Ridning på cykelväg?

godishanna

Trådstartare
Vet inte om denna tråd hamnar rätt. Är det någon som kan svara på om man får rida på cykelvägar inom tex ett villaområde.

Sv: Ridning på cykelväg?

Nej, tyvärr är det förbjudet att rida på cykelvägar om inte din kommun har givit speciellt tillstånd :( .

Eftersom hästen är jämställd med med bilen i trafikreglerna så får du inte göra det.

Nä man får inte det, men helt ärligt kan jag erkänna att jag brukar göra det i alla fall... :angel: PÅ sommaren blir det på gräset bredvid och på vintern ja då blir det där det blir. Nej jag vet, det är inte rätt men hur f*n ska man ta sig till alla bra ridvägar utan att traska på gångbanerna? Bor uppe i norr där skogsägarna bedriver nazi fasoner och anser att vi ska betala för att vara på redan befintliga vägar! Räkna sedan in dåren som jagar ryttare efter vägarna med sin bil och hur smala vägarna är så kanske nån i alla fall förstår vårt problem :crazy: ...

Allmän fråga

Hur är det när man är ute och rider på vägar. Måste man vara i vägkanten, eller kan man smita upp på trottoaren om där ändå inte går någon? :angel:

Oh, kom på en sak till. Hur är det med hästar till hand? Är de fortfarande fordon då?

Ähm. Vet inte om mina svar hjälper dig det minsta men jag brukar smita upp på trotoarkanten :angel: . Givetvis går man åt sidan om det kommer någon. Häst vid hand undrar jag också över? Vägverket "påstår" att man ska leda på vägen, men personligen tycker jag att det verkar tokigt. Läste nån annanstans, som jag givetvis inte minns vart, att man räknades som gångare då och FICK vara på gångbanerna? Hemskt förvirrande...

Läste i en hästtidning om hästars trafikregler och det är tyvärr inte tillåtet att rida på cykelvägar :(. (Om inte dom som "äger" den godkänt det givetvis.. ;))

Häst ska ALLTID framföras i vägbanan på höger sida av vägen om man följer trafikreglerna.

Hästen i sig räknas till fordon således ska även ledd häst vara på höger vägbana.

Det samma gäller faktiskt även cykel. Leder du cykeln ska du befinna dig på vägens högra sida.

Om det stämmer med att hästen ska följa trafikreglerna ska den ju då inte gå i vägkanten utan PÅ vägbanan.

Men hästen går ju mycket långsammare än bilarna, så man måste ju hålla sig på vägrenen så att de kan köra om lätt. :idea:

Precis som traktorer och andra sölkorvar... ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama