ridbana utan belysning

aramis

Trådstartare
Jag står vid ett stall som får nyttja grannens stora fina ridbana, toppenbra. MEN det finns ingen belysning alls. Vilket betyder att om jag kommer "normal" tid efter jobbet vardagar nu så är det bäcksvart.
Jag har haft vanlig "halvdålig" pannlampa på hjälmen, det var ju si så där att rida med.
Gick inte att träna på vettigt sätt, går inte att ta riktmärke då det som är en liten bit bort är svart.... Svårt att få ärlig bjudning och rakrikta i kolmörker.

Har ni något tips att lösa detta? Någon superduper pannlampa? Funderar på om det finns någonting man kan ställa upp "löst" som ändå lyser upp en ridbana lite? Att det då skulle ge massa skuggor gör inget, bara man ser en bit bort vart man ska och så.

Är rädd att en pannlampa antingen ska väga för mycket så jag får ont i nacken (är lite känslig) eller att man ska ha ett batteripack hoppandes i fickan, kan man spänna fast det mot kroppen på något bra sätt?

Någon som har en lösning tror ni?

Finns det el i närheten går det ju alltid att dra byggbelysning för att få lite ledljus i alla fall. Beroende på hur mycket pengar du vill lägga kan det ju bli riktigt bra ljus.

Jag har ingen aning om det finns el i närheten, finns det så är det lång skarvsladd som gäller i så fall.
Ser hellre en lösning där jag inte behöver koppla in mig på grannens el så att säga. :-)

Finns b.la arbetsstrålkastare som är batteridrivna? Borde väl ge ganska bra ljus? :) (googlade lite snabbt och biltema har det b.la)

Annars en bättre pannlampa, så svårt är det inte att hitta. :p

Är det kolsvart ute när du rider? Eller är det skymning?
Det finns ju diverse små billiga LED-lampor som går på AA-batterier, det kanske räcker att hänga en sån vid varje bokstav på banan eller något?

Jag står vid ett stall som får nyttja grannens stora fina ridbana, toppenbra. MEN det finns ingen belysning alls. Vilket betyder att om jag kommer "normal" tid efter jobbet vardagar nu så är det bäcksvart.
Jag har haft vanlig "halvdålig" pannlampa på hjälmen, det var ju si så där att rida med.
Gick inte att träna på vettigt sätt, går inte att ta riktmärke då det som är en liten bit bort är svart.... Svårt att få ärlig bjudning och rakrikta i kolmörker.

Har ni något tips att lösa detta? Någon superduper pannlampa? Funderar på om det finns någonting man kan ställa upp "löst" som ändå lyser upp en ridbana lite? Att det då skulle ge massa skuggor gör inget, bara man ser en bit bort vart man ska och så.

Är rädd att en pannlampa antingen ska väga för mycket så jag får ont i nacken (är lite känslig) eller att man ska ha ett batteripack hoppandes i fickan, kan man spänna fast det mot kroppen på något bra sätt?

När ett stall jag stod i inte hade belysning ställde jag dit bilen som hade rejäla extraljus utöver helljus, blev fan som dagsljus :) annars nån rejäl bygglampa i ett hörn borde funka!

Bästa sättet imho att använda bygglampor på låg höjd (oavsett om det är LED eller glödljus) är att lysa indirekt - alltså belysa en närliggande stallvägg, plastade rundbalar eller i värsta fall nåt stort träd. Att lysa direkt mot ridbanan ger lätt en bländande situation som är jobbig att vistas och rida i. Lyser man indirekt så räcker det att ganska litet ljus når själva ridbanan.

Jag har en jättebra, lätt pannlampa som lyser som en strålkastare. Vill absolut inte heller ha en tung lampa då det frestar på nacken, men den här är verkligen både smidig och lätt. Batteriet sitter i nacken men känns inte tungt eller otympligt. Mila Mira hjälmlampa.

Finns b.la arbetsstrålkastare som är batteridrivna? Borde väl ge ganska bra ljus? :) (googlade lite snabbt och biltema har det b.la)

Annars en bättre pannlampa, så svårt är det inte att hitta. :p

A perfekt, måste kollas upp! :)
Någon som provat någon batteridriven större strålkastare och kan säga hurdet fungerat?

Är det kolsvart ute när du rider? Eller är det skymning?
Det finns ju diverse små billiga LED-lampor som går på AA-batterier, det kanske räcker att hänga en sån vid varje bokstav på banan eller något?
Inte alls så dum ide, det skulle säkert räcka långt, det största problemet nu känner jag är just att jag saknar riktmärke och det får man ju då, om det sen är lite skummt på mitten känns ändå okey.
Det meckiga är väll att jag måste rida med dom dit och hem för dom mår ju inte bra av att ligga ute, speciellt inte nu när det blir kallt.

När ett stall jag stod i inte hade belysning ställde jag dit bilen som hade rejäla extraljus utöver helljus, blev fan som dagsljus :) annars nån rejäl bygglampa i ett hörn borde funka!
Fast ridbanan ligger en km från stallet, så det blir ju 20 minuters extra promenad så nä det får jag nog räkna bort.

Bästa sättet imho att använda bygglampor på låg höjd (oavsett om det är LED eller glödljus) är att lysa indirekt - alltså belysa en närliggande stallvägg, plastade rundbalar eller i värsta fall nåt stort träd. Att lysa direkt mot ridbanan ger lätt en bländande situation som är jobbig att vistas och rida i. Lyser man indirekt så räcker det att ganska litet ljus når själva ridbanan.

Smart! Det står en stor en stor vit tank på sidan av banan så kan man ställa någonting att lysa upp den så borde det reflektera bra :up:

Jag har en jättebra, lätt pannlampa som lyser som en strålkastare. Vill absolut inte heller ha en tung lampa då det frestar på nacken, men den här är verkligen både smidig och lätt. Batteriet sitter i nacken men känns inte tungt eller otympligt. Mila Mira hjälmlampa.

Hur bred är ljusbilden med den pannlampan?
Funderade på en Mila vega, då en bekant sa den var bra. Men jag har inte sett den live heller...

Jag har en Silvan pannlampa. Finns extra batteri som du kan fästa på armen, rem medföljer. Den är förbannat stark! Ligger på ca 2000:- dock. Min heter trail något.

Räcker förvisso med vanligt helljus också, förutsatt att bilen "överlever" att stå med ljusena på under tiden man rider.
Lite tråkigt om bilen har taskigt batteri och inte startar sedan. :p

Inte alls så dum ide, det skulle säkert räcka långt, det största problemet nu känner jag är just att jag saknar riktmärke och det får man ju då, om det sen är lite skummt på mitten känns ändå okey.
Det meckiga är väll att jag måste rida med dom dit och hem för dom mår ju inte bra av att ligga ute, speciellt inte nu när det blir kallt.

Den typ av små billiga batteridrivna slingor som jag tänkte på får man plats med i alla fall två stycken i en vanlig jackficka. Jag googlade för att försöka hitta en bild på vilken typ av slinga jag menade, och tror att jag kanske hittat ett bättre förslag; solcellslampor!
Dessa kostade 5 kr/styck:
ML_91350065_2.jpg

Den typ av små billiga batteridrivna slingor som jag tänkte på får man plats med i alla fall två stycken i en vanlig jackficka. Jag googlade för att försöka hitta en bild på vilken typ av slinga jag menade, och tror att jag kanske hittat ett bättre förslag; solcellslampor!
Dessa kostade 5 kr/styck:
ML_91350065_2.jpg
Fast de där lyser ju knappt någonting. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 937
Senast: Badger
·
Anläggning Jag behöver bättre belysning till paddocken, då den kommer användas mer flitigt den här vintern än tidigare. Just nu är jag ute efter en...
Svar
6
· Visningar
5 022
Senast: ameo
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 514
A
Ekonomi & Juridik Jag har en liten ridbana/ridvolt på 16x20 meter som jag planerar sätta upp belysning på så jag kan utnyttja den när höst-/vintermörkret...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: ratjacks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur