Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

bigganl

Trådstartare
Mitt sto är på dygn 200 idag. Hon har alltså rätt lång tid kver. Jag har hållit igång henne hela tiden men det har varit väldigt basic träning eftersom hästen varit väldigt energifattig hela hösten och vintern. Jag har ridit på hennes villkor och använt den lilla energi som fanns. För tre veckor sedan vände det. Hon är jättepigg och vill massor. Men samtidigt som energin började flöda så började hon bli rejält rund om magen. Hon verkar vilja mer än hon egentligen orkar med. Hon blir väldigt flåsig av lite rörelse. Förra veckan började jag känna fölets rörelser och de senaste dagarna kan jag se det. Det känns inte riktigt bra att rida längre. Lugna skritturer känns rätt ok men det är det enda. Tycker ni jag överdriver? Är det för tidigt att trappa ner så mycket? (Till skritturer och promenader). Eller ska jag gå på magkänslan? Hur skulle ni resonerat?
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Lyssna på hästens signaler!
Mina hästar har varit rätt tydliga med när de tycker att det börjar bli jobbigt med ridningen.
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Enligt min veterinär kan man rida i princip tills fölet är ute; så för den fysiska biten går det att rida så länge du vill! Men lyssna på din magkänsla och på vad hästen verkar orka med och vilja.
Mitt sto har fått vila från januari (fölar i juli). :) medan ett annat avelssto i stallet rids fortfarande som vanligt (fölar vid midsommar)
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Ja men signalerna är tvetydiga. Hon är piggare och mer arbetsvillig än på hela hösten och vintrrn, men hon blir som sagt väldigt flåsig fort och det säger mig att hon vill mer än hon borde. Magkänslan är att flåsigheten är den signal jag sta lägga störst vikt vid och nöja mig med promenader och lite skritturer. Tycker du det är rätt prioritering?
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Tack för dina åsikter. et känns skönt att höra vad andra tycker och tänker. Eftersom varken jag eller hästen väntat föl förut dyker der upp många funderingar. Jag vill inte dalta med hästen och flera har sagt till mig att jag är lite löjlig nu och ska fortsätta rida så länge hästen är pigg och vill. De är inte i samma situation och hade de själva ett dräktigt sto kanske de skulle resonera annorlunda? Därför är era åsikter extra värdefulla. Nu ska jag med gott samvete låta henne få ta det lugnt. Det blir promenader och några barbackaturer i skritt.
Tack för svaren!
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Du märker det på hästen :) Vissa funkar att rida hela dräktigheten och vissa inte. Mitt sto fick jag sluta rida tidigt för hon gjorde det klart att hon inte ville.
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Hon är villig till tusen nu, men samtidigt ser jag hur flåsig hon blir sv väldigt lite. Det känns inte bra. Jag har besrämt nu att det är skritturer och promenader som gäller.
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Mitt sto blir så ambitiös och glad när jag rider henne att hon glömmer bort att hon inte orkar. Jag har försökt att känna av så jag inte kräver för mycket, men nu går det inte längre.

Hon tillbringar nästan hela dagarna med att sova i solen, antingen stående eller liggandes i halmhög, så det känns som hon har fullt upp att vara dräktig.

Så jag har slutat rida henne, någon skrittpromenad lär det väl bli, men hon går på lösdrift och rör sig en hel del på egen hand.

Hon är på dygn 227 idag.
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Samma som här då. Hästen blir så ambitiös att hon gör mer än hon egentligen orkar. Min går ute 14-15 timmar varje dygn så hon får röra sig en del ändå. Var på promenad med henne och hundarna häromdagen och hon verkade sååå nöjd. Det känns som om det var alldeles lagom. Hon står ofta för sig själv i hagen nu med ögonen halvslutna. Ja hon har nog fullt upp med att vara dräktig. Den lille lever om som attan på kvällarna när hon äter. (Vid virveln ser jag hur det bara studsar.:) )
 
Sv: Ridning av dräktiga stoet. överdriver jag?

Låter som vi har samma typ av sto. ;) Jag tror vi tänker rätt som låter dem ta det lite lugnt, även om de rör på sig en del i hagen också.

Ariels "Rikardo" lever om väldigt mycket när hon äter, så visst är det något som tar energi av henne inne i magen. :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 373
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 987
Senast: Icfafn
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 915
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp