Ridning 03 er

Sv: Ridning 03 er

Max 2 ggr i veckan rids min, oftast bara en gång och ibland inte alls. Just nu har hon vilovecka, och på fredag ska hon skos, ska väl prova att rida efter det.

i höstas red jag 1 g/vecka. nu tänkte jag rida 5 ggr/v i tvåveckorsperioder. alltså med 2 veckor vila emellan.
detta för att det ej skall bli så nytt vid varje ridtur, utan lite vardag över det hela. känns som om man får börja om vid varje tur om man rider alltför sällan. fick tipset här på buke -vi får se om 1,5 vecka oom det var bättre eller sämre!

Just nu är det helvila för bägge hästarna, matte försöker få tiden att räcka till för två heltidsjobb samtidigt.. :crazy:

Men sen när jag 'bara' har ett heltidsjobb så kommer det bli 2 ggr/vecka här under våren, sen blir det säkert en vecka här och en vecka där där det bara blir en gång, men 'planen' är två ggr/vecka. Ren ridning alltså, sen kommer ju att gå som handhäst, tömkörning etc in med.

man kan säga så här, hästens ålder 3 år = 3 gånger i veckan ridning.

hästens ålder 4 år = 4 gånger i vekcan ridning osv osv, upp till 6 års ålder.

Min går högst 3 gånger i vekcan, då rider jag max 20 minuter, unghästar har en tendens att tröttna väldigt snabbt.

Men bara för att jag bara rider 3 gånger i veckan bettyder det inte att hästen min går i hagen resten av veckans dagar, nej då tömkör vi, promenerar, lydnads övningar på marken osv. finns så mkt man kan göra, utan att sitta på ryggen.

Groddan skrev:
Min treåring går 4-6 dagar i veckan det beror på hur jag har ridit honom.

Oj! 4-6 gånger i vekcan låter väldigt mkt på en 3 åring ?! :confused:

Min 03:a har jag precis börjat rida igen efter vila och växtperiod. Denna vecka har jag ridit 3 gånger så nu ska hon få vila lite. Ska variera lite med tömkörning och lastträning. Märker på henne när hon behöver vila och under våren kommer hon ridas ca 2 gånger i veckan.

Min är inte ens fullt styrbar, har åkt ngr. minuter på honom kanske fem gånger sedan i höstas. Hoppar upp nångång ibland för skojs skulle men absolut inget seriöst alls.
Jag har ingen brådska med inridningen utan det blir när det blir, han bestämmer takten helt och hållet, så vem vet är han lat kanske han hinner bli fem innan han är inriden.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 520
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama