Ridläger med egen ponny, ändra foderstat?

J

Jojjus

Hej!
Jag ska åka på ridläger i sommar med min egna ponny på 10 år, en connemara. (om det funkar alltså)
Jag undrar då, vad ska man tänka på innan ridlägret, eftersom att hästen ska gå två gånger/dag?
Ska man rida mer/mindre? Mindre låter ju ologiskt.
Men detta med foder, jag har läst och så att man ska ändra foderstaten, så att hästen orkar lite mer, men.. HUR?!
Alltså, ska man ge mer av någonting speciellt? Det kan ju inte vara bra att bara ge mer typ betfor och sen tro att hästen får rätt sorts energi av sockret?
Ska man öka allt? eller öka vissa saker? Minska vissa saker? Lägga till nytt?
Han får just nu ca 8 kg hösilage, 1 liter havre, 0,5 liter krafft grund, 4 dl betfor och lite mineraler och flytande B-vitamin.
Jag vill inte att det ska bli fel, och ni bukisar är ju så duktiga på sånt!
Snälla, hjälp mig !:confused:
 
Sv: Ridläger med egen ponny, ändra foderstat?

Det är väl energin och proteinet som behöver ökas i första hand. De flesta behoven ökar väl något, men dessa ökar mest.

Kanske räcker det att bara ge mer hösilage? Om det nu inte är väldigt lite protein i hösilaget, för då kan du behöva komplettera med tex. lusern.

Tänk på att förbereda hästen i god tid innan så att den orkar med träningen på lägret. Rider du i dagsläget en eller ett par gånger i veckan så skulle jag börja redan nu att jobba upp konditionen. Går hästen redan 5-6 dagar i veckan med varierad träning och är i god kondition så blir det mindre förberedelser.

Hur mycket du behöver öka maten beror ju också på hur mycket hästen rids i dagsläget.

Kommer hästarna stå på box/rasthage, eller kommer de beta på lägret? Det spelar ju också stor roll för hur du ska lägga upp foderstaten. Om hästen går på bete stora delar av dygnet så behöver du ju inte ge lika mycket mat som om den står på box.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
567
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp