Ridövningar till nybörjargrupp??

frallus

Trådstartare
Jag är gruppledare till en nybörjar 1a på ridskolan. De är mellan 8-12 år och kan skritt, halt, halvhalt, påbörjat trav, snett igenom, volt, volt tillbaka, vända rakt upp osv. Basic grunder med andra ord. Vi har ingen tillgång till ridhus så snön begränsar nu väldigt mycket tyvär.. Har fått helt slut på idéer till ridövningar som både är roliga och effektiva så jag kollar nu med er fina Bukefalos människor för tips! ;)

Tack på förhand! :)

Sv: Ridövningar till nybörjargrupp??

Sits och balans träning? T.ex. att de ska rida utan stigbyglar, stå i stigbyglarna, röra hästens öron, röra svansen, röra sin egna tår, ha händerna på hjälmen, jorden runt osv. Allt detta i skritt förstås, så går ju bra att göra även om det är snö.

* Punkt till punkt-ridning
* Följa John
* När du ropar "rött" ska de stå stilla, "gult" skritta, "grönt" trava (eller liknande)
* Sitsövningar

Att göra lite banor med olika uppgifter längs vägen brukar vara uppskattat i den åldern. De får träna på mycket koordination, balans, styrning o.s.v. samtidigt som de har nåt att koncentrera sig på.

T.ex. slalom genom koner eller så kan man ställa ut hinderstöd med jämna mellanrum. Rida över bommar som ligger på marken i skritt eller kanske i trav om de klarar det. Har ni några stora tunnor du kan ställa upp så kan de flytta bollar från ena tunnan till den andra. De får rida fram till ena tunnan göra halt, plocka upp 1-3 bollar (beroende på vad du bedömer att de klarar) och rida med till nästa tunna, göra halt och lägga ner dem . Det går också att lägga in snett igenom eller annan ridväg så att de byter varv och gör om det i andra varvet också. Gångart för de olika övningarna väljer man efter vad du märker att gruppen klarar. Det är egentligen bara fantasin som begränsar vad man kan hitta, tänk gymkhanagrenar fast i lugnare tempo än vad det brukar vara.

jag tänkte på detta igår faktiskt. att jag hatar hur jag själv rider. jag blir liksom fixerad på hur hästens huvud och hals är att han ska gå på tygel, men jag glömmer helt bort att hästen också har två bakben så jag tappar helt drivningen och bara fokuserar på framdelen av hästen.

detta beror på att jag lärde mig att rida på fel sätt när jag var liten. jag lärde mig styra stanna och gå i alla gångarter och när jag kunde det så lärde vi oss på ridskolan att krama med tyglarna och få hästen ställd innåt för att få den att knöka på nacken och "gå på tygeln"

men detta var ju helt fel, jag önskar att någon istället hade lärt mig att rida mer med sitsen och att driva bakifrån och att för att få hästen att gå på tygeln och i rätt form så måste man ha med sig bakbenen.

och det är tyvärr inte bara jag som rider på det sättet, många många många blir fixerade vid huvudet och glömmer drivningen.

så om jag var du så skulle jag verkligen lära ungarna att rida mer med sätet och att få hästarna att trampa under sig.

du kan ju göra olika övningar där de måste få hästarna att svänga, sakta av, stanna och att gå igen bara genom att rida med sitsen och inte använda tyglarna alls eller ha långa tyglar.

sen tycker jag också att du ska kolla igenom varenda unges sists och se till att de sitter på rätt sätt, för det är ju i den unga åldern som mönster skapas så det är viktigt att du är där och ser till så att det blir rätt!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·
V
Islandshäst Hej! Har en islandskille som jag först och främst rider ut mycket på. Tränar också NH, övningar från marken och varannan vecka rider vi...
Svar
3
· Visningar
2 708
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg