Ridning på en travhäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Linda
  • Startdatum Startdatum
L

Linda

Är det någon som kan hjälpa mg.Jag är hos en travtrännere på Jägersro där jag just nu rider värsta gigantiska muskelpacketet.Och för någon vecka sen travade vi rätt lungt på slingan(En väg där alla möjliga trännare och ryttare travar lungt)
Ja Jag försökte hela tiden sakta ner och jobba med henne för att hon va så jävla stark.Så kom det typ 2 st kuskar i värsta farten och helt högljutt.Så Also började springa som värsta galning.Trodde väl det var lopp.:( Och tror ni ja får stop på hästen ja låter henne först springa för hästar blir ju ännu vildare och drar och sliter .
Så sen försöker jag ta och ge ta och tills ja sen får stop på henne men ja är så jävla rädd att hon ska göra så igen och nu sa trännaren till mig att jag ska på galopptränna henne med.Och han sa även att hon slår och till fullblod direkt när hon kommer på galoppslingan..Är det någon som har erfarenhet av starka gallöperer,travare som vill ge lite tips.Man är lite rädd för att trilla av eller rida på någona
ajja!

Sv: Ridning på en travhäst

Vet ju inte hur det "ser" ut när du rider henne..
Men många tycker att det går fortare än vad det gör när de rider en travare som är van att trava på. Det är stor skillnad på en "vanlig" ridhäst och en travare.

Annars så tycker jag att du ska prata med tränaren om hur du känner, för det är ju ingen vits att träna en häst om man är rädd.
Karnske du kan få rida hästen på em då det inte är andra ute på banorna?

Pröva att döva ner henne så mkt du kan med tussar och huva.
Vet inte om det kan funka om du har ett skarpare bett? Om du inte själv är så stark kan du kanske behöva lite skarpare så att du rår.

Jag kör en av våra på skarpare bett än vad sambon gör, men han är mkt starkare o sina armar än vad jag är oxå.

Hoppas att du hittare en lösning.

Berätta att du tycker att hästen känns stark för tränaren, fråga om h*n brukar köra hästen med skarpare bett än ridbett? Fråga om det är okey att du kan släppa på några 100 meter... offtast släpper det för många då... Det VÄRSTA är när du blir rädd, spänner dig o börjar dra.... Om du skall galopp jobba så tror jag det blir bättre slappna bara av och prata lugnande! Med mina egna (har haft problem hästar som skenar..hehe) så har jag tryckt till o släppt på och i många fall så ger dom sig då... Men du måste prata öpprt med tränaren så att h*n vet att det inte är en ko lugn ridhäst som han släpper ut... Men jag gissar att det är hans förhoppning att den skall lugna ner sig i galoppjobb!

Lycka till, berätta hur d går för er!

När jag jobbade red vi galoppjobb på maxtempo, alltså drev på för at få dem att riktigt ta i. Är det så han menar behöver du ju inte oroa dej för att det ska gå för fort!! Sitter du och driver och inte tar i hästen så känns det förmodligen inte så illa som när du upplever att du inte får stopp. jag antar dessutom att det är på en rakbana du ska rida och då stannar/saktar de flesta i slutet av banan. Får de springa så fort de orkar är de ganska glda när du börjar pulla upp!!

Linda skrev:
Är det någon som kan hjälpa mg.Jag är hos en travtrännere på Jägersro där jag just nu rider värsta gigantiska muskelpacketet.Och för någon vecka sen travade vi rätt lungt på slingan(En väg där alla möjliga trännare och ryttare travar lungt)
Ja Jag försökte hela tiden sakta ner och jobba med henne för att hon va så jävla stark.Så kom det typ 2 st kuskar i värsta farten och helt högljutt.Så Also började springa som värsta galning.Trodde väl det var lopp.:( Och tror ni ja får stop på hästen ja låter henne först springa för hästar blir ju ännu vildare och drar och sliter .
Så sen försöker jag ta och ge ta och tills ja sen får stop på henne men ja är så jävla rädd att hon ska göra så igen och nu sa trännaren till mig att jag ska på galopptränna henne med.Och han sa även att hon slår och till fullblod direkt när hon kommer på galoppslingan..Är det någon som har erfarenhet av starka gallöperer,travare som vill ge lite tips.Man är lite rädd för att trilla av eller rida på någona
ajja!

Har du provat att lägga tyglarna i "brygga" så att hon inte kan dra de ur händerna på dig. Korta också upp lädren lite extra och sitt i "stolssits", du vet den vi alla använt som nybörjare. På så sätt kan du använda både ben, sits, rygg och armar för att bromsa, det finns inte en chans att stoppa en sådan "ångvält" med bara armstyrka. Fråga någon i galoppstallen om tips, de sitter på riktiga hetsporrar hela dagarna. "Bryggan" lärde jag mig när jag jobbade i galoppstall så om du inte vet vad jag menar, så fråga någon där. Ser också att du fått många råd om skarpare bett, något jag vill avråda från, det löser inte problemet långsiktigt, vad gör du när det inte finns något skarpare att ta till? Sist och viktigast, tro på dig själv, du klarar det!!!! Jag är faktiskt riktigt feg när jag rider ut, men fart är bättre än bocksprång och brallningar, tycker i alla fall jag. LYCKA TILL!

jjaa det är sant tjejen som kom som rider henne en gång i veckan har sagt att hon är så rubust så man ska bara dra i ena tyglen så saktar hon ner men de eja e räd för är att om det kommer folk bakom som vill förbi då blir hon galen....:(

Det måste vara mitt inlägg du menar ang, skarpare bett.
Det jag menade med det är att om man är mindre och inte lika stark som den som brukar rida/köra så har man inte den kraften i armarna hästen är van vid. Då kan man förstärka sig själv med ett skarpare bett.

Våran ena häst är ur snäll att köra, men han ligger på ganska mkt. Och för att jag inte ska få kramp i armarna behöver jag faktiskt ett skarpare bett, villket vi sällan använder oss av. Men ibland kan man behöva det.

*KL*

Det är stor skillnad på trav och galopp... I galoppen rids hästarna väl aldrig på skarpa bett? Då räknar jag hävstång med kedja under....

Jag har löst oändligt många hetsporrar med skarpare bett, men man måste bara kunna hantera bettet!

Men att korsa tyglarna över mankenbrukar vara ett bra knep som jag lärde mig av en fd. galopptränare som bara hade super stressade travare i träning då det var hennes specialitet!

Linda skrev:
jjaa det är sant tjejen som kom som rider henne en gång i veckan har sagt att hon är så rubust så man ska bara dra i ena tyglen så saktar hon ner men de eja e räd för är att om det kommer folk bakom som vill förbi då blir hon galen....:(

Kör folket bakom dig snabbare?? Kan du inte fråga om du kan få lägga dig i rygg en liten stund då din häst har hetsat upp sig?? Jag har i sååå många värmningar fått be om en ryggatt rida på då det är skillnad på att rida o rida i tävlingssammanhang...

Och kom ihåg... var aldrig rädd! utan försök hela tiden att styra situationen...

Hej..
Känner verkligen igen ditt problem, har suttit på många sådana hästar själv sen jag började jobba hos en travtränare... som tydligen verkar gilla dom dära stora tunga varmbloden som en själv fan får dra armar axlar och rygg ur led för att dom över huvud taget ska märka att man sitter på ryggen på dom...
Mitt knep var pessoabett...
Rider då alltid med dubbla tyglar eller deltatygel...
för då behöver aldrig bettet vara skarpare än du vill....
Och du slipper dra axlar armar och rygg ur led...
responsen jag har fått har varit mycket posetiv och när hästen till slut förstår att det inte tjänar något till att köra ner skallen och bara dra iväg så kan man oftast byta ner sig till ett mildare bett....
Dock så kan man juh aldrig få en häst att sköta sig bara genom att dra den i munnen... andvänd mycket säte och bromsa hästen så med.....
Funkar för mig iaf // Anna

Liknande trådar

L
Träning Är det någon som kan hjälpa mg.Jag är hos en travtrännere på Jägersro där jag just nu rider värsta gigantiska muskelpacketet.Och för...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Smulu
·
R
Hoppning hejsan. allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt. jag fick hem min häst i september förra året, då var...
Svar
12
· Visningar
1 452
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama