Ridning tre dagar i veckan!

Terja

Trådstartare
Ger det något att rida en häst bara tre dagar i veckan? För hästen alltså. Jag är medryttare på en häst sen en och en halv månad tillbaka. Ägaren säger att hästen blivit mjukare och länger mer på steget. Men jag vill att han ska ha lite bättre kondis men kan jag bygga upp den om jag "bara" rider tre dagar i veckan. Tyvärr är det bara jag som rider hästen tre dagar regelbundet. Sen är det en tjej till som hjälper till men hon kommer bara sporadiskt pga av att hon har mycket i skolan. Ägaren rider inte alls pga av bebis och tidsbrist.

Jag är medryttare just för att jag inte har tid att ta hand om en på fullrtid.

Sv: Ridning tre dagar i veckan!

Det beror ju en del på Hur du rider hästen och hur länge per gång..?
Generellt sett, så får du ju räkna med att det tar längre tid att bygga upp muskler och kondition på en häst som rids ungefär varannan dag mot en som rids varje dag.

Min förra häst blev fruktansvärt rastlös av att bara bli riden 3 dagar i veckan. Jag tycker man ska lägga mer tid på hästen. Ridning 4-5 dagar i veckan samt markarbete en dag och vila en dag. Sedan att man inte alltid följer motion 6 dagar i veckan är ingen större katastrof, men 3 dagar är lite. (såvida inte hästen mår dåligt av det)

Jodå, det går. Det blir ju ett kondotionspass ung. varannan dag, mer än så behövs inte för att det ska märkas skillnad på hästen.

Men jag kan inte lägga ner mer tid på hästen. Det är ju därför jag är medryttare. Kan tyvärr inte tvinga ägaren och den andra tjejen att rida! :(

Gnist: Jag rider ungefär 30-60 min beroende på vädret. (ung. 60 min när jag rider på banan) Brukar rida på ett fält nu när det är snö, skrittar till "vändzonen" sen brukar jag trava halva vägen tillbaka, lugnt sanast och i form. Han arbetar bra vad jag tycker men vill inte påfresta honom mer eftersom han är sporadiskt riden under vintern.

Kryptisk: Jag känner lite skillnad på honom. I början kunde han knappt skritta ute eftersom han var pigg. Numera kan han skritta på lång tygel men blir hetsig o pigg när jag kortar tyglarna, dock tränar jag på att få honom att lugna ner sig. Sen har han fått en mer behaglig skritt efter den tiden jag ridit... :)

Någon som har tips på vad jag kan gör utan att han ska bli "utsliten"? Gör allt i måttlig mängd. Usch är så dålig på att förklara.

När jag red min häst 6 ibland 7 dagar i veckan så märkte jag att han inte hade lika go i som nu. För nu pga andra orsaker runt omkring stallet så kan jag bara rida 3-4 ggr dagar i veckan. Nu känns han mer mjuk och ha mer vilja att gå i form på något konstigt sätt. Fast han leker mycket med mina två unghästar i hagen. Skulle han inte göra det på dagarna så kanske han skulle vara mer stel. Min häst som jag rider är 21 år men känns mer som 6-7 år. Blev inriden som 15 åring.

Självklart ger det hästen bättre kondition o styrka om du rider den tre dagar per vecka i jämförelse med att den inte rids alls.

Hur skulle hästen må om inte du tog hand om den? Bättre 3 dgr/v än inte alls! Vad kan man begära av en medryttare eg? Du verkar ju bry dig om den iaf! :)

Hej :)
Jag har också en medryttarhäst som bara kommer ut när jag rider henne ca 3 gånger per vecka.
Ägaren har reumatism och har därför svårt att rida henne.
Hästen har inte så bra kondis men den håkker på att byggas upp. Jag rider ganska hårt de gånger jag rider henne och sedan så longerar eller går ägaren ut med henne någonj gång i veckan.
Detta leder till att hästen lätt blir samarbetsvillig och hela tiden vill arbeta, fast det kan vara lite jobbigt !
När jag red henne nästan varje dag i somras blev hon däremot grinig eftersom hon var van att ta det lugnt ungefär varannan dag.
Jag rider hellre 3 gånger i veckan och har en glad och samarbetsvillig häst än 5-6 gånger och har en sur och trött häst.

Vad ger ni för foder?
Köpte en min häst för två månader sedan, hon fick 2 kg krafft grund å 3dl krossat korn, hon var som att rida en kanon kula nyss skjuten ur en kanon!!! nu får hon 1kg om dagen (fördelat på två) inget korn... Hästen är lugnare, lyssnar på både skänkel å röst bättre... bör nämna att högivan ökat.

tips!
Skritta mycket å trava lite, lugn trav. varva i intervaller skritta 3min, trava 2min, å skritta igen.... när snön börjar ge sig, klättra mycket i skogen, zick zack mellan träd.....

*lycka till

Tack för tipset! Jag ska fortsätta med det jag gör alltså. Jag har provat att galoppera två ggr men det låter som att han aldrig har galopperat förut då. Flåsar och frustar och blir helt stirrig. Jag tar helt enkelt galoppen när jag lärt mig att få honom att lugna ner traven lite mer.. :)

Här kommer en bild på hur han ser ut!

IMG_4301.jpg

http://photobucket.com/albums/v652/gardrut/Stall Annero/Hotte/?action=view&current=IMG_4301.jpg

IMG_4310.jpg

http://photobucket.com/albums/v652/gardrut/Stall Annero/Hotte/?action=view&current=IMG_4310.jpg

Vad behövs göras för att få en finare kropp?

Senast ändrad:

En häst bygger muskler bättre om den rids varannan dag!
Eftersom musklerna bryts ner lite vid arbete behöver de tid på sig att återuppbyggas och stärkas, den tiden är 48 timmar såvida inte mjölksyra bildats och ställer till det ännu mer. Genom att inte arbeta hästen varje dag slipper den oftast gå med träningsvärk och man slipper därför mycket stelhet i hästen.
Det är särskilt viktigt vid uppbyggnadsarbete av unghästar eller hästar som varit avställda t ex. Hästar med stark "grundstomme" tål mer träning utan att bli nämnvärt trötta men även på dem ska man tänka på att variera arbetet med vissa lättare, kortare eller lugnare pass och ge vilodagar för återhämtning.

Tänk på travare och galoppörer som räknas till de mest högpresterande hästarna, som måste ha hög kondis - de tränas oftast enligt varannandagsprincipen, med snabbjobben utspridda till t ex en gång i veckan. Det är bara vi fritidsryttare som fått för oss att träning är mest effektiv om den görs dagligen! :)

Du kommer att bygga upp hästen till en lagom fritidsnivå på dina dagar. Kan vara vettigt att tänka över hur du lägger upp arbetet så att du inte kräver mer än hästen orkar nu i början. Ut och trava i intervaller med skrittpauser och överhuvudtaget varierad skogsridning är bra. Dressyr kan bestå av övergångar skritt-halt och trav-skritt samt lite sidvärtesförflyttning och kanske lite cavalettibommar. Hoppning ska nog begränsas till några språng per gång och bara låga höjder.
Man ska främst akta sig för övertempon, att traggla längre perioder i samma tempo så hästen blir tung / trött / seg, voltarbeten innan hästen är stark nog att klara korrekt böjning (den ska spåra, inte luta inåt eller sticka ut bogen) och slarviga hörnpasseringar. Sånt leder lätt till skador.
Vad som är viktigt är att du dels lägger in många små pust-pauser i skritt på lång tygel under passet, för att låta hästen syresätta musklerna ordentligt så den blir mindre trött (en häst med bra kondis klarar just syresättningen lättare än en med dålig), och att du skrittar av hästen ordentligt, jogga gärna den lite på lösa tyglar i låg form först, för att hjälpa den att transportera bort ev mjölksyra (eftersom den inte verkar ha så hög kondis än är det lätt att det bildas).

Tänk på travare och galoppörer som räknas till de mest högpresterande hästarna, som måste ha hög kondis - de tränas oftast enligt varannandagsprincipen, med snabbjobben utspridda till t ex en gång i veckan.

Nja, håller inte med dig i detta inlägg, jag vet MÅNGA galopptränare som rider sina hästar 6 dagar/veckan, med snabbjobb ca 1 gång/vecka. Jag anser det inte vanligt med varannandagsridning för vare sig travare eller galoppörer, jag är själv galopptränare, mina hästar rids dock varannandag när de är i löpkondition, men då rids de ordentliga pass istället. Under uppbyggnad och efter längre vila går de kortare pass varje dag istället.

Man kan gott och väl få en häst i tävlingskondition på varannandagsridning, allt beror ju på hur man arbetar när man väl rider. Det går ju inte ut att "lunka" i skritt en timme varannandag och tro att hästen sen ska prestera bra.
Jag ser inget negativt att rida tävlingshästar på detta sätt. Som alla är överens om, träning bryter ner och vila bygger upp.

Tack för input! :) Jag skulle kanske inte använt ordet "oftast" för jag känner inte så många trav- respektive galopptränare att jag har statistiskt underlag att generalisera. Men de jag känner har pratat för varannandagsprincipen, i synerhet då på otränade hästar och unghästar. Fast visserligen har det kunnat innebära lättare (skritt) arbete varannan dag i vissa fall. Varannandagsvila är även en viktig princip för de unghästutbildare inom halvblodsvärlden jag känner till.

Sedan får man ju modifiera i schemat efterhand som den blir starkare i grunden, beroende på vad hästen ska arbeta med, dess grundförutsättningar och allmänork - jag är helt med på att man kan behöva trappa upp träningen i perioder med mer intensiv daglig (om än varierad) träning om man vill få upp formen på hästen, men att dessa perioder brukar följas av lite vila och lättare träning innan nästa upptrappning.

Vi är ju överens om principen, vikten av träning och vila, så jag undrar av nyfikenhet hur du resonerar angående muskeluppbyggnad genom träning varje dag på de minst grundtränade hästarna? Hur lägger du upp träningen på unghästarna som rids varje dag så att det inte blir slitsamt? Hur tål deras ryggar och ben den dagliga belastningen från början? Hur planerar du in vilan för dem?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar