Ridhall - är det värt det?

Ninnurur

Trådstartare
Vi hyr ladugård + mark på en gård. Vi har själva fått stå för all stallinredning samt hagmaterial. Istället har vi en låg hyra, men tyvärr inga garantier om det skulle hända ngt så vi måste flytta... :crazy:

Nu har vi iaf blivit erbjudna att hyra en maskinhall på ca 21*13m. Tanken var att vi då skulle ha in underlag och använda som ridhall. Visst, det går ju inte att göra så mkt där inne men man kan iaf longera eller jogga hästen när vädret är hemskt. Närmaste ridhus är ca 20 minuters ridväg till men det är i princip bokat varje kväll. :cool:

Vi tittade i hallen idag. Allt grundarbete är gjort på marken så det som behövs är ett ridunderlag. Vi har ett grustag ca 2 km bort så en överslagsräkning gav att vi nog landar på 8000:- totalt för underlag, frakt och allt det. Hyran av hallen har inte diskuterats med ägaren än men jag kan inte tänka mig att han vill ha mer än kanske en 500:-/månaden, max.

Frågan är ju bara, är det värt det? Vad händer om vi måste flytta hux-flux? Stallet är byggt så det mesta är nedmonterbart men man tar ju inte direkt med sig några ton grus i bilen :smirk: Råd/tips/idéer, allt mottages tacksamt!

Sv: Ridhall - är det värt det?

Jag skulle inte lägga pengar på det då jag tycer att det är alldeles för litet. Har du ingen möjlighet att lägga det gruset till en paddock istället? ulle du inte ha mer nytta utav en bana som du kan utnyttja fullt ut?

Det finns ingen mark till paddock. Vi har bara 3ha och det måste vi ha till hagar. Knappt att det räcker till som det är trots att hästarna har bete på en annan gård.
En paddock vore ju annars det bästa men det är typ det här eller inget alls.
I år har grannbonden varit snäll och låtit oss rida på hans vall. Men om det regnar/töar eller så så kan vi ju inte rida där, den går sönder för mkt.
Sen har jag en häst som är hemskt "snobbig". Bara det duggregnar så är det ingen idé att ens fundera på en ridtur, han går inte av stallplanen...

Det är ju svårt när ni bara hyr, men blir ni kvar ett tag framöver så verkar det ju åtminstone vara ett vettigt alternativ, kanske inte idealiskt med de måtten, men ibland kan det vara väldigt skönt att ha tak över huvudet och det är ju bra i fall att det är äckligt lerigt ute eller jätte blött. Man kan i alla fall markträna, tömköra, longera, samt rida lite grann där inne ju men det är nog viktigt att man inte blir för bekväm med tanke på att det blir större slitage och kan vara lite svårt att rida under vettiga former på den ytan. Vi har ett ridhus 20 x 55 m och ett ridtält, som är 17 x 30 , i tältet har vi i princip alla lektioner med de små ponnyerna, det fungerar utmärkt att vara upp till ca 5-6 ponnyer där , och är ganska lagom yta att hålla lektioner på för mindre ridskoleelever. Det används också vid framridning inomhus. Däremot är det inte idealiskt vid t.ex. hoppning då det blir för litet.

Men tänkte i alla fall att man kunde relatera till måtten i den maskinhall ni skulle kunna få hyra. Det är ju väldigt tråkigt om ni trivs och plötsligt inte skulle få vara inhyrda där om ni lägger ner den här kostnaden men samtidigt om ni blir kvar 2-3 år.. kanske längre.. så är det säkerligen värt att ha lagt ut kostnaden för att bara få tak över huvudet.

Kloka ord.
Tanken är ju mest att kunna få tak över huvudet eller fast mark under hovarna. Det är inte så kul att rida samma grusvägar vaje dag...

Jag tror ju inte att vi kommer att bli utslängda bara sådär. Vi har en väldigt bra kontakt med gårdsägaren. En tanke jag har haft är att man kanske kan skriva ngn form av avtal. Det skulle då typ vara att vi får en viss procent vid eventuell försäljning av gården, eftersom vårat jobb med stallet och hagar och allt sånt höjer ju totalvärdet på gården. Kan det fungera rent lagligt?

jag tycker ni har en otroligt usel deal. :crazy: och nej, skulle inte lägga mer pengar på det utom leta efter ett annat ställe att köpa.

har ni väldigt många hästar?? eftersom ni inte har plats för paddock på 3 ha..

4 stora och 1 shettis. Marken räcker precis till vår/vinter/höst.

Köpa gård är inget alternativ.

Varför är dealen så usel enligt dig? Den hyran vi har för allt (mark, stall, el, vatten, traktorhjälp etc) är väldigt låg. Själv kostar mina tre hästar mig endast 3000:-/månad. Detta inklusive foder, vet, strö, ja allt sånt. Vi får vara kvar så länge de äger gården och tanken är att sonen deras ska ärva den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka