Sv: Ridkjol + kavaj = färg?
Tack Folshult och Faust_86, kul att höra att det inte bara är jag som tycker jag lyckats bra med klänningarna.
Jag gillar mitt hår med, vill inte klippa av det.
Det var för trött igår för att skriva mer, men om ni vill veta så är det klart jag skriver mer.
Ja, den blå känningen är gjord i sammet och ja det är oftast över- och underklänning, helst två under, men det har inte jag. Varmt!
Jag är en glad syamatör, har lärt mig det mesta själv, är mycket och tittar på sidor på internet och pratar med kompisar som också håller på att sy historiska dräkter.
Jag följer inte exakt hur medeltida kläder syddes, vilka material och färger som användes, utan låter mig inspireras att sy kläder med tanke på min kunskap och vad min plånbok tillåter.
Underklänningarna är sydd efter ett mönster från Sofias Atelje, helt okej mönster, med bra sybeskrivningar, men inte så historiskt korrekta.
Överklänningarna har jag gjort mönster till själv.
Den första är sydd i brokad=gardin/möbeltyg. hehe
Den andra som sagt i sammet, med ärmfodring och underklänning i gul brokad=farmor gardiner(man tar vad man haver
)
Den 3:e benvit brokad=gardin/möbeltyg.
Den 4:e grön sammet med samma underklänning som den blå.
Den 5:e bilden är en överklänning med sammet i överdelen och gradintyg i underdelen och underklänningen är röd sammet.
Jag maskinsyr de dolda sömmarna och syr för hand hals-, ärm- och kjollinningen.
Har ni fler frågor tycker jag det bara är roligt att svara på dem, om jag kan det vill säga.
Kram, Maya