Ridning i skogen - kan detta ersättas?

Domino_s

Trådstartare
Jag har en unghäst som ej är helt trafiksäker....och hon är av den trevliga sorten som vänder på svansen och kutar hem igen....
Ibland har vi turen att få sällskap av min sambo och hunden....Men i övrigt finns inget ridsällskap....:(

Vissa vägar går kanon....men det blir lätt mjukare skogsvägar....

Vår padock är lite mjukare och jag är rädd om hennes ben så jag vill gärna använda mej av lite hårdare underlag ibland....

Går det att ersätta uteridningen med att promenera henne på grusvägar istället....?

Tacksam för svar....:bump:

M v h Domino_s

Sv: Ridning i skogen - kan detta ersättas?

Är det inte bättre att få henne att sluta med dumheterna?

Är det inte bättre att få henne att sluta med dumheterna?

Det är inga dumheter....hon är helt enkelt inte van....

Hon spänner sej och blir rädd....

Med att hon vänder och kutar hem menar jag att hon vill springa ifrån faran, men jag får alltid stopp på henne....

Men jag undrar bara om detta är ett alternativ tills mitt kommande ridsällskap kommer igång med ridningen igen....:)

Sen vill jag ej ta onödiga risker när jag är ensam....

Jag har precis samma problem med min unghäst (3 år). Jag ska lösa det. Men det går inte med fostran. Hon måste bli trygg med mig i skogen. Jag går långa sträckor, sitter upp ibland när det känns bra och rider en liten bit. Matar med ett äpple ibland och har det mysigt i skogen. Så har jag gjort med 2 unghästar föärut och dom har blivit jättetrygga att rida ensamma på i skogen. Lycka till.

Visst kan du ersätta det med promenader. Men jag vill faktiskt påstå att tvärvända och tycka att man ska springa hem ÄR en grundfostransbrist. Det är en av de första saker jag lär mina 'småttingar'. Att blir det läskigt och/eller 'det kör ihop sig', så det är HELT okej att stanna och titta, det är helt okej att tveka etc. Men INTE att snurra runt och försöka fly. Matte bestämmer om man ska fly eller ej.

Visst, om det brakar fram en älg mitt framför näsan på dem begär jag inte att de ska stå kvar. Men de ska inte ta till sjappen för ditt och datt.

Att promenera vid hand i olika miljöer är dock utmärkt grundträning, och jag sitter inte upp på en unghäst i en miljö den inte är trygg i avsuttet. Så jag skulle rekommendera att du backar bandet, och promenixar vid hand, tömkör etc tills hon fått lite mer förtroende.

du behöver ju inte ersätta ridningen helt med promenader på grusvägar. Varför kan du inte rida på grusvägarna? Är det där det kommer bilar? Varierad träning är ju den bästa...

Kan du inte gå den sträckan några gånger så hon vänjer sig, då alltså vid hand. Sedan sitta upp och rida den när hon är van. Givetvis hade det varit lättare om ni hade sällskap.

Men hur tror du hon ska kunna vänja sej om du inte utsätter henne för bilar då?

Jag har precis samma problem med min unghäst (3 år). Jag ska lösa det. Men det går inte med fostran. Hon måste bli trygg med mig i skogen. Jag går långa sträckor, sitter upp ibland när det känns bra och rider en liten bit. Matar med ett äpple ibland och har det mysigt i skogen. Så har jag gjort med 2 unghästar föärut och dom har blivit jättetrygga att rida ensamma på i skogen. Lycka till.

Så har jag gjort med valacken jag har när han skulle vänjas....:)

Men det med att ta med äpple eller annat godis var en snart grej....ja ger ju hunden när den tycker saker är läskigt för att den ska förknippa det med nåt kul....:idea:

Tack för svaret!

Men hur tror du hon ska kunna vänja sej om du inte utsätter henne för bilar då?

Självklart måste jag utsätta henne för bilar...och det gör jag varje gång jag går mellan stallet och padocken....

Jag skrev nog lite dumt kanske...men trafiksäker menar jag inte bara bilar....vanliga bilar klarar hon utan problem, det är mer bilar med släp som låter och lastbilar, traktorer m.m.

och även kor som kommer rusande...eller andra saker som dyker upp plötsligt som man ej kan förutse....:(

du behöver ju inte ersätta ridningen helt med promenader på grusvägar. Varför kan du inte rida på grusvägarna? Är det där det kommer bilar? Varierad träning är ju den bästa...

Där dom "fina" grusvägarna finns är det en massa hus, ladugårdar (mestadels kor)....och ja en hel del trafik....

dom mindre vägarna där det inte är så mycket är ganska mjuka och det står också en hel det vatten ofta....tyvärr....:crazy:

Visst kan du ersätta det med promenader. Men jag vill faktiskt påstå att tvärvända och tycka att man ska springa hem ÄR en grundfostransbrist. Det är en av de första saker jag lär mina 'småttingar'. Att blir det läskigt och/eller 'det kör ihop sig', så det är HELT okej att stanna och titta, det är helt okej att tveka etc. Men INTE att snurra runt och försöka fly. Matte bestämmer om man ska fly eller ej.

Självklart håller jag på att vänja henne av vid detta....i början vände hon direkt så fort minsta lilla....och ja, jag ser även detta som en liten miss i uppfostran....

Tyvärr var hon knappt hanterad innan jag fick tag i henne som 2,5 åring...aldrig utsatt för bilar, cyklar, kor...m.m.

Nu blir det mest att hon frustar, backar och försöker vända....men jag ger mej aldrig och jag är inte nöjd förrens hon har "hälsat" på det hon är rädd för...om detta är möjligt....

Blir hon rädd för en pressening t ex så ska vi fram och kika o nosa innan matte e nöjd....:)....

Jag har en 3-åring som jag tror är trafiksäker, men vågar inte lita på det till 100%.

Är jag på grusvägen hemma så sittar jag kvar på honom och vinkar till bilen att de ska sakta ner.
Är jag på asfaltsvägen och det kommer en långtradare så står jag bredvid hästen innan den ens hunnit uppfatta att det kommer något stort. Fick en väldigt konstig blick av en chaufför en gång, förodligen såg han en häst med ryttare och nästa titt så var det den människa som ledde en häst :D

Har du inte tillgång till en hage vid en väg så är det jättebra att promenera hästen vid vägen.
Min ena nordis som nu är 7 år var livrädd för bilar och lastbilar när han kom till mig som 3-åring. Men då hade vi den turen att bredvid den vanliga vägen så gick en gammal väg. Där promenerade vi tills han slutade gömma sig bakom min rygg alternativt försöka slita sig och springa hem. Samtidigt så "lekte" vi mycket i paddockena, så här i efterhand så har jag kommit fram till att man kan likna det vid NH-lekar, men just då hade vi bara kul ihop.
Det gick i stort sett ut på att jag bestämde var han skulle vara, vilken gångart och sen bjöd in honom till mig och lät honom följa efter mig när jag gick omkring.
Idag är han ruskigt trafiksäker, reagerar inte på något, åtminstone inte med mig.

/M

Jag skulle absolut variera genom att ut gå med hästen. Det har jag alltid gjort med mina hästar,tycker det är väldigt bra. En osäker häst känner ju oftast sig tryggare om ledaren går först. Sen allt eftersom tar man med sig det förtroendet upp på hästryggen.

En del tycker det är att ge sig...men jag känner mig säkrare på marken och varför ska man utsätta sig för risker i onödan? Hästen känner ju också om man sitter spänner sig o väntar på att något ska hända.

Jag skulle absolut variera genom att ut gå med hästen. Det har jag alltid gjort med mina hästar,tycker det är väldigt bra. En osäker häst känner ju oftast sig tryggare om ledaren går först. Sen allt eftersom tar man med sig det förtroendet upp på hästryggen.

En del tycker det är att ge sig...men jag känner mig säkrare på marken och varför ska man utsätta sig för risker i onödan? Hästen känner ju också om man sitter spänner sig o väntar på att något ska hända.

Det är precis detta jag menar....hästen är ju alltid tryggare om jag går först....:)

Precis så jag känner med riskerna också....Och spänner sej, det gör man....tyvärr....:crazy:

Har du inte tillgång till en hage vid en väg så är det jättebra att promenera hästen vid vägen.
Min ena nordis som nu är 7 år var livrädd för bilar och lastbilar när han kom till mig som 3-åring. Men då hade vi den turen att bredvid den vanliga vägen så gick en gammal väg. Där promenerade vi tills han slutade gömma sig bakom min rygg alternativt försöka slita sig och springa hem. Samtidigt så "lekte" vi mycket i paddockena, så här i efterhand så har jag kommit fram till att man kan likna det vid NH-lekar, men just då hade vi bara kul ihop.
Det gick i stort sett ut på att jag bestämde var han skulle vara, vilken gångart och sen bjöd in honom till mig och lät honom följa efter mig när jag gick omkring.
Idag är han ruskigt trafiksäker, reagerar inte på något, åtminstone inte med mig.

Detta ska jag defenitivt prova....höll på mycket med sånt med valacken...men har nog tappat det lite med stoet....:)

Stanna hästen och fortsätt turen då...alternativt sitt av och led en bit innan du sitter upp igen.

Låta hästen springa hem så fort det behagar den bör inte uppmuntras på något vis.

Stanna hästen och fortsätt turen då...alternativt sitt av och led en bit innan du sitter upp igen.

Låta hästen springa hem så fort det behagar den bör inte uppmuntras på något vis.

Jag uppmuntar defenitivt inte att hon ska få springa hem som hon vill....Om du läser ett av mina inlägg lite högre upp så ser du att detta är något som jag håller på att träna bort, och har kommit en bra bit på väg....:)

Tyvärr måste jag ha nåt att stå på när jag ska upp, eftersom pålla just nu är av badtunne modellen så snurrar sadeln om jag ska upp från marken....så hoppa av och på är inte superlätt :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka