Ridning/tömkörning av spänd häst

Sparvoga

Trådstartare
Måste få mer ryggmuskler på min häst, har dock ett problem, att han är väldigt spänd och tittig vilket gör att han går med huvet högt och ryggen blir sänkt. När han blir så tittig så går det liksom inte sitta och lirka med honom då får man hålla på i timmar.

Vore det rätt att använda nån form av hjälptygel på en sån häst? tex vid ridning en lös graman? bara så att man på nåt sätt kan "komma" åt honom och hjälpa honom lite på traven, vill ju ha honom i en låg form, samma gäller vid tömkörning.

Eller har ni några andra tips och råd?

PS: tar gärna emot tips på tömkörningsövningar oxå..

Sv: Ridning/tömkörning av spänd häst

Jag har haft samma problem med en häst för ett par år sedan.
Jag fick börja om från början då han var så spänd att han inte kunde gå bakom en annan häst : ställde sig rakt upp och gick runt om jag inte släppte tygeln o lät han gå, gå framför annan häst: gick knappt fram, blev stressad av hästen bakom vill springa ifrån allt läskigt, gick inte att rida från gården själv om man inte va självmordskandidat..
Denna häst hade haft det väldigt tufft innan.
Det jag gjorde med honom var att tömköra på bana/i hage tills han kände isg trygg där, sedan kortare turer i skogen, ej öppna stigar utan mycket kuperat/stenigt så att han var tvungen att tänka på vart han sätter fötterna ist för allt annat. Fortsatte med detta i ca 2 månader. Sedan började jag skritta ut uppsuttet, på halvlånga tyglar bara han o jag (gick super då att gå ut själv efter tömkörningsträningen) oxå i kuperad terräng, mkt backar, stenar, stockar mm. Tills han kände sig helt trygg med det. Fortsatte likadant i resterande gångarter. Nu kan han gå avslappnat o jobba rätt ute i skogen, på fält mm. Det ända menet han har är att han blir supernervös vid nya miljöer och tävling. Går som skogsmulle hos min kompis nu.
Inspänningstyglar av något slag gick ej på den hästen, eller på någon annan av de hästar jag ridit (har jobbat med fullblod) som varit nervösa(möjligtvis en lös thideman på vissa), har funkat. Han knäppte av direkt, ner med huvet o ryggen. Blev lika tittig ändå.. Tror man måste börja om från början o få dom slappna av lite i sig själva först.
Men det tog tid med honom.. Och han var verkligen extrem.
Hoppas du fått några tips! :banana:

Viktigast av allt är nog en duktig tränare som kan få er på rätt spår.

Risken med hjälptyglar är att hästen blir ännu mer spänd om de används på fel sätt. Därför kan hjälp av en tränare vara bra innan så du får lära dig hur du ska göra:)

Vid longering och tömkörning får du prova dig fram vilket hästen trivs med. Själv har jag har jag haft en gouge liknande hjälptygel när jag longerat mitt mycket pigga sto :bow:

Ett bra sätt att börja bygga upp ryggmusklerna kan vara att skritta i kuperad terräng, backar och över cavaletti på halvlånga tyglar så hästen kan se sig för = sänker huvudet :idea:

Hur har du tömmarna när du tömkör? Genom att ändra tömsättningen kan du få en helt annan häst. Ofta är det bra att låta tömmen gå genom de riktigt låga ringarna om du har en riktig tömkörningsgjord. Har du inte en sådan gjord skulle jag testa med gammeldags inställningstyglar om de går att fästa på ett bra sätt. Börja gärna på en 20 metersvolt i trav och beröm direkt med rösten om hästen börja söka sig nedåt/ framåt. Lycka till!

Jag fick börja om från början då han var så spänd att han inte kunde gå bakom en annan häst : ställde sig rakt upp och gick runt om jag inte släppte tygeln o lät han gå, gå framför annan häst: gick knappt fram, blev stressad av hästen bakom vill springa ifrån allt läskigt, gick inte att rida från gården själv om man inte va självmordskandidat..
Det jag gjorde med honom var att tömköra på bana/i hage tills han kände isg trygg där, sedan kortare turer i skogen, ej öppna stigar utan mycket kuperat/stenigt så att han var tvungen att tänka på vart han sätter fötterna ist för allt annat. Fortsatte med detta i ca 2 månader. Sedan började jag skritta ut uppsuttet, på halvlånga tyglar bara han o jag (gick super då att gå ut själv efter tömkörningsträningen) oxå i kuperad terräng, mkt backar, stenar, stockar mm. Tills han kände sig helt trygg med det. Fortsatte likadant i resterande gångarter. Nu kan han gå avslappnat o jobba rätt ute i skogen, på fält mm. Det ända menet han har är att han blir supernervös vid nya miljöer och tävling. Går som skogsmulle hos min kompis nu.
Inspänningstyglar av något slag gick ej på den hästen, eller på någon annan av de hästar jag ridit (har jobbat med fullblod) som varit nervösa(möjligtvis en lös thideman på vissa), har funkat. Han knäppte av direkt, ner med huvet o ryggen. Blev lika tittig ändå.. Tror man måste börja om från början o få dom slappna av lite i sig själva först.

Det var ett bra svar med en bra installning.:bow:

Jag hade sjalv en san hast, hon hade ocksa haft det riktigt tufft, och jag gjorde massor av overgangar med henne. Och da menar jag massor. Jag arbetade alltid pa samma stalle till att borja med. Gjorde alltid samma ovningar. Efter ett tag (och da pratar vi manader) borjade vi ga ut i skogen och senare aven tavling. Hon stressade ocksa upp sig i nya miljoer, som tex tavling, men vi hade vara rutiner hemifran, sa det var latt att lugna henne genom att arbeta pa precis samma satt som hemma.

En annan hast som jag jobbade med var sa spand i rygg och bakdel och psyke att h*n var helt omojlig att fa att sjalvmant vilja sanka sig. Den hasten var kuvad och livradd. Ocksa en explosiv hast. Vi borjade att bara leda den stopp och ga igang. Vi forsokte att varje gang vi bad den ga igang sanka nacken, pa ett eller annat vis. Det har later roligt men vi anvande faktiskt morotter som vi slangde pa backen. Det tog ett tag innan h*n ens vagade ta moroten, men med lite lirkande sa gick det. Nar h*n bojde ner huvudet for att ta moroten sa bad vi den ga. Det gjorde underverk med den hasten.

Generellt skulle jag vilja saga att ha talamod, lat det ta tid, skapa ett fortroende mellan dig och hasten (visa den att du haller utkik, han kan koppla av), fa honom att fokusera pa dig. Anvand godis i borjan om du behover fa hans uppmarksamhet. Ha rutiner.

Och angaende hjalptyglar, nej. Han kommer inte att kanna sig tryggare med ett par hjalptyglar. Lar honom att koppla av och tycka om dig som ledare, och tycka om det arbete ni gor tillsammans istallet.

Just vid tömkörning tycker jag man kan komma åt och få loss de där spänningarna mycket bättre än vid ridning med nån sorts hjälptygel.

Det man måste lära sig är vad man bör ha för tömfästning på vilken häst i vilken situation.

Den jag använder mig helst av på en spänd häst är yttertömmen som vanligt (bett, översta ringen, hand) och inntertömmen som en lätt ledande tygel (låg ring, bett, hand).

Vad händer om du brötar rätt ut i skogen i skritt på lång tyge. Bredvid stigar och vägar, extra volter och serpentiner runt träd, uppför och nedför, över stock och sten? Det bör ju få hästen att slappna av och söka fram-ned ganska snart. Kan man hitta lite koncentration och arbete där kan man oftare lättare hitta känslan i paddocken sedan.

Jag skulle fundera på om din häst var spänd mer rent fysiskt eller psykiskt?

Och det är nog svårt att tvinga en häst med en inspäning till att slappna av... Tänk själv om du spänner dig, vad får dig att slappna av?

Min nya fröken spänner sig å vi gör just vad folk föreslår här, vi lullar runt i skogen å tittar på träden å vänjer oss med varandra å med ideén om att ha rid/tömkörningspryttlarna på sig. Har faktiskt gått framåt väldigt fort, min pålla har inte velat skritta rent i stort sett alls ifrån tidigare ägare (mest taktat eller smyg-travat), gör det utan större problem nu, både i skogen å så smått på ridbana :)

Ska försöka förklara lite bättre hur min häst är.
När man rider med sällskap, vare sig det är ute eller på plan så går det bra, visst kan han titta på saker, men lite liv ska det väl vara i dom;)
Men sen kommer vi till det läge när vi ska rida själv, då kan han tvär stanna för tex en sten, inte så kul om man har lite fart, vägra att gå mm. Han kan även stirra på saker som man inte riktigt fattar vad det är och då kommer vi till det här läget att han höjer huvet/sänker ryggen. Så nervös?, nej det vill jag inte säga. På tävlingar är det inte heller några problem.

Så problemet är väl på något sätt att jag ska komma åt å inverka på han, hade en medryttare som kom åt honom, men jag gör inte det, tror även att hästen har insett att om han tvär stannar, stirrar upp sig så blir inte inte lika jobbigt... ibland går det dock bra igen efter en stund. Nu kanske jag har varit lite tydligare?

Ska försöka förklara lite bättre hur min häst är.
När man rider med sällskap, vare sig det är ute eller på plan så går det bra, visst kan han titta på saker, men lite liv ska det väl vara i dom;)
Men sen kommer vi till det läge när vi ska rida själv, då kan han tvär stanna för tex en sten, inte så kul om man har lite fart, vägra att gå mm. Han kan även stirra på saker som man inte riktigt fattar vad det är och då kommer vi till det här läget att han höjer huvet/sänker ryggen. Så nervös?, nej det vill jag inte säga. På tävlingar är det inte heller några problem.

Så problemet är väl på något sätt att jag ska komma åt å inverka på han, hade en medryttare som kom åt honom, men jag gör inte det, tror även att hästen har insett att om han tvär stannar, stirrar upp sig så blir inte inte lika jobbigt... ibland går det dock bra igen efter en stund. Nu kanske jag har varit lite tydligare?

Den basta vagen att "komma at" en hast ar att lara sig kommunicera med den. Jag antar att du kanner att han nonchalerar dig? Han har fullt upp att titta pa annat, mycket viktigare an att lyssna pa dig. Och det ar forstaeligt. For honom handlar ju det om overlevnad. Nar han har sallskap av andra hastar sa kanner han sig trygg, de kommunicerar med varandra, men han ser troligen inte dig som en ledare, och da maste han ju halla koll pa allt sjalv.

Den snabba vagen att fa ner huvet och fa honom att sluta med de sakerna (i alla fall kortsiktigt) ar att satta pa nagon form av hjalptygel eller inspanning. Men det kommer att ge andra problem istallet.

Den langa, talamodskravande vagen ar att lara sig kommunicera pa hastars sprak med honom. Visa honom vilken trygg och kompetent ledarhast du ar.

Om problemet inte ar sa allvarligt dock, bara sa att han stannar for en sten, eller hojer huvudet for en kort stund, sa kan olika ovningar fa honom koncentrerad. Oppnor tex ar jattebra. Min hast ar ocksa tittig ibland nar jag rider ut, och det brukar hjalpa att gora en oppa at hallet motsatt den farliga stenen.

Da han hojer huvudet sa skulle jag nog inte oroa mig for mycket over det, utan bara vanta ut honom och sen fortsatta som vanligt. Om han ar lag och fin annars sa kommer det inte att gora nagon skada pa honom.

Tror precis som du att det handlar om ledarskap. Har kört ganska mycket NH-träning, vid lastning och även andra övningar, dom funkar bra på marken, har haft hjälp av duktiga människor där, men tillsaken hör att min häst är lite lurig, han visa sig "underlägsen" eller vad man ska kalla det men han är det ändå inte, vill gärna försöka ta kommandot ändå, i hagen är han ledare. Så det är nog så att han inte ser mig som ledare när jag sitter på ryggen, han vet att han kan få "övertag" och ibland är han faktiskt lite läskig när han stirrar upp sig, han känner säker att jag blir spänd och vet att om han fortsätter så får han "som" han vill:(

I övrigt är han jättelugn att hantera och supergo. Det är väl bara ta tjuren vid hornen och ut i skogen själv, får väl börja med kortare turer.

Tror precis som du att det handlar om ledarskap. Har kört ganska mycket NH-träning, vid lastning och även andra övningar, dom funkar bra på marken, har haft hjälp av duktiga människor där, men tillsaken hör att min häst är lite lurig, han visa sig "underlägsen" eller vad man ska kalla det men han är det ändå inte, vill gärna försöka ta kommandot ändå, i hagen är han ledare. Så det är nog så att han inte ser mig som ledare när jag sitter på ryggen, han vet att han kan få "övertag" och ibland är han faktiskt lite läskig när han stirrar upp sig, han känner säker att jag blir spänd och vet att om han fortsätter så får han "som" han vill:(

I övrigt är han jättelugn att hantera och supergo. Det är väl bara ta tjuren vid hornen och ut i skogen själv, får väl börja med kortare turer.

Ja visst kan det vara laskigt, det ar ju stora starka djur vi har att gora med. Viktigt att tanka pa sakerhet och vara forsiktig.. Att borja med kortare turer later som en bra ide. Att du jobbat med NH-traning later ju jattebra, da har du sakert grunderna och har lattare att forsta honom fran ryggen ocksa. Ge dig sjalv och honom tid och utsatt er sjalva for lagom doser av utmanande tillfallen, dar du vet att du fortfarande har kontroll sa kommer det sakert att ga bra. ;) Det viktiga ar val att du tror pa dig sjalv, behaller lugnet och inte forsatter dig och honom i situationer som du inte kan reda ut.

Jag har en häst som jag haft liknande problem med. Jag har gjort just som du beskriver. Det viktiga är att ta det lugnt och små steg i taget. Också viktigt att du som ryttare känner dig säker, så att hästen blir trygg. Ta det alltså också i din takt, och tänk på säkerheten. Arbeta din häst från marken. Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att få en bra kommunikation och det behöver inte vara några avancerade övningar. För oss har också röstkommandon inlärda från marken hjälpt i ridningen.

Min häst är fortfarande idag känslig för nya miljörer, tex om vi tränar för ny tränare på nytt ställe är han spänd i början, han är också alltid spänd med ny ryttare och om vi rider en ny runda i skogen. Det går att anpassa ridningen och få det trevligt tillsammans ändå, och med tiden blir det bättre även om det kan ta tid. Personligen tycker jag inte att inspänningar löser några problem.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama