Hej !!!
Har aldrig sett en tävlingsponny med den här härstamningen.
Läser man Norsk avelsvärderingsnämndens utlåtande så känns beskrivningen såsom att det är en rätt typisk brittisk ridponny, vacker men med stela och låsta rörelser.
Rasetypisk hingst av meget god type 9. Velansatt, velformet hals, kort manke 8. Velstilte bein 8. Ønsker mer ledighet i skritt, i trav spent i skulder, spent overlinje, aktiv 7. Hingst av meget god type, god muskelsetning, spente bevegelser 8.
Bruksprøve: Kjøreprøve 9-7-8-8-8=40 Lynne: 9 9 9
Veterinære anmerkn.: Roterte testikler
Samlet vurdering: Rasetypisk hingst av meget god type, med gode bruksegenskaper
Stangmål: 134 Brystmål : 159 Pipeomkrets: 16,5
Det finns säkert andra sorters brittiska ridponnyer än just sådana JAG tänker på. Jag har/har haft själv två ston som varit efter Brittisk RP hingst och undan Tyska prestationsstammade ston. Bägge stona är av mycket bra typ, får alltid nia vis bedömning--men är låsta i sina rörelser och traven känns som det värsta.
Brittiska ridponnyer är avlade med avelsmål en trav som skall vara lätt att sitta på, vilket förstås betyder "lite gung".
Dessa två vackra ston som jag har använt i min avel, har lämnat bra avkommor, men inte direkt några gångartshistorier utan mer väldigt bra allroundponny med bäst egenskaper i hoppning.
Jag håller med någon av ovanstående inlägg, att en sådan här hingst använder man på ston som är av dålig ridponnytyp, lågställda grova osv. Vilket betyder att man avlar i steg och vid första generationen typförbättrar för att när man då förhoppningsvis får ett sto som ser mer ut som en ridponny--lättare--ädlare--mer högställd, därefter lägger man på en mer prestationsinriktad hingst.
Men det är att gå en lång väg, bättre är att använda en ädel typriktig hingst UTAN låsta rörelser och med väldigt bra bruksegenskaper.
Sådana hingstar producerar Holländska NWR, en avelsförening som är mycket snarlik brittisk ridponny, men som förutom väldigt bra typ dessutom vill ha bogfria och lätta rörelser, sammt artt ivarjefall på senare år att hingstarna visar mycket goda brukksegenskaper.
I Sverige just nu har vi två riktig höjdar RP hingst som är typförbättrare.(halvsyskon) Behöver inte nämna namnen, dom lämnar hela tiden avkommor som får mycket bra ridponnytyp och dessutom rör sig lätt och ledigt.
peråke
Som vid en granskning av vad Norsk sportsponny har att erbjuda Svenska stoägare nog kommer till slusatsen att "Sverige är bäst".