Ridkapson!

M

Mierna

Min ridkapson har gått sönder :devil:

Eftersom den var urgammal vet jag inte var den kommer ifrån... Var kan jag hitta en ny? Några tips?

Gärna med bilder! :bump:

Sv: Ridkapson!

*knapplån*

kommersiella bilder, som är länkade från butikssidor är det COPYRIGHT på. Ska ni lägga in bilder, får ni lägga in era egna privata.

Mvh

IngelaH
moderator

Använd gärna google eller annan sökmotor och sök på Akademisk Ridkonst, Barockridning, utrustning, ridkapson, så får du fram flera trevliga och bra internetbutiker.

Bukefalos vill ogärna ha länkreklam i diskussionsforumet. Butikerna är välkomna att köpa annonsplats.

Mvh

IngelaH

Hööks har en ridkapson för 699 SEK, tror det är cykelkedje varianten.

Jag har ett par olika kapsoner :)
Fast:
kapson.jpg

Fast:
fastkapson.jpg

Kedja:
kedjekapson.jpg

Sen finns det ju även muserolas som man kan sätta direkt på nosgrimman:
muserolas.jpg

Pm:ar om var jag köpt dem, så inlägget inte ryker igen :)

Tipsar om att det finns mildare kapsoner, som inte har metall i nosdelen, alltså varken kedja eller fast järn.
Jag har nyss köpt en sån och är väldigt nöjd! Jag gillade aldrig min gamla kedjevariant, tycker den är för skarp att ha mot nosen.

De två understa kapsonerna jag visar har en del vaddering, vilket även gör att de inte blir lika skarpa :)

Jag fick hem ett annonsblad från Hööks igår. Jag blev väldigt positivt överraskad och väldigt förvånad! De har en ridkapson (som jag kallar det i alla fall) med kedja i nosdelen, jag tror den kostar 699 kronor. Finns den i butikerna än? Någon som såg annonsbladet? :D

Jag satte på ett nosludd på min kedjekapson men gillar ändå bättre min nya, som har större anläggningsyta och, som sagt, ingen metall. Jag har nosludd på den med, av gammal vana:p

En sån har jag också!! Om man jämför med andra kapsoner som jag sett så är den väldigt vadderad, men det upplever jag bara som positivt, det bidrar också till att den inte blir så sladdrig och sitter bättre än de andra kapsoner som jag har provat. Sen var den relativt billig också!

Jag har också en mycket mild kapson utan järn/kedja. Fast den har jag gjort själv. Av ett hundhalsband i läder, ett sympatex"nosludd" och två D-ringar från syaffären :idea: :D

Oj! Ska se om jag kan fixa det. Vet knappt hur man lägger in privata bilder här. Någon som kan hjälpa mig? :o

Jag trädde på D-ringarna på hundhalsbandet och satte fast dem i kardborren på "nosluddet". Jag delade kardborren i två delar och satte fast dem i kryss inuti D-ringen. Lite svårt att förklara...:crazy:
Ett enklare sätt är att fästa D-ringen direkt i kardborren, men då "ligger" D-ringen med böjen neråt istället för att ha den platta delen mot hästen och den runda delen ut från hästen. Men då lägger den sig så konstigt när man tar i tygeln...

Här är ett sådant "nosludd jag använde:

739895.JPG

Här kommer äntligen bilderna på min hemmagjorda ridkapson utan järn! :)

Provar ni en sådan, så tänk på att försöka "låsa fast" kapsonen så hård som möjligt i sidostycket på tränset så att den inte glider runt eftersom det inte finns något format järn som håller den på plats.

Jag använde ett hundhalsband, men har man en häst med lite större huvud kan det vara svårt att hitta ett som är tillräckligt långt (jag har storlek 65 cm på mitt, och min travare har inte så grovt huvud).

9266657.jpg

9266658.jpg

9266659.jpg

9266660.jpg

9266661.jpg

Lyckas tyvärr inte få till några större bilder, men hoppas att ni ser någorlunda...:o

Liknande trådar

Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
457
Senast: Smulu
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
121
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
901
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross