Rider ni eller inte efter avmsakning......

N

Nova1

Det här är en ska som man alltid får höra olika om. När hästen har blivit avmaskad så ska man inte rida säger en del och andra säger att man kan skritta lite lugnt på dom. Och så säger några att man kan rida som vanligt. Många tycker olika så man får alltid höra olika om det. Vad tycker ni om att man rider när dom blivit avmaskade. Ska man eller ska man inte? :rofl:

Sv: Rider ni eller inte efter avmsakning......

Jag tycker att om man avmaskat med något starkare medel finns kanske anledning att ta det lite lugnare, men generellt nej, hästen behöver inte vila efter avmaskning. Skillnad är förstås om man har en hårt presterande häst - jag skulle inte tävla på en nyavmaskad häst (är det tillåtet?).

Sv: Rider ni eller inte efter avmsakning......

Jag låter alltid hästen vila pga om det blir för mycket "sprutt" på magen så kan maskmedlet gå igenom tarmarna för fort och inte döda maskarna lika effektivt som om man låter det gå i normal takt.

Det tar ca 4 dagar för medlet att passerar tarmarna och då låter jag dom stå i två dagar och sen lite lättare arbete de andra två dagarna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka