ridning på vintern..

Farre_

Trådstartare
Hej, Jag har ett lite stort problem.. Nu på vinter så blir jag slö av mig och då tycker jag det inte är lika roligt att gå ut och rida. att vara i stallet är inga problem men det är det där med att rida.. jag tappar lustan och jag fryser väldigt lätt av mig när jag är ute.. Blir också lätt iritterad på hästen då jag tappar lusten när hästen busar av sig(tror det beror på mörkret:crazy:)

Nån som har nått tips hur jag ska göra? Eller har samma problem

Sv: ridning på vintern..

Jag passar på att låta min häst vila hela november. Sedan rider jag resten av året. Jag är ganska frusen av mig men det handlar ju egentligen bara om att ta på sig ordentligt. Jag går inte utanför dörren hemma utan termobyxor och fodrade vinterstövlar. Jag tycker att det värsta med ridning på vintern är att det blir lite jobbigt med alla kläder och sedan att få i alla broddarna. I morse hade det töat när jag var klar!!! Jag bor ute på landet utan tillgång till ridhus eller på vintern ridbana så jag rider i skogen. Om jag måste så rider jag när det är mörkt men då brukar jag ha pannlampa.
Jag tror att det är en vanesak. Jag går ut och sadlar utan att tänka på vädret. Sedan brukar det vara ganska mysigt när man väl kommer iväg.
Att jag bor i skåne ser jag inte som ngn fördel. Här är ofta fuktigt, blåsigt och då jättekallt. Det är inte heller snö så ofta och därför mörkt.

Samma sak med mig!

Kylan tar mycket energi ifrån en, och allt blir stelt och jobbigt.
MEN, då tar man på sig underställ, termokläder, halsduk, vantar osv. Laddar med en kopp varm choklad och med glad musik, och sedan far man iväg till stallet :D

OBS! hjälper kanske inte på alla.

Det jag tycker är jobbigt är att man inte kan rida ordentligt, det är fruset överallt och det är jättejobbigt =p haha..

vänner piggar alltid upp en..
själv tycker jag det är mysigt med vintern och mörkret, vi brukar rida längs med vägar med julbelysta hus på båda sidor.. aaw de e såå fint :)
och sen måste man ju se till att man har rätta kläder..

men en vinterbusig häst har jag inga erfarenheter av..

Varma kläder, pannlampa, massor med reflexer!! Det är riktigt härligt faktiskt, att komma ut då!! Jag tror inte att hästar mår bra av att "ställas av" hela eller delar av vintern för att ägaren inte vill/orkar rida. Det är bara att bita i det sura äpplet, har man egen häst så måste man.. Inte alltid kul, särskilt inte när det är iskallt, mörkt, regnigt eller annat trist väder. Men man kan ju inte strunta i det av den anlednigen! Då är det bättre att rida på ridskola! :p

Så mitt tips är:
Varma kläder
Pannlampa
Många reflexer
Transport och ridhus!
Hitta njutningen, för den finns där, även när det är iskallt och mörkt!! När stjärnorna gnistrar är det ganska mysigt!
Var "här och nu!" Mindfulness.
Bestäm dig! - Don't think, just do it! - ett motto jag jobbar för att leva efter...
Ridsällskap om du har möjlighet till det!! Det är svårare att backa ur om du bestämt med en kompis att ni ska rida tillsammans!

Lycka till!! Våren är snart här!! :banana:

Varma kläder, pannlampa, massor med reflexer!! Det är riktigt härligt faktiskt, att komma ut då!! Jag tror inte att hästar mår bra av att "ställas av" hela eller delar av vintern för att ägaren inte vill/orkar rida. Det är bara att bita i det sura äpplet, har man egen häst så måste man.. Inte alltid kul, särskilt inte när det är iskallt, mörkt, regnigt eller annat trist väder. Men man kan ju inte strunta i det av den anlednigen! Då är det bättre att rida på ridskola! :p

Så mitt tips är:
Varma kläder
Pannlampa
Många reflexer
Transport och ridhus!
Hitta njutningen, för den finns där, även när det är iskallt och mörkt!! När stjärnorna gnistrar är det ganska mysigt!
Var "här och nu!" Mindfulness.
Bestäm dig! - Don't think, just do it! - ett motto jag jobbar för att leva efter...
Ridsällskap om du har möjlighet till det!! Det är svårare att backa ur om du bestämt med en kompis att ni ska rida tillsammans!

Lycka till!! Våren är snart här!! :banana:
Tack! :love::bow:

Man behöver en spark i baken ibland nu när det bara är mörkt och kallt!

Tack! :love::bow:

Man behöver en spark i baken ibland nu när det bara är mörkt och kallt!

Japp! Jag behöver själv sparkar ibland... Jag är just nu magsjuk och hade medryttare igår! Jag har försökt införa att mina medryttare ska rida på bestämda dagar - nämligen de dagar då det ösregnar, blåser halv storm, är iskallt, snöstorm eller annat obehagligt. Tyvärr går mina medryttare inte med på det, visst är de otacksamma??? :eek: De som får rida en så fin häst!! :banana: :rofl:

(Jag hoppas ni fattar att jag skojar, jag har världens bästa medryttare - oavsett väder!!)

(Jag hoppas ni fattar att jag skojar, jag har världens bästa medryttare - oavsett väder!!)

Skämtade du???? Jag som just satt och plitade ihop en annons med just dom kraven du hade skrivit ner åt mej! :D

Älskar att åka ut till stallet och rida.
Oavsett vilket väder det är så är jag peppad.
Men ibland kan det vara så att jag inte känner för att rida, och då tömkör jag istället.
Så allt går att lösa :D
Sen har jag ju ridningen som specialidrott också så det går inte att strunta i det bara för att det är mörkt och kallt.

Jag blir lätt trött och bekväm av mig i kylan. Min häst gillar heller inte mörker, kyla och snö :p han är helklippt med känsliga ben, och jag är frusen av mig, så det blir en hel del påpackas innan man alls kommer iväg. Och det värsta jag vet är när man hela tiden måste akta sig för var man rider eftersom det kan vara halt överallt. Och så måste man ha de där jäd*ans reflexerna på sig :crazy:

Fast just nu kan man inte kalla det för vinter här, vart +12 i solen idag :D

Jag känner precis likadant! Nu under vintern har jag inte stor lust att rida, men att bara vara i stallet är inget problem. Känner mig ofta slö och trött, så soffan verkar ofta mycket mer lockande.:p

Nu när min syster kommit hem över julen kanske jag får en spark i baken och börjar rida när jag får sällskap för en gångs skull.:)

Tack så mycket för svaren!:banana:

jag bor i dalarna utan för Falun så nu har vinter kommit här, så jag rider faktiskt hälst på kvällen nu när stjärnorna kommit fram;)

Håller på att få ner min häst till ett ridhus så jag kan träna lite också:smirk:

jag tycker också det är jobbigt med vinter, jag hatar kyla och min kropp funkar inte om det blir under 5 kalla... dessutom är det hår och halt överallt...

jag gör som så att jag tar det lite lugnare, ger flera vilodagar och om det blir en riktigt kall period så kan han få vara ledig en vecka. så jag inte känner så mkt press om att jag måste rida, då blir det inte kul..

Under veckorna om du inte hinner rida när det är ljust kan man passa på att tömköra lite eller göra lite övningar vid hand. Man måste inte hålla igång hästen varje dag hela året runt om den står på ett lämpligt stall där den får gå ut ordentligt.

Ett bra tips är att tömköra över cavalettibommar, så håller du dig varm också och hästen får lämplig träning på kort tid. Dvs du måste inte hålla på en timme.

Jag tar det också mkt lugnare på vintern. Mitt enda mål är att hålla igång hästen och rida så ofta det går, inte att träna ngt speciellt. Vissa perioder tex går det ju bara att skritta och då gör jag bara det.

Jag älskar vintern. Ok, det är kallt o så men det finns kläder...:) brukar rida mycket långturer i skogen o leta nya vägar. Snön gör ju att jag alltid hittar hem om vägen skulle ta slut mitt i skogen. Blöthålor är frusna osv. Sen en annan sak att INTE förglömma är dessa UNDERBARA månskensnätter! Vad finns det för underbarare än att rida i månskenet?:love:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama