Ridponnykunniga

evis

Trådstartare
Vilket "nummer"/färg på pappren får en korsning mellan russhingst och arabsto?
Har avkomman rätt att till exempel vara med på utställningar, deltaga på treårstets och kvalitets, ungponnychampionat, eller är sådant uteslutet i och med att det inte är "ren" ridponnystam på hästen?

Korsningen russ/arab är ju ganska beprövad här i landet och det vore ju knasigt om vi inte ska kunna använda vår enda inhemska ponnyras när vi ska avla fram en svensk ridponny?

Sv: Ridponnykunniga

Det finns väl inga renrasiga russhingstar nu som är godkända för ridponnyavel?

Russ/arab kan man ju göra på andra sätt än att välja arabsto och russhingst.

Jag skulle tro att det blir en 93a OM russet är godkänd för avel för russ.

Jo, jag menade bara på att det är den kombinationen jag själv funderar på :angel: Alltså russhingst och arabsto.

Och 93: or får inte delta vid utställningar (arrangerade av ridponnyernas avelsförening alltså), treårstest och dylikt?

Nej vad jag vet finns inga russhingstar som är godkända för ridponnyavel, har det någonsin funnits?

Hm, jag hade helt för mig att det fanns en godkänd russhingst när jag hade hand om asrp.nu men nu finns den ju inte med! Och inte kommer jag ihåg vilken det var heller.

Om hingsten är godkänd för sin ras och avkomman får 93 som rskod är den välkommen på utställningar och ungponnyaktiviteter.

Hm, jag hade helt för mig att det fanns en godkänd russhingst när jag hade hand om asrp.nu men nu finns den ju inte med! Och inte kommer jag ihåg vilken det var heller.

Det har funnits två russhingstar som var godkända för ridponnyavel, båda pga egna meriter i SM. Det var Beppo 371 och Intrig 378.

Intrig är gammal, och sist jag hörde så levde han glada pensionärsdagar i Glommen...
Han har inte varit i avel de sista åren vad jag vet.

Det stämmer. Intrig är tyvärr inte fertil längre. Jag vet inte på rak arm om Beppo lever, men han har heller inte varit i avel på många år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka