Ridning på morgonen

P

piggis_83

Ni som ibland/alltid rider era hästar på morgonen, hur gör ni rent praktiskt?

Rider ni innan hästen får frukost, får den kraftfoder innan ridning och hö efter, eller låter ni hästen äta upp all frukost innan ni rider?

Det händer ibland att jag rider på morgonen, jag brukar då ge henne kraftfoder, sen rider jag (försöker skynda mig att göra iordning henne o rider bara en liten sväng) för att hon ska få sitt morgonhö så snabbt som möjligt.
Skulle ju gärna vilja att hon fick hö oxå innan ridning, men såhär går det ju mkt fortare om man ex ska iväg till skolan sen...

Hur gör ni? Vad tycker ni är bäst? Är det taskigt för hästen att rida innan den får höet?

Sv: Ridning på morgonen

Om jag rider på morgonen vid fodring så ger jag krafften efter ridning, vill inte rida direkt efter om hon ätit krafftfoder. Hon brukar få stå och tugga på hö medan jag gör iordning henne, sen får hon resten av höet+ krafften när vi ridit klart.

oftast är det inte jag som fodrar så det är bara att plocka in hästen från hagen.
Är det jag som fodrar så ger jag först alla hästarna hösilage och fixar sedan med innehästarna och vatten. Då har hästen ätit minst halva frukosten och resten får han äta när jag borstar.

När jag rider på morgonen så ger jag kraft foder sen hö medans jag mockar och gör allt klart, sen ridning. Efter det får dom gå ut i hagen och får resten av höt.
Dom blir alltid lika gulligt förvånade vid "andra" frukosten, -va, ska vi få mera mat? ;)

Det är aldrig bra att ge kraftfoder strax före motion. Det är ett foder som är mindre fiberrikt och mer energirikt. Mycket av energin tas därför upp redan av magsäcken och blod och syre behövs därför till detta arbete för magen. Om man då kräver arbete av hästens andra muskler kan inte magen arbeta så bra som den borde. Det enda kraftfodret som inte detta gäller för är betfor, för betfor liksom grovfoder har mycket fibrer i jämförelese med energin. Fibrern går genom magsäcken och hela tarmkanalen och avger näring mer långsamt. Fyller ut tarmarna och ger ett bra vätskeförråd med. Det är därför hästen alltid skall ha tillgång på denna typ av foder och att få den inpå motion är ingen fara. Utan istället bör magen och tarmarna alltid ha detta foder i sig.
Det lämpligaste när man vill rida först på morgonen är att se till att hästen har massor med hö (grovfoder) att tugga på under natten, så att det finns kvar lite i boxen på morgonen. Då vet du att hästen har välfyllda tarmar och masäck och inte är hungrig och du kan rida med gott samvete. När du sedan kommer tillbaka ger du kraftfodret. Om du ridit ett hårt träningspass bör du dessutom vänta med kraftfodret en stund innan du ger det.
En häst som mest motionsrids behöver inte så mycket kraftfoder. Ger du bara något kilo så kan allt ges på kvällen och hästen kan få tugga i sig det och sitt grovfoder i lugn och ro under natten. Då behöver du inte bekymret med kraftfoder på morgonen.
Hälsning Maja

skulle säga att det beror på era nattfodrings rutiner, vilken tid hästen nattfodras, och även lite mängden. Om hon har att göra med att tugga hö mesta delen av natten, så är det ju inte så krisigt om hon inte får hö direkt på morgonen kanske. Fast själv föredrar jag nog om de kan få stå och tugga i sig en liten giva iallafall medan man gör iordning och sadlar etc. Jag skulle också göra som de andra skrivit, ge kraftfodret efter att du ridit - ev kan du ju ge en liten del av kraftfodret så hon tycker att hon fått lite innan du rider :)

Jag åker dit så att hon får hälften av grovfodret innan jag rider. Jag fodrar och mockar medans hon står i boxen. När hon ätit ca en halvtimme ställer jag henne i stallgången och göra i ordning för ridning. Resten av maten + kraftfodret får hon efter ridningen.

Detta upplägg funkar bra!

lånar tråd...

Undrar över det Stopek skrev, varför är det inte bra att ge kraft efter ett hårt pass? Vad är det som händer i kroppen då?

Jag tycker att hästen ska ha någon frukost inna man rider iaf. De är väldigt hungriga på morgonen och behöver äta för att kroppen ska komma igång.

Jag brukar ge all mat, och göra ny kraft medan han äter sin, sen mocka(eller borsta beroende på vilken ordning jag tar det) medan han äter sitt hö. Sen rider jag och släpper ut honom. Han får alltid äta klart all mat innan jag rider.

piggis_83 skrev:
Ni som ibland/alltid rider era hästar på morgonen, hur gör ni rent praktiskt?

Rider ni innan hästen får frukost, får den kraftfoder innan ridning och hö efter, eller låter ni hästen äta upp all frukost innan ni rider?

Det händer ibland att jag rider på morgonen, jag brukar då ge henne kraftfoder, sen rider jag (försöker skynda mig att göra iordning henne o rider bara en liten sväng) för att hon ska få sitt morgonhö så snabbt som möjligt.
Skulle ju gärna vilja att hon fick hö oxå innan ridning, men såhär går det ju mkt fortare om man ex ska iväg till skolan sen...

Hur gör ni? Vad tycker ni är bäst? Är det taskigt för hästen att rida innan den får höet?
Mina har fri tillgång på hösilage dygnet runt så de är mätta och belåtna när jag kommer ut. Kraftfodret på morgonen är för ridhästen enbart symboliskt och består av ett halvkilo morötter (han beh inget kraftfoder men eftersom unghästen får så får han morötter som tröst) och de får han som vanligt.

Jag försöker så långt det går att UNDVIKA morgonfodringar med kraftfoder för att inte få tidsfixerade hästar som vill ha sin mat klockan fem på morgonen även på helger, och normalt har jag ingen morgonfodring alls, jag grundar med BRA hö/hösilage och kommer sällan upp i sådana stora givor att jag måste splitta fodringarna på fler än två (insläpp och natt). Men nu serveras frukost för unghästens skull.

Jag har två hästar, bara en som rids f.n. Rider nästan alltid på morgonen!! Jag ger kraftfoder till båda, så gör jag i ordning (borstar och klär på) han som inte ska ridas. Under tiden äter den andra 1-2kg hö. Så gör jag i ordning honom for ridning. Detta funkar helt fint!

När jag bara hade en häst så fick han antigen äta kraftfoder före ridning och hö efter, eller så fick han äta sitt frukosthö på stallgången mens jag mockade.

Om jag rider tidigt så låter jag först hästen äta hö och morgon krafft. :P

Rider aldrig på morgonen. Min häst blir lite sur och grinig om han inte får sin mat som vanligt och får komma ut i hagen en stund. De få gångerna jag faktiskt ridit på morgonen har han fått komma ut i hagen och äta sin mat i lugn och ro, sen har jag ridit. Men eftersom varken han eller jag gillar att motionera på morgonen väntar vi iallafall nån timme framåt på förmiddagen.

Hästarna fodras tidigare på morgonen av en annan person, både kraftfoder och hö,och när jag kommer ner så släpper jag ut dom som inte ska ridas och gör sedan iordning den som ska ridas (om jag rider på morgonen) och rider. Efteråt släpper jag ut hästen i hagen och mockar eventuellt om jag har tid och ork. Annars mockar jag innan insläppet.

Senast ändrad:

Jag bruka ge lite hö och sen rida och efter det far han resten av höet och kraft foder!

Dom fårsin krafft inne medans jag fixar vatten och hö i hagen.
Tar sen ut dom en och en, borstar, täckar och släpper ut.
Sen mockar jag, fixar iordning kvällskrafft och hö och ser till att det finns vatten. Fyller på spån om det behövs och om inte boxarna är väldigt blöta, då får det torka ett tag först.
Hämtar Herman (eller Moses) borstar gör i ordning och tränar.
Dom blir så sura och oroliga om dom inte får sina vanliga rutiner på morgon. Men har funakt bra att göra såhär

Jag fodrar först och låter hästen äta så länge den hinner medan jag gör i ordning det som ska fixas.

Ska jag rida själv så släpper jag ut honom med de andra och ger hö i hagen som vanligt annars blir han knäpp och kan inte slappna av. Sen mockar jag och gör iordning allt i stallet och sen går jag och hämtar honom och rider ut.

Ska vi rida ut flera stycken så lämnar jag de hästarna inne och ger dem hö i en annan box medan jag mockar.

Min häst får inget kraft foder på morgonen så det är inget problem för mig. Om jag skulle ge kraft foder så skulle jag nog ge en liten del av givan före ridning så att han inte skulle känna sig utanför när de andra får och sen skulle jag ge resten efter ridningen.

Det är ytterst sällan jag själv rider innan morgonfodringen, men rent praktiskt så skulle jag nog för det mesta se till och först ge hästen lite granna hö och tugga på medans man gör i ordning den och bara pyttelite (någon näve) kraftfoder och sedan ge resterande delen av fodret efter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama