Riddarutrustning

M

murran

Satt här och tittade på helt underbara bilder av riddare. Nu till min fråga, vart får man tag i utrustning, som tex ringbrynja och hjälm? Sadlarna såg jag, att man kunde tillverka själv, sen har jag förstått att kläder och hästarnas "täcken" och allt annat som är av tyg, det syr man själva. Men hjälm o ringbrynja, det måste vara svårt att få tag i, eller tar man ungarnas riddarhjälm av plast? :D Jag är jättesugen på en riddarutrustning, så jag kan glida omkring o vara riddare.

Sv: Riddarutrustning

Ringbrynjan tillverkar man oftast själv, man köper ringar, tång och med fördel en beskrivning hur man tillverkar en brynjehuva från Svarta Kattens Handelshus som är beläget i Sthlm men skickar ut till hela landet.

Hjälm är jag inte säker på, jag fick min tillverkad av mitt exs farfar...

Ringbrynja gör man oftast själv eftersom det är inte svårt, bara självdanande:angel: annars så finns det en del som bara älskar att göra ringbrynjor för bara mtrlkostnad:confused: finns även att köpa billigt på nätet tex roligt.nu som har ringbrynjor och bra kontakter.
Ringar köper man enklast hos Spiros i Bromma, ring först och kolla att dom har kvar ringar.
Hjälm finns ochså hos roligt.nu annars så vet dom hur man får tag på dom, tänk bara efter vilken tidsålder och land du vill ha din persona ifrån.
Du kan annars ta kontakt med något lokalt tornerlag för tips ang utr.

Och nu lite reklam... jag skrev förra året ett litet häfte om att tillverka ringbrynja, den finns hos Nordic Knights tornerlag att köpa, tror dom tog 25kr för den.
Sybreskrivningen för schabrak för tornerhäst hoppas jag att den blir klar till i sommar, ett manuskript från 1400-talet som beskriver tillverkning av schabrak till tornerhäst. Tänkte att den även skulle ta upp hintertyg från 1100-1300-talet.

Hej o tack för de användbara tipsen.
Jag får väl ta och tillverka mej en ringbrynja. Ska titta på filmen Ivanhoe och se om jag blir inspirerad till nån särskild stil. Finns fler riddarfilmer, som skildrar andra tidsepoker o länder, så tages tips tacksamt emot, då jag lär behöva lite inspiration :idea: för att komma på hur jag vill se ut.

Spiros säljer bara stora partier ringar nu för tiden, det är bättre att köpa från Svarta Katten.

*KL*
Vad kostar ringarna till en ringbrynja, ungefär? :3 (inklusive alla de första som jag säkert kommer lyckas böja fel eller nåt..XD)

220 kr för 5000 ringar. 5000 ringar räcker till en brynjehuva, till en hauberk (brynjeskjorta) krävs det mellan 20000 och 40000 beroende på modell och kroppsstorlek.

OK tack..ännu en sak att lägga på listan till ''när jag får jobb o pengar men ingen tid'' x) Var ju inte så farligt ju..

Man tillverkar allt själv. Det blir roligast så tycker jag. Det enda jag inte gjort själv är vapnen.

Ivanhoe i all ära.. men titta inte för noga bara, för då ser du att deras ringbrynjor är gjorda av silversprayat garn :rofl:

En sak om du ska vara noga med är att göra ordentliga efterforskningar innan du bestämmer dig för att göra en sak. Jag ser alltför många riddare i moderna tyger och ingen mer rustning än en enkel ringbrynjehuva utan någonting under, eller riddare som har vikingasvärd och 1300-talshjälmar.
Gemene man och besökare kommer aldrig lägga märke till sådana saker, men för oss som har ett högre krav på utrustningen blir sådana tilldragelser ytterst skrattretande.
Var noggrann i det du gör och inspireras inte för mycket av de olika riddargrupperna. Gå istället med i något av de stora forumen som finns och fråga folket där istället. Undersök olika källor och kombinera ihop det som passar dig och din ekonomi.. men fuska aldrig. Jag lovar att upplevelsen av att bära en riktig rustning som faktiskt skulle fungera på riktigt blir 100 gånger större än att glida runt med någon halvlång linnetunika och folieklädda ridhjälmar.
www.armourarchive.com
www.swordforum.com
www.myarmoury.com

...sen får vi inte glömma, ringbrynja gjord av nyckelringar, det såg inte bra ut kan man säga.
Hjälm gjord av plasthink är en klassiker.

Vad har ni andra sett???

En liten spin-off på riddarutrustning.

OTIDSENLIGT? ÄR DU SÄKER PÅ DET?

2000 f.kr. WC (Kreta).
400 f.kr. Pasta (Italien).
100 e.kr. Papperstillverkning i Kina (i Europa först 1000 år senare…).
121 Magnetisk kompass (Kina, i Europa dök den upp på 1200-talet…).
375 Dykarklockan.
640 Väderkvarnen (Persien).
700-talet Boktryckarkonst, sten- och träsnitt (Kina).
700-talet Fyrverkeripjäser (Kina).
795 Öl, bryggt på enbär och pors i Tyskland. Öl på humle blev vanligt först på 1400-talet.
845 Sedlar används som betalningsmedel (Kina).
850 Kaffe (Arabien, först 1517 introducerades det i Europa).
900 Klocka driven av lod. Solur och vattenur är förstås äldre.
950 Gipsbandaget (Persien).
1025 Noter används inom musiken.
1040 Krutet (Kina).
1100-talet Papper tillverkas i Europa, men är av så dålig kvalitet att Kejsar Fredrik II av Tyskland år 1231 förbjuder papper i alla officiella dokument. Pergament används i stället fram till 1549.
1100-talet Socker (innan dess användes mestadels honung som sötningsmedel.
1125 Grafitstiftet (Blyertspennans föregångare).
1202 Det arabiska talsystemet (decimalsystemet) införs i Europa.
1230 Raketmissiler används mot kavalleri (Persien).
1275 Kanoner av metall (Kina).
1306 Fallskärmen Kina, man hoppade från ett högt torn).
1317 Glasögon.
1400-talet Handeldvapen (i princip små, bärbara, mynningsladdade kanoner…)
1400-talet Popcorn.
1400-talet Tallriken (innan dess åt åtminstone allmogen på en skiva hårt bröd, och skålar fanns förstås.
1405 Varmluftsballonger (dock för små att bära en människa…).
1411 Järnvägen (ja, bara räls och vagnar förstås. "Loket" utgjordes av muskelkraft).
1435 Handgranater.
1440 Boktryckarkonsten och tryckpressen (Tyskland).
1475 Fjäderdriven klocka.
1480-1500 Leonardo da Vinci uppfinner bl.a. sridsvagnen, helikoptern, flygvapnet, dykardräkten, ubåten, kulsprutan och flytvästen. Det dröjde dock innan de verkligen tillverkades.
1500-talet gummistövlar (Sydamerika).
1500-talet Gaffeln tas i bruk.
1500-talet Tobak i Europa ( hur länge det har använts i Amerika är osäkert).
1500-talet Potatis i Europa (dito).
1507 Speglar av glas tillverkas i Italien (tidigare var de av polerad metall).
1510 Fickuret.
1566 Blyertspennan.
1578 Ubåten (England).
1590 Mikroskåpet.
1607 Termometen.
1635 Diabilder.
1700-talet Tändstickor m. Fosfor och mönja. Svavelstickor dröjde tills på 1800-talet.
1795 Konservburken.
1816 Cigarettändaren (FÖRE svavelstickorna.

Av detta kan man lära sig att på Nordic event är såväl glasögon, WC, pasta, sedlar kaffe, kanoner, popcorn, järnväg, missiler och öl tidsenliga ingredienser. ( om man tillåter en viss geografisk spridning. Medan gafflar, blyertspennor, tändstickor, ubåtar och diabilder inte är det.

Kan de uppföra en bajjamajja utav sten och plankor så... :rofl:

...sen får vi inte glömma, ringbrynja gjord av nyckelringar, det såg inte bra ut kan man säga.
Hjälm gjord av plasthink är en klassiker.

Vad har ni andra sett???

hjälm av plasthink? haahaah :rofl: Det slår nästan de folieklädda ridhjälmarna.
hmm.. vad har jag mer sett?... ah.. en marknadsriddare i Visby hade brynja köpt på BR Leksaker :rofl:
Det finns mycket jag skulle vilja peka på vad gäller alla riddargrupper, men för husfridens skull låter jag bli :D

ah, du menar dräkter och schabrak sydda i silverlame eller guldlame, neonfärger...

Ja och vikingasvärd och ridbyxor och allehanda fantasyläderdetaljer

uuuh.. såg precis en virkad brynjehuva. Jag mår illa :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka