vilket jag inte tror beror på något annat än att den vill undkomma något obehagligt. fick vid ingången till ridhuset en tillsägelse från ridläraren att jag inte spännt achen remmen ordentigt och därefter spände hon den så hårt så hästen reagerade med att slå upp huvet. jag har iaf lärt mig två fingrar emellan sa jag, men det höll hon inte med om:( sen var man tillbaka där man började för 15 år sedan, såga, sparka spöförstärkning osv... sorgligt. hästen kändes stel och knackig i hela kroppen. min ridtränare som jag rider privatlektioner för informerade mig om att hennes vän som sysslar med massage och kiropraktik hade besökt en ridskola och till sin besvikelse efter att ha gått igenom alla hästarna klassade alla förotom en som oridbara (pga snedheter och skador). den enda som var någonlunda ok i kroppen var en travare som ingen kunde rida på pga "istadighet":crazy:

sen finns det såklart mycket bra ridskolor och utvecklingen går förhoppningsvis framåt, men jag blev förskräckt över att den "gamla typens" ridskolor och utlärningssystem fortfarande existerar och accepteras. jag förstår att man inte vill lära ut hur hästar fungerar anatomiskt till eleverna och att arga reaktioner kan bero på smärta, då kan hela ridskoleverksamheten börja ifrågasättas. bättre att säga att hästen testar gränser, är tjurig och behöver tillrättavisas..

Jag har själv jobbat på ridskola och även jag håller med om att de flesta ridskolehästar har det bättre än många privata.
För att fungera så måste dom få rätt vård och foder, annars medför dom inga inkomster, bara utgifter.
Sen när det gäller själva ridningen så har ridläraren ett stort ansvar att säga till elever som drar i munnen, bankar med skänklarna mm. Och att våga säga nej när elever vill mer än vad dom har balans och kunskap för, med en bra motivering förstås!

Visst är hästarna individer, en del gillar att det är lite liv och rörelse runt dom, och att bli borstade och gosade med mycket. Andra trivs bäst i mindre privata stall, och kanske bara ha matte runt sig.

Det jag är mest förvånad och förfärad över är de ridskolor som behåller hästar och ponnyer vars spiltor det sitter stora varningsskyltar utanför. Vad tänker man med då? De ansvariga jag pratat med säger alltid att det är bra att eleverna får lära sig hantera hästar av olika temperament. Så långt är jag med, men en häst vars spilta behöver spärras av med kedjor pga. att den annars skulle sparka ungarna åt helvete är inte en häst med lite tuffare temperament, det är en häst som av en eller annan anledning inte mår bra. :smirk:

Samma vad gäller "avkastarkungarna", (oftast) små ettriga ponnyer som får ADHD rätt vad det är under 99% av lektionerna och gör allt för att få av sin ryttare. Varför får sådana ponnyer gå med på nybörjarlektioner, varför är de kvar på ridskolorna? Och varför bryr man sig inte om att ta reda på orsaken till att de beter sig som de gör?

Har sett och upplevt alldeles för många sådana ponnyer, två stycken hade de på min förra ridskola, en relativt stor sådan. De gick alltid med på nybörjarlektionerna trots att de kunde sticka och sätta av i en rodeoserie när som helst. Själv åkte jag av en av dem när jag var 11 (han stack utan förvarning och skrapade av mig mot ridhussargen), efter det blev jag livrädd för hästar och red inte på över två år. "Det är hästar, man får vara beredd på att de gör såhär ibland". Idioti.

(och eftersom jag vet hur uppfattningsförmågan hos vissa på det här forumet är :angel: så tillägger jag genast att jag syftar på långt från alla ridskolor och att ingen behöver flippa ur.)

Senast ändrad:

Tror absolut att många ridskolehästar har det bättre än vissa privathästar. Just eftersom dom hanteras varje dag av utbildad personal. Ridningen sker alltid under kontrollerade former och det tillåts ingen flängridning som sliter på hästarnas kroppar eller psyken. Personalen kan utefter hur ryttaren rider placera den på en lämplig häst. Hästarna får dagliga rutiner och mycket motion. Personalen ser hästarna varje dag och märker snabbt om det är något som inte står rätt till. Därför tror jag tvärt emot dig att lektionshästarna är betydligt friskare än många privathästar.

Jag har själv ridit på ridskola i 10 år och har haft min egen häst uppstallad där i 3 år. Visst händer det att hästarna blir skadade. Några ponnier med fång har vi haft, nån häst med kolik ibland, nån häst med hovböld, några bit eller sparkskador efter bråk i hagen. (Hästarna går givetvis i hagen på dagen när det inte är lektioner)Men det är ju sånt man får räkna med. Tittar man in i ett privatstall med 30 hästar är det samma sak där.

Däremot har vi vad jag kan minnas haft en häst med kotledsinflammation på de 10 åren jag varit där.

Tycker ofta att det är mycket negativt mot ridskolorna. Men jag tror att det är många som inte inser hur mkt ridskolorna egentligen gör. Ridskolan är inte bara en plats för utbildning där man kan lära sig allt man behöver veta för att ta hand om en egen häst. Det är också en plats som alltid är öppen. En plats dit tjejer kan få komma och vara starka och självständiga. Hitta äldre förebilder.

Jag vet att mina föräldrar hellre hämtade mig i stallet klockan 9 varje fredagkväll när jag var 14 än på stan. :banana:

Jag håller fullständigt med dig.... i alla fall på ridskolan här:(
En ponny hade en trasig tand som det var en jättestor "krater" i och det samlades en hel del matrester i den.(en jag känner som hade praktik där rensade "kratern" varje dag)
ponnyn var sur och vresig och försökte slänga av ungarna titt som tätt. tillslut band läraren ett höbalsnöre på båda sidor från tränset till sadeln så ponnyn tvingades "gå på tygeln" hela lektionerna för att inte bocka:mad: ponnyn stannade jätteofta... var väl slut i ryggen men då gick dom på med pisken och kallade honom lat.
en annan ponny slängde av ungarna så fort dom skulle sitta av och "fick läxas upp". det hela berodde på (det såg dom efter ett par veckor) att den hade variga skavsår som luktade ruttet under svansen. svanskappan hade skavt:mad: inte undra på att ponnyn reagerade så eftersom ungarna drog till med foten i svanskappan när dom skulle av........

Eh tja jag hanterar iaf alla mina ridskolehponnyer varje dag och känner alla utan och innan. Ägaren klagar på stort veterinärkonto...

Om man inte tar hand om sina arbetskamrater så blir det svårt att dra in pengar till ridskolan.

Jag tror att det skiljer sig enormt mycket mellan ridskolor kan jag ju börja med att säga. Jag har god erfarenhet av en, men annars primärt dåliga erfarenheter. Jag är ju i process nu att köpa en ridskoleponny, som jag haft ett extra öga på i fyra år (tveklöst min drömhäst). Först när jag red där hon stod (skötte/hyrde i två år), sedan när hon såldes till en annan ridskola. Hon har varit mycket halt, i det nya stallet har hon till och med gått lektion halt. På den gamla ridskolan kunde hon lägga sig ner och vägra ställa sig upp när ännu en sparkande slitande nybörjare kom och skulle hämta henne för lektion. På dessa två ridskolorna hyrs ju hästarna ut över sommaren så de får inget bete (jag hyrde min tös två somrar och satte helt konkret ut henne på bete, men det var inte vad merparten av hästarna fick göra under sina somrar), hagarna är under all kritik, och dom går 3 timmar + varje dag i ur och skur. Jag vet vad det är jag köper dock, även om det kommer ta en stund att göra häst av henne igen, så är hon en underbar ponny som förtjänar att tas ur ridskoleträsket.

Kan inte göra annat än att hålla med de flesta här i tråden. På den ridklubben där jag är aktiv så har vi i många, många år också haft med våra ridskolehästar i våra allsvenskelag. Ridskoleponnyer har varit med och kvalat till elitserien i hoppning, en annan gick med i division ett laget i dressyr. Flera storhästar går 1,20 hoppning, ett par ponnyer går MsvB i både hoppning och dressyr.

Att hästarna kommer ut och tävlas brukar pigga upp dem väldigt och fortfarande ge de nya upplevelser. De mår helt enkelt bra av att få komma iväg och göra något som de tycker är väldigt roligt! :)

Jag vet dessutom att det är många andra ridskolor som låter sina hästar komma ut och tävla, och de är ofta de ridskolorna som har bäst rykte. :)

Edit: Det jag menar med mitt inlägg är att en häst som tävlar på de nivåerna jag skrivit om måste vara en häst som mår bra, får ordentlig omvårdnad och blir tränad på rätt sätt.

Senast ändrad:

Men dom flesta ridskolehästarna klarar ju ridskolemiljön o att ha nybörjare på ryggen.Men köper dom hästar som inte alls trivs o sen har ridskolan kvar dom ett tag då är det riktigt synd om den hästen.Men det är ju egentligen inte ridskolans fel att hästen är svårsåld elr liknande men det är synd ändå.Dom flesta ridskolehästarna blir ju väldigt sura och kmr förmodligen vara det i resten av deras liv:(

Jag håller med ovanstående!!! Tror detta var ett betydligt större problem förut... Idag är de flesta ridskolor måna om sina hästar eftersom det är deras inkomstkälla....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka