Ridponnyhingst i Norge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Znurro
  • Startdatum Startdatum
Z

Znurro

Var inne på Norsk Ponniavlsforenings hemsida och kollade in deras rid/sportponnyhingstar och fastnade vid English Forest e. Radway Royal Drama u. Blaircourt Titania ue. Rendene Rising Sun. Är det någon som vet något om denna hingst eller kanske till och med har något foto?

Znurro

Sv: Ridponnyhingst i Norge?

Znurro skrev:
Var inne på Norsk Ponniavlsforenings hemsida och kollade in deras rid/sportponnyhingstar och fastnade vid English Forest e. Radway Royal Drama u. Blaircourt Titania ue. Rendene Rising Sun. Är det någon som vet något om denna hingst eller kanske till och med har något foto?

Znurro
Förstklassig stam, men lite för mkt *show ring* blod för min smak, vackra hingstar i stammen, men flera har tyvärr urusla gångarter, men säkert en bra förädlare på enkla ston. :banana: :banana: :banana:

Har du sett honom IRL eller någon bild på nätet?
Hur menar du med "säkert en bra förädlare på enkla ston" ?

Vet du något om hans eventuella avkommor?

Znurro

Puttar lite! :angel:

peråke eller rodde, har inte ni ganska bra koll på ridponnyer?

Znurro

Hej !!!

Har aldrig sett en tävlingsponny med den här härstamningen.

Läser man Norsk avelsvärderingsnämndens utlåtande så känns beskrivningen såsom att det är en rätt typisk brittisk ridponny, vacker men med stela och låsta rörelser.

Rasetypisk hingst av meget god type 9. Velansatt, velformet hals, kort manke 8. Velstilte bein 8. Ønsker mer ledighet i skritt, i trav spent i skulder, spent overlinje, aktiv 7. Hingst av meget god type, god muskelsetning, spente bevegelser 8.

Bruksprøve: Kjøreprøve 9-7-8-8-8=40 Lynne: 9 9 9
Veterinære anmerkn.: Roterte testikler
Samlet vurdering: Rasetypisk hingst av meget god type, med gode bruksegenskaper

Stangmål: 134 Brystmål : 159 Pipeomkrets: 16,5

Det finns säkert andra sorters brittiska ridponnyer än just sådana JAG tänker på. Jag har/har haft själv två ston som varit efter Brittisk RP hingst och undan Tyska prestationsstammade ston. Bägge stona är av mycket bra typ, får alltid nia vis bedömning--men är låsta i sina rörelser och traven känns som det värsta.
Brittiska ridponnyer är avlade med avelsmål en trav som skall vara lätt att sitta på, vilket förstås betyder "lite gung".

Dessa två vackra ston som jag har använt i min avel, har lämnat bra avkommor, men inte direkt några gångartshistorier utan mer väldigt bra allroundponny med bäst egenskaper i hoppning.

Jag håller med någon av ovanstående inlägg, att en sådan här hingst använder man på ston som är av dålig ridponnytyp, lågställda grova osv. Vilket betyder att man avlar i steg och vid första generationen typförbättrar för att när man då förhoppningsvis får ett sto som ser mer ut som en ridponny--lättare--ädlare--mer högställd, därefter lägger man på en mer prestationsinriktad hingst.

Men det är att gå en lång väg, bättre är att använda en ädel typriktig hingst UTAN låsta rörelser och med väldigt bra bruksegenskaper.

Sådana hingstar producerar Holländska NWR, en avelsförening som är mycket snarlik brittisk ridponny, men som förutom väldigt bra typ dessutom vill ha bogfria och lätta rörelser, sammt artt ivarjefall på senare år att hingstarna visar mycket goda brukksegenskaper.

I Sverige just nu har vi två riktig höjdar RP hingst som är typförbättrare.(halvsyskon) Behöver inte nämna namnen, dom lämnar hela tiden avkommor som får mycket bra ridponnytyp och dessutom rör sig lätt och ledigt.
peråke

Som vid en granskning av vad Norsk sportsponny har att erbjuda Svenska stoägare nog kommer till slusatsen att "Sverige är bäst".

Senast ändrad av en moderator:

Men Chinook Damascus e. Chinook Sonata II u. Chinook Dreft ue. Bwlch Zephyr verkar ju ha bra gångarter (Energisk godt skritt, men noe spent, godt trav, god bakbeinsaksjon 9. Vakker hingst med særdeles godt trav 9) och han är en Brittisk Ridponny, att alla Brittiska Ridponnyer har dåliga gångarter är inte sant. Jag har själv en BRP med 8-8 på sina gångarter.

Znurro

Jag är lite nyfiken... varför vill du ha en norsk hingst?

Nej, alla brittiska ridponnyer har inte dåliga rörelser (men tyvärr har många, i mina ögon, begränsade rörelser). Jag har ett engelskt sto med goda rörelser som såldes till Sverige just för att hennes luftiga gångarter inte skulle göra sig i de engelska show-ringarna.

Jag är bara lite nyfiken på deras hingstar, särskilt de med brittisk stam. Mitt BRP-sto är betäckt med en importerad welsh-PB hingst som jag hoppas mycket på.

Såg i Tidn. R*dsport att Chinook Damascus är till salu och att han blev bästa gångarstsponny på kvalitetsbedömningen som 5 åring så inte kan han ha så dåliga gångarter fast han är en BRP. :angel:
Visst finns det bättre och sämre individer av alla raser, alla "svenska" ridponnyer har inte toppgångarter dom heller........

Znurro

Vad är det för stam på ditt brittiska sto, har hon fått några föl? :bump:

Nyfikna Znurro

Jag har ett Brittiskt Ridponnysto här dräktig..... Hon har mycket bra gångarter, vi hade ett annat Brittiskt Ridponny sto här på Betäckning och hon kunde röra sig väldigt bra, jag tror det är en myt det är nog med BRP som med alla andra ridponnyer, en del kan röra sig och en del rör sig mindre bra!
BRP är ju trots allt grunden till hela den Europeiska Ridponnyaveln, och fortfarande är Holländarna/Tyskarna där och köper avelsmaterial till att utveckla sin avel, så så dålig kan den väl knappast vara!
Bästa WPB på Internationella utställningen i Belgien var e. Cusop Dark Secret BRP!

Min lilla svarta var hos din hingst i somras, kom tillsammans med den kortklippta fux-stoet.........åh, vad jag längtar efter våren!

Znurro

Åh då är det du med stoet som har de bra gångarterna, har hon fått mage ännu? Vad kul den lilla fuxen är rejält rund!

Jag tycker att hon har blivit lite rundare om magen men hon är lite tjock också! Hon verkar må ganska så bra, latar sig och äter mest hela dagarna! ;)

Znurro

Solkatt 44-03-0025
Född 2003 hos Maria Aarflot Lundgren, Uppsala
e. Jackets Beach Boy BRP 4 u. Warleigh Pussy Galore ue. Copybush Catchphrase
87799=40 p

Strinesdale Ambassador 44-96-0035
Född 1996 hos Mrs. Richardson, Lancashire, England
e. System Analysis XX u. Strinesdale Sonata ue. Twylands Troubadour
98999=44 p

Fler BRP med bra gångarter.......

Znurro skrev:
Solkatt 44-03-0025
Född 2003 hos Maria Aarflot Lundgren, Uppsala
e. Jackets Beach Boy BRP 4 u. Warleigh Pussy Galore ue. Copybush Catchphrase
87799=40 p

Strinesdale Ambassador 44-96-0035
Född 1996 hos Mrs. Richardson, Lancashire, England
e. System Analysis XX u. Strinesdale Sonata ue. Twylands Troubadour
98999=44 p

Fler BRP med bra gångarter.......

Hej
Detta du refererar till 'är bedömning av brittisk ridponnydomare. Samma ponny är bedömda av Svensk ridponnydomare och enligt Svensk rasstandard.
Vid sådan bedömning märks tydligt skillnaden vad man i England tycker är bra gångarter som passar i showringen och hur vi betraktar ridponny i Sverige.

Hitintills har ingen brittisk ridponny som visats för ASRP klarat Svenska krav för ridponnyavel.

Det är helt enkelt två olika ponnyraser vardera med sina företräden.

Hade det varit ponnyer som kunde bedömas enligt samma rasstandard hade vi inte haft två olkika ridponnyavelsföreningar i Sverige. Den ena Svensk ridponny med avelsmål en sportponny--den andra Brittisk ridponny med sitt avelsmål (som jag inte vet exackt hur det är formulerar).

Detta när Brittisk ridponny blev godkännt av SJV, var inte helt utan konflikt. Svenska jordbruksverket hävdade att Brittisk ridponny var samma ras som Svensk ridponny och behövde därför inte någon egen rasförening. Brittiska ridponnyföreningen kunde dock visa på TYDLIGA skillnade mellan raserna och SJV förlorade målet och erkände därefter att det i Sverige bedrivs två olika sorters ridponnyavel.

peråke

peråke skrev:
Hej !!!

Har aldrig sett en tävlingsponny med den här härstamningen.

Läser man Norsk avelsvärderingsnämndens utlåtande så känns beskrivningen såsom att det är en rätt typisk brittisk ridponny, vacker men med stela och låsta rörelser.

Rasetypisk hingst av meget god type 9. Velansatt, velformet hals, kort manke 8. Velstilte bein 8. Ønsker mer ledighet i skritt, i trav spent i skulder, spent overlinje, aktiv 7. Hingst av meget god type, god muskelsetning, spente bevegelser 8.

Bruksprøve: Kjøreprøve 9-7-8-8-8=40 Lynne: 9 9 9
Veterinære anmerkn.: Roterte testikler
Samlet vurdering: Rasetypisk hingst av meget god type, med gode bruksegenskaper

Stangmål: 134 Brystmål : 159 Pipeomkrets: 16,5

Det finns säkert andra sorters brittiska ridponnyer än just sådana JAG tänker på. Jag har/har haft själv två ston som varit efter Brittisk RP hingst och undan Tyska prestationsstammade ston. Bägge stona är av mycket bra typ, får alltid nia vis bedömning--men är låsta i sina rörelser och traven känns som det värsta.
Brittiska ridponnyer är avlade med avelsmål en trav som skall vara lätt att sitta på, vilket förstås betyder "lite gung".

Dessa två vackra ston som jag har använt i min avel, har lämnat bra avkommor, men inte direkt några gångartshistorier utan mer väldigt bra allroundponny med bäst egenskaper i hoppning.

Jag håller med någon av ovanstående inlägg, att en sådan här hingst använder man på ston som är av dålig ridponnytyp, lågställda grova osv. Vilket betyder att man avlar i steg och vid första generationen typförbättrar för att när man då förhoppningsvis får ett sto som ser mer ut som en ridponny--lättare--ädlare--mer högställd, därefter lägger man på en mer prestationsinriktad hingst.

Men det är att gå en lång väg, bättre är att använda en ädel typriktig hingst UTAN låsta rörelser och med väldigt bra bruksegenskaper.

Sådana hingstar producerar Holländska NWR, en avelsförening som är mycket snarlik brittisk ridponny, men som förutom väldigt bra typ dessutom vill ha bogfria och lätta rörelser, sammt artt ivarjefall på senare år att hingstarna visar mycket goda brukksegenskaper.

I Sverige just nu har vi två riktig höjdar RP hingst som är typförbättrare.(halvsyskon) Behöver inte nämna namnen, dom lämnar hela tiden avkommor som får mycket bra ridponnytyp och dessutom rör sig lätt och ledigt.
peråke

Som vid en granskning av vad Norsk sportsponny har att erbjuda Svenska stoägare nog kommer till slusatsen att "Sverige är bäst".

Att kategoriskt påstå att alla brittiska ridponnier har dålig gång är nog lika klyftigt som om nån skulle påstå att alla svenska halvblod har samma rörelsemekanik som Briar och hoppar som Flippan. Det finns naturligtvis brittiska ridponnier med gång likaväl som det finns tyska/holländska utan gång. Är man insatt i brittisk ridponnyavel och analyserar hingsten English Forest's stam ser man följande, hans stam består av showponnyhingstar, personligen har jag inte sett fadern eller hört talas om honom trots att jag känner hans uppfödare väl,( men i england är det vanligt att hingstar används som 2 och 3 åringar och därefter kastreras och får en karriär i ridklasser,) men har dock själv träffat farfar Sandbourne Royal Ensign och morfar Rendene Rising Sun, båda mkt kända fäder till otaliga showponies, dvs ponies för ridklasser.
Eftersom det fortfarande exporteras en hel del ston till både holland och tyskland tycker tydligen dom uppfödarna att det engelska blodet har sina fördelar, möjligen är dom bättre insatta i ridponnyavel än Peråke....vad vet jag? :banana: :banana: :banana:

Noterade förresten när jag surfade runt lite på Norsk ponnyavels hemsida att de tycks ha mycket shagyaarab i sina ridponnier. Jag har inte fått intrycket att det är så i Sverige? Vad beror det på? Eller har jag fel?

Mabuse skrev:
Noterade förresten när jag surfade runt lite på Norsk ponnyavels hemsida att de tycks ha mycket shagyaarab i sina ridponnier. Jag har inte fått intrycket att det är så i Sverige? Vad beror det på? Eller har jag fel?
Det blodet används en hel del i Danmark och Tyskland, kanske beror på att det finns lite mer sådarna hingstar där, shagya aveln i sverige är ju mkt liten. Den fantastiska hopp-ponnyn Queen är tex efter en Shagyahingst undan New Forest.

Det fanns ju en ursnygg svart shagyahingst i Sverige förut (hette nånting på O tror jag?), den såg ju ut att vara klippt och skuren för att få fram snygga små dressyrhästar i mina ögon.

Znurro skrev:
Vad är det för stam på ditt brittiska sto, har hon fått några föl? :bump:

Nyfikna Znurro

Hon är e. Royal Ensign of Trellech x ue. Broadlands Coronet. Hon har i år sitt första föl, hingst e. Verona´s Gerswin.

Liknande trådar

Trav Ja e lite inne på avels tankar på ev 3 av mina travare 1. är e. Darts news u. Satin olympic ue. Atout du moulin 2. är e. Noble tilly...
Svar
7
· Visningar
1 141
Senast: martha
·
Avel Är det någon som har någon info om en norsk hingst (född i Danmark men godkänd i Norge) Han är i Danmark registrerad som Ragoni (vet...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka