rider jag för länge på min 05:a?

Felicia244

Trådstartare
jag har en ponny som är född 2005 och har fyllt år i år
och jag rider henne varannan dag på måndag-fredag sen lördag och söndag
i en timme (ungefär, i bland två)

rider jag för mycket?
en gång i veckan rider jag i paddock och då tränar jag lite dressyr
annars rider jag ut i naturen

min andra fråga är

jag försöker lära min ponny skänkelvikning men hon uppfattar det fel och gör bakdelsvändningar och jag börjar misstänka att det är jag som är felet:(

Sv: rider jag för länge på min 05:a?

nej du rider inte för mycket... 4 dagar vecka?

Det bästa är naturligtvis att ta ut en tränare eller om du har någon kompis som tränar för tränare som kanske kan hjälpa dig med skänkelvikningen. Det är många komponenter som ska ihop vid skänkelvikning :)

om du upplever att hästen känns trött och ej fräsh, så rider du för mycket.

hästar som växer, vilket din fortfarande gör, den har ju precis detta år fyllt fem, kan få tillväxt perioder även i de senare åren som unghäst. Hur sliten den blir handlar givetvis också om sättet du rider på och hur du varierar arbetet.
har du en tränare du rider för? det är en förutsättning för att hamna rätt med en unghäst och se till att den arbetas på ett gynnsamt och korrekt sätt som inte sliter på den eller orsakar problem runt utförandet av övningar.

Jag tycker inte alls du rider för länge eller för mycket -tvärt om! Själv red jag min femåring 6 dagar i veckan, men mycket omväxling och inte speciellt hårda pass. Red ut mycket också. Han var pigg och nöjd med detta, och blev mest irriterad av att stå eller av att inte få tillräckligt med hjärngympa (dressyr!)

Kan nämnas att han hade varit travare (kallblod-finnhäst), och därför var van med att jobba.

Håller med er ovan, ta hjälp av en tränare eller annan kunnig!

Du rider inte för mycket och om du rider förlänge har med hästen att göra.
Hur hårt han går under ridpasset, vad han äter och om han går i hagen eller står i box på dagarna.
Om han blir trött och vrång så rider du nog för länge men om så länge han är sammarbetsvillig och pigg så ska det inte vara någon fara.

Och ett tips för att få en hållbar häst: MOTIONSRID hästen,rid ut skritta en rätt så bra bit, sedan trava lite så hästen kommer igång sedan en lång galopp. Och låt den träcka ut om den vill men håll ett stadigt tempo! Sakta av låt honom trava en bit och sedan galopp igen och sedan när han börjar andas tungt så trava en liten bit och sakta av till skritt och skrritta LÅNGT! Den långa slutskritten kommer att kunna kortas av efter som!
Gör detta varje dag i ca 2 veckor och låt hästen stå 2-3 dagar i veckan.
Men var försiktig med unghästen. Kan bli en påfrestning!

Lycka till!:)

Att rida ut i skogen i 1-2 timmar tycker inte jag är för länge (om man inte kräver väldigt mycket utav dem under passet,.. rider man i fri form så spelar det ingen roll). Att rida i paddock 1 timme eller mer kan jag tycka är för länge. Har en häst som är 4år nu, rider honom ca 20min max om jag är i paddock, har även ridit en 5åring för inte alls länge sedan, han red jag ca 30min i paddock.

Om hästen gör bakdelsvändning när du vill göra skänkelvikning så driv på framåt. Är hästen helt säker på grundhjälperna? framåt, förhållning och flytta för skänkeln? kan hästen det så brukar det falla sig naturligt om ryttaren gör rätt.
Men prova att få honom att tänka framåt samtdigt som han flyttar sig, ett steg så är det beröm som gäller!
Går det ändå inte bra så rekommenderar jag att ni tar hjälp utav tränare. Kan räcka med en träning för att ni ska komma igång med skänkelvikningarna.

Det finns ett talessätt..
ifall hästen är 3 dagar rider man 3 dagar/vecka, är hästen 4år = 4 dagar i veckan.. 5år = 5 dagar i veckan osv... :D

Så det är därför min pålle är så motionskrävande, han ska ju ridas 15 dagar i veckan! :D

Angående fråga 2: Du rider ju mycket ute, passa på då. Använd träd eller liknande och rid rakt emot dem. När du är ganska nära, ge hjälperna och titta ditåt du ska. Hästen måste ju flytta sig för att komma förbi och framåtbjudningen behåller du genom att fortsätta rida mot det du har blicken på. Vad som blir "kvar" är bakbenen som du får jobba med. Nöj dig med ett steg första gången. Hästen kan även ha olika svårt åt olika håll.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar