Ridning av unghäst

R

Rigoletto

Hur ofta rider ni era treåringar eller hur ofta och länge varje gång anser ni att man ska rida dom?

Det beror ju förstås från häst till häst, men lite rent allmänt sådär.

Sv: Ridning av unghäst

red mitt 3 årig varmblodssto för 3 dje gången idag. väldigt lättlärd av sig! skrittar mest nu i början och joggar ca 30 m då å då. rider ungefär 20-30 min i skogen

Rida, longera, löshoppa eller ut och gå mm. 2-3 dagar sen vila en (eller två dagar) mellan 20-30 min(ut o gå kan man ju göra längre)

min treåring är tränad sen han var 1,5 år.
nu är han äntligen igång efter diverse skador.
jag rider honom i enbart skritt just nu 2 dagar, sen vila en dag och upprepar det.
30 min-1 h just nu. kommer öka mer och mer ju mer balans han får.

kanske lazio menar ex körtränad sedan 1,5 år?
jag satt på mitt halvblod när hon var 2 år och tre månader. rider ca 5 min någon gång/vecka nu då hon är 2 år och 7 månader.
annars lösgalopp, promenader, tömkörning osv. aktiveras totalt varannan dag. när hon fyllt tre är planerna att rida 3 ggr/v ca 20 min, beroende på växtfaser osv. jag tror på att träna (allsidigt, ej enbart ridning!) hästar tidigt för ökad hållbarhet. naturligtvis med viloperioder inlagda.

Vi rider vår unghäst 3 dagar i veckan. han är förvisso 5 men vi behandlar honom som en 3 åring då vi nyss börjat med honom.

Varannan dag jobb varannan dag helt vila.

Anledningen till att jag undrar är att min kompis har precis fått hem sin häst från inridningen och hon rider lika mycket som mej=5 dagar i veckan, ca 45 min-1 timme varje gång.
Jag tycker att det är mycket. Hon ska dessutom börja träna en gång i veckan för instruktör inom dom närmsta veckorna.Hästen ska iofs få vila december/januari, men det är ganska långt dit...

Hästen är dessutom väldigt stor, ca 1.70 nu som treåring.

Rigoletto skrev:
Hur ofta rider ni era treåringar eller hur ofta och länge varje gång anser ni att man ska rida dom?

Det beror ju förstås från häst till häst, men lite rent allmänt sådär.
3 åringen rider jag ca 3-4 dagar/ vecka. Det är rätt lagom.
5 åringen rider jag 5-6 dagar i veckan.

Treåringen som jag håller på att köpa, ska bara veterinärbesiktigas först, rids för närvarande ca 3 ggr per vecka och tömkörs 2-3 ggr/vecka. Varje pass är 20-40 minuter beroende på intensitet.

Men, en följdfråga. Har någon här tips på bra litteratur kring unghästar och deras utbildning? Tips mottages med tacksamhet :bow:

min 3 åring har vilat 3 månader på bete. Har tagit ut henne kanske 1 g/vecka på skogsritt, själv eller med sällskap av andra unghästen.
hon är oproblematiskt och lugn för sina uppgifter.

ska sätta igång henne lite mera under hösten nu när hon kommer hem. (mest skritt) i naturen.

Har ingen så ung just nu. Men jag brukar försöka rida varannan dag ca 15-20 min på såpass unga hästar. De ska inte behöva vara hårt koncentrerade så långa stunder... Plus att de växer med.

min 3 åring har varit riden i snart 2 år efter nyår.

Han har gått ca 5 ggr i veckan. dock inte träning men skrittad och travad i skogen, Gått träningspass två gånger i veckan som max.

Han vilar nu men ska sättas igång innom några veckor.
Just nu är det bara skritt promenader och tömkörning varannan dag som gäller.

det är mkt olika .. har en 3 ½ åring som jag oftast rider 3-5 dagar i veckan , rider allra mest i skogen, skrittar ut. men så longerar jag ibland/rider lite i paddocken. Men jag rider oftast max 30 minuter. men ska flytta han om några dagar så jag får tillgång till rudhus och etc .. så då ska jag börja igång lite med hans muskler/kondition, balans & koordination:)

Hej Rider ni era unghästar i form eller får de gå "fritt"??:bump:

Mumin_79 skrev:
Menar du att du ridit honom sedan han var 1, 5 :confused:
No wonder han har varit skadad. :mad:
MuMiN

Haha, nej nej. :rofl:
Han är travhäst.
Han blev inkörd när han var 1,5 och sen körtränad.

Den är riden sen den var två (blir 4 efter nyår).

Han är en "gammal" löp häst.

min 3½åring KAN egentligen gå i form, men jag & han har inte kommit riktigt dit än :) så för det mesta fritt .. men det är ju en stor fördel för deras rygg om de klarar att gå i form :angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama