Ridresa -Jaktritt på Irland

Blomskan

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd inför en kommande ridresa.
Är det någon här som varit på Irland och ridit en jakt?

Hur går det till?
Jag ska i väg till Irland i höst och kommer att delta i en jakt då. Grejen är den att jag har för det för det första aldrig varit iväg på en ridresa och för det andra har jag aldrig ridit jakt, inte ens hemma i Sverige.. Men men.. Någon gång ska ju vara den första.. :)

Vad bör jag tänka på? Vett och etikett?
Vad ska man ha för kläder? Kavaj och vita ridbyxor? Ridstövlar eller skor+shortchaps?

Vad kan man förvänta sig för väder på Irland i Oktober?

Dela väldigt gärna med er av era egna erfarenheter! Oavsett om det är Irland eller någon annanstans.
Något som ni absolut skulle packa ner i väskan?
Något som varit onödigt?
 
Jag gjorde praktik i ett hopp-/jaktstall i England för ett par år sedan och fick då följa en jakt med bil. Vita ridbyxor och kavaj hade de flesta om jag inte missminner mig. Alla med lite högre "rang" hade röd kavaj så det bör du nog undvika. Ridstövlar ser, imo, lite mer propert ut än ridskor+shortchaps.
Bli inte förvånad om folk dricker (alkohol) när ni tar rast efter varje "leg".
En säkerhetsväst kan vara en bra idé med tanke på att vissa hinder är fasta och ja, går det fel så kan det gå riktigt fel :/
Ha förbannat kul! Är riktigt avundsjuk! :)
 
Kavaj och vita ridbyxor är ett måste. Säkerhetsväst hade jag absolut haft.
Vad gäller vädret så räkna med regn. Jag skulle valt ett par vita ridbyxor som du inte är så rädd om. De lär bli skitiga.
Ha så roligt. Är det en "drag hunt"?
 
Tackar för era tips!
Vad är en drag hunt? Är det med hundar?
Ska jag vara ärlig så vet jag ingenting.. :)
Jag har bara bokat på vinst och förlust genom en bekant.
Detta ska bli ett riktigt äventyr. :)
 
Vart ska du?

Jag red i vita ridbyxor, stövlar och kavaj. De vita ridbyxorn kommer aldrig bli vita igen....
Dessutom hade alla de andra beiga, vilket faktiskt är snyggare. Ta med en fickplunta!
 
En drag hunt är (om jag inte minns helt tokigt!) en jakt där man sätter doft (vet ej exakt vad det är) på en eller ett par hästars hovar. Dessa rider sedan i förväg och sedan jagar fältet, ofta med hundar, efter. På detta sätt slipper t.ex. en stackars räv stressas halvt ihjäl :) Alltså en mycket mer human form av "jakt"! :)
 
Ok. Vet som sagt inte riktigt. Men det lät ju som en humanare variant än att stressa ihjäl någon stackars räv.. :)
 
Låter kul, men själv är jag alldeles för feg för jaktridning. Red på Irland en vecka på sommaren, och då tränades hästarna för jakt säsongen. Vi fick hoppa mycket gummisnoddar som var spända över stigarna, för att träna hästarna att hoppa taggtråds-stängsel. Riktiga taggtrådar skulle jag aldrig våga mig på, men man får väl inte tveka för något om man ska genskjuta en räv ...
 
Låter kul, men själv är jag alldeles för feg för jaktridning. Red på Irland en vecka på sommaren, och då tränades hästarna för jakt säsongen. Vi fick hoppa mycket gummisnoddar som var spända över stigarna, för att träna hästarna att hoppa taggtråds-stängsel. Riktiga taggtrådar skulle jag aldrig våga mig på, men man får väl inte tveka för något om man ska genskjuta en räv ...

Ja, det är ju lite med hjärtat i halsgropen. Rider man an på en mur som ligger på 1,30 så gäller det ju att inte tveka. Särskilt inte om man har 25 andra bakom som också har för avsikt att hoppa microsekunden efter dig.. :)
Taggtråd lät dock väldigt otrevligt tycker jag! Hoppas inte de har några sådana där jag ska rida!
 
Jag red jakt på Irland förra året och hade då endast vita ridbyxor, det är inget måste men det ser snyggt ut och någon kavaj hade jag inte, helt okej att rida i en mörkare jacka och såklart säkerhetsvästen under.

Jag kan säga dig att även om vi hoppade murar som var höga, jag litade fullständigt på hästen de vet vad de håller på med och skulle hästen vägra så ska man vända och typ va sist i kön så det inte blir stopp.

Det var även viktigt att hälsa på markägarna för att tacka och visa respekt att man får rida på deras marker. Vidare skulle man rida i kanterna på ängar och åkrar (keep to the headlands) för att inte förstöra för markägare osv.

Man skulle även hålla sig undan för dom som är i täten och har hand om hundarna, det finns en som leder gänget som rider bakom hundarna (minns inte riktigt vad denne kallades) men det är viktigt att inte rida förbi.

Fick även tipset att ta rygg bakom en säker och stabil häst så det skulle bli lättare att ta sig över. Måste säga att det var det roligaste jag gjort. Jakterna i början på säsongen (oktober) är snällare då hästarna inte kommit igång, ska tydligen vara lite mer fart och fläkt när de kommit in i säsongen (januari typ). Jag red i oktober på första jakten för säsongen och vi hoppade bara murar, känslan när man hör de andra säger "big wall" och man rider an mot denna jättemur och bara flyger över.

Du kommer ha SÅ kul, önskar jag hade pengar och tid och resa över och göra om det, var så sjukt kul!!

1395389_645739455456904_594680104_n.jpg
 
Angående vädret, räkna med regn, det är väldigt varierande, dock ganska varmt, har för mig det var mellan 10-20 grader nånstans, vi hade mestadels upphåll när jag red. Jag valde att ha skor med chaps.

Kan du så gå på toa innan du ska sitta upp, inte så kul att bli toanödig mitt ute på fältet. Oftast finns det inte tid att stanna för kissepaus t ex. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp