Ridning under dräktighet.

Lenita

Trådstartare
Har funderat lite över detta. Finns det några regler som säger hur länge ett dräktigt sto bör/får ridas innan födsel?
Funderar också över detta med att ha med dräktigt sto på kurser, bör man detta och i så fall hur långt in i dräktigheten?
Hur är det med regler eller rekomendationer om det?

Sv: Ridning under dräktighet.

Mitt dräcktiga sto red jag normalt de första månaderna, men när det var ca 5 månader kvar så trappade jag ner ridningen. och när det var ca tre månader kvar skrittades hon bara barbacka eller för hand. Och nu bara för hand. Det bästa är ju om de får väldigt lätt motion i sluten för att inte tappa kondition:rofl: Men det kanske kan variera men så har jag lärt mig :banana:

Jag skrittade bara de första 40 dygnen, sedan red jag som vanligt i ca 5 månader och sedan trappades det ner. Jag slutade rida helt i 9:e månaden då man märkte att hon tyckte det var för jobbigt. Sedan skrittade vi för hand ett tag och i slutet gick hon bara i hagen.

Ang. kurser så får man ju tänka på att det finns risk för smittor.

Jag lät min häst ta det mycket lugnt de första 45 dygnen, vanliga lugna uteritter och ingen hoppning etc.
Efter det red jag som vanligt, tränade, tävlade även enstaka tävlingar, fram till månad 5. Då får man ju inte tävla längre så då slutade jag även hoppträna. Red lite dressyrträningar ett tag till och sedan så blev det mest uteritter och lite träning hemmavid tills hon började bli tung och då fick hon vila sista månaderna. :)

Mitt sto tyckte i december att nu får det vara nog med ridningen. Från att ha bjudit framåt och sett ut att längta efter en ridtur blev hon mer och mer ovillig så då slutade jag med ridning. Men jag har en gång ridit ett högdräktigt sto som mer än gärna hade tagit en rejäl galopp om hon bara hade fått lov. Hon kunde även bjuda på små hinder och ta små skutt självmant under ridturerna.

Angående kurser och tävlingar så finns det alltid en risk för smitta. Ju större anläggning och ju fler deltagare desto större risk. Och man får inte tävla efter 5:e dräktighetsmånaden. Men kurser och träningar borde vara ok fram till ungefär 8:e månaden. Sista tre månaderna växer ju fölungen mycket men det är mycket olika från sto till sto

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 844
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka