Ridövningar - dressyr

V

Vicksan

Hej! Har en islandskille som jag först och främst rider ut mycket på. Tränar också NH, övningar från marken och varannan vecka rider vi dressyrlektion. Nu till min fråga, ibland rider jag ju själv ett dressyrpass i paddock/ridhus, då skrittar jag fram utomhus, tar vara på tiden effektivt i ridhuset (ca 20-30 min) och sedan skrittar jag av utomhus igen. Allt funkar jättebra men problemet med mig är att jag är så fruktansvärt fantasilös!

Tycker det är så tråkigt att bara rida på volter och serpentiner hela tiden, har massor av idéer innan men väl uppe i sadeln står det still i huvudet. Så därför undrar jag ifall någon har tips på ett litet "program" man kan rida med sin Islandshäst, ex 5 min skritt med volter och halter, 5 min trav med tempoväxlingar osv.
Skulle vara kul att höra hur ni brukar göra när ni rider dressyr och vad ni använder er av för övningar.

Min häst är 7 år, mjuk och fin i kroppen, jobbar bra och kan grunderna till skänkelvikning, fram- och bakdelsvändning och sluta (ej öppna än).
Någon som har tips på hur jag kan lägga upp mitt effektiva ridpass på 20-30 min i ridhus så vore det guld värt!

Sv: Ridövningar - dressyr

Jag brukar träna skolorna, minska/öka volten med bara ett litet tramp i stigbygeln. Många gångartsväxlingar och tempoväxlingar, t ex fem steg skritt, tjugo steg trav, fem steg skritt osv, eller tölt - skritt - tölt. Samling 8 steg och längre form åtta steg osv. Pirutter i sluta, fyrkanter där ena sidan blir en öppna, andra en sluta, noggranna vändningar.
Tänka att jag ska göra halt, öka tempot, byta gångart osv vid exakt ett ställe som jag bestämmer mig för innan.
Rida övningar och vägar på långa tyglar.
Träna vid handen.

Tack, ska prova lite av detta :) Får se om jag kan lägga upp något bra pass hehe :)

Jag brukar tänka ungefär som före match, spelning eller jobb, att detta vill jag jobba med idag, några moment som jag tycker är viktiga, förutom det vanliga. Kollar gärna i böcker efter övningar som kan provas utan instruktör, tex Kyra.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 062
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka