ridponnyhingstar

roge

Trådstartare
Hej!

Jag har lite dålig koll på ridponnyhingstar (eller andra ponnyhingstar) och skulle då vilja ha tips.

Jag funderar lite smått på att betäcka ett ridponny sto (e. Juno rory), hon växer tyvärr över så funderar därför på att ta föl på henne.

Därför vill jag ha en liten hingst (c-ponny eller liten d), utan albinoanlag.
Det ska vara en hingst som är mer hoppinriktad, det är viktigt att han även har ett bra temperament eftersom mitt sto är lite speciell (bara lite speciell inte svårhanterlig), hon han får inte heller vara för kraftig då hon själv är väldigt rejäl.

och ska helst finna i närheten av jönköping eller norrköping, men inget krav men vore bra.

jättetacksam för svar,

Sv: ridponnyhingstar

mamman har okänd härstamning.
Jag hade tänkt att hon skulle tävla i hoppning framåt egentligen (hon är bara 3 år än) men eftersom hon troligen blir typ 149-150 så går de nog inte så bra.
Extriör mässigt sett så är hon ok, gångarterna är bra och hopptekniken är verkligen suverän, hon har snabb reaktionsförmåga och bra benteknik och hon verkligen älskar de, (hon hoppar lös om man ställer ett hinder mitt i ridhuset). Därför blev jag lite sugen på att betäcka henne istället eftersom hon blir för stor/liten för att tävla själv, ska betäcka mitt andra sto också så.

Men om mamman har okänd härstamning så måste det vara svårt att kunna säga färdig mkh? Ännu svårare att veta vilken hingst man ska betäcka med då man inte har en aning vad som kan slå igenom. Hur hög är mamman?

mamman är en d-ponny, därör e de konstigt att hon växer över eftersom juno rory bara är c, men men.

ragnhild: okey det heter kanske blekanlag egentligen, och betäcker man ett sto med blekanlag med en hingst som också har det så är det 25% avblekt (albino). Kopierar direkt från connemaraponny.org
* Hingsten är bärare av blekanlag (gulanlag, albinoanlag) och rekommenderas ej till sto med blekanlag, då en sådan parning innebär 25 % risk för avblekt (albino) föl.
det står det under hingstar med blekanlag :)

Har en D-ponny e juno rory (på foder). Mamman är 147 och det ser ut som om hon också kommer växa över.

jag undrar nästan om de e så att juno rory kanske ger stora avkommor, för såg två stycken efter honom på treårstestet förra året och de såg också jättestora ut.

Jag har ett D-ponnysto med okänd stam som jag har betäckt med en C-ponny på 134cm. En Welsh. Hoppas verkligen att ungen stannar under ponnymått. V får väl se hur det ser ut när den kommer..

Fast åandra sidan så är hennes bror (samma mamma) e. janus överväxt. vet inte vad han gav för nått.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel funderar på att betäcka mitt SWB- sto. Stofamilj 40. Hon har en god exteriör av kraftigare modell. Min önskan är att avkomman skall bli...
Svar
17
· Visningar
1 618
Senast: Joganna
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka