Ridfrämjande??

Kattennizze

Trådstartare
Jag tänkte till efter att ha läst i en gammal tråd om en artikel i Ridsport o där pratade några om det gamla ridfrämjandet som gick ihop med andra ridsportsorganisationer. Jag upplever konflikten mellan vanlig traditionell engelsk ridning (och ridsport) och AR som ganska stor. Jag kan ha helt fel, men det känns så ibland. Jag funderar också på följande:
Vi som rider AR och är intresserade av "alternativ" hästhållning har inte någon organisation direkt, några lokala föreningar finns ju, och ridakademier, tror jag, men ingen nationell organisation. Bör vi inte bilda en sådan? Finns det ett behov?? Anledningen till att bilda en sådan förening tycker jag är att öka spridningen av denna form av ridning, och kanske fånga upp andra som gärna vill diskutera detta och prova på. Vad tycker ni??

Sv: Ridfrämjande??

Föreningen i form av riddarskapet finns ju.
Eller hur tänkte du?

Riddarskapet är väl ingen förening. Föreningar är ideella demokratiska organisationer.

Ridkonstens Vänner finns också, det är mer en sammanslutning (vi iddes inte ha någon styrelse i slutändan, och verksamheten funkade ju lika bra ändå). Det är en nationell sammanslutning för alla som är intresserade av ridkonstens högre skola, och den är till för att folk ska träffas över gränserna för inriktningarna. Tyvärr något slumrande verksamhet för tillfället, men det finns runt 100 medlemmar och det enda som behövs för att kicka igång verksamheten är lite entusiasm. Hittills har vi haft träffar en gång om året, vi har väl hunnit med fyra stycken vid det här laget, och de har varit omtyckta. Men det finns utrymme för mycket mer, genomarbetade stadgar finns färdiga om man vill ombilda det till en förening igen.

Vi har en mailinglista på http://groups.yahoo.com/group/ridkonstensvanner

Det är väl reggat som en förening om jag inte minns helt fel.
Sedan hur det drivs är en annan femma.

Riddarskapet är väl knappast att jämföra med "ridfrämjandet" eller att klassas som förening.

Då är nog ridkonstens vänner en bättre och ffa bredare bas.

Jag menade bara att riddarskapet är en förening (det är reggat som det). Inte att det funkar som ridkonstensvänner.

Jag tror att medlemmarna är ganska lika mellan riddarskapet och ridkonstensvänner, men det spelar mindre roll eftersom inte vem som helst kan gå med i riddarskapet (eller ja man måste ju avlägga prov eller vara hedersmedlem).
Tänkte bara upplysa om det om nu någon missat det. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
381
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Detta blir väl något slags... gnäll-inlägg... men det känns ändå viktigt att prata om. Jag är inte helt säker på om detta är rätt...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
23 101
Senast: Badger
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30