Rida ut själv!

P

pago

Jag rider en häst, som jag inte kan rida ut på.
antagligen är han rädd och osäker, för när det kommer till att rida ut på honom så vänder han sej inte mot skogen eller stigen. han vägrar rent ut sagt att sätta sin fot ute, själv. däremot om jag leder honom så är det inga problem.
Vad kan jag göra?

dessutom är han rädd för spö, eller han tar absolut ingen skit. slår man honom pga. han inte går fram så sparkar han bakut direkt och sticker åt vänster.
Jag håller på att avvänja honom vid det, och jag kan nu använda spöt i extrema fall utan att han gör något, men svansen piskar och han blir irriterad när jag väl gör det!

han är 175+ och den grövre typen, varken smidig eller liten av sej, så det är mycket hjälper som gäller. alltid sporrar, det går absolut inte annars, han blir skänkeldöv då. nu är det så att han också har fått skavsår på ena sidan, det är inte så stora, som en femma kanske och är inget sår, utan mer inget hår. finns det något annat än att inte använda sporrar i detta läge?

tack på förhand!

Sv: Rida ut själv!

Eftersom du måste sporra hål på hästen så är den redan skänkeldöv.

Hitta på något annat sätt att ge "tryck" så att hästen går framåt:

Giddy-up rope = en mjuk repstump som du kan "slå" med från sida till sida över manken. Skadar inte hästen, det är inte känselintrycket utan synintrycket som blir framåtdrivande.

Eller något du kan skramla eller på annat sätt låta med.

När han går minsta lilla steg framåt (inte bakåt, inte åt sidan, utan FRAMÅT) så slutar du vifta/låta och ger beröm.

När du börjar få fram hästen så börja lägga till skänkeln lätt, utan sporrar, samtidigt som den går fram för dina "alternativa" hjälper, så kommer hästen snabbt lära sig bli känslig för skänkeln igen.

Tiden är din vän, ge dig inte, du behöver inte öka trycket så mycket att du bara tröttar ut dig själv.

Lägg sporrarna på hyllan.

Tack!
det ska jag prova : )

Du har inga tips på hur jag ska kunna rida ut själv?

i sånna fall skulle jag satsa på att avvänja den från skänkeldövheten till att börja med.
sedan skulle jag tipsa om ledarövningar från mark, det kan vara som du säger att han är lite osäker men då är det på dig som ledare eftersom det är okej när du går framför/bredvid. Sedan behöver du kanske inte tvinga honom att gå flera mil i skogen, utan har han väl gått in en liten bit i början, så beröm och vänd ut igen. sedan kan du ju bitvis öka på.

Varför börja springa innan ni kan gå?

Rid ut med en trygg kompis till att börja med så att du får lite draghjälp när det behövs.

Säg till när du provat lite av det jag tipsade dig om.

En taktik man ofta kan ta till när hästen inte vill dit man skall i det tempo man önskar är att låta den arbeta i små volter åt den sidan din dressyrtränare kallar den "mjuka" eller "svaga" sidan, dvs det håll du får minst motstånd.

Det kan fungera när hästen är istadig (inte går framåt alls), när hästen taktar eller skenar, och när hästen tycker att en brevlåda eller något verkar farligt.

Måste givetvis göras med känsla och timing med eftergifter så fort du får hästen att lyssna på dig.

Vill hästen inte framåt, snurra den tills den tröttnar på det och ge eftergift när den vill gå framåt.

Vill du skritta lugnt hem till stallet och hästen har hemlängtan och vill /trava galoppera på ängen, sluta dra den i munnen och snurra den istället ett varv så fort den börjar takta. Den lär sig snabbt lyssna på dina hjälper, för att stå och snurra på stället är jobbigt.

Och när jag var ute och red och kom ut på en äng där några :idea: -huvuden fått för sig att det var läge att stå och skjuta lerduvor så var jag MYCKET glad över att ha den tekniken i ryggmärgen kan jag lova...

Testa och rida med en kompis som går brevid på marken. Då har han någon att följa efter, men han vänjer sig ändå vid att vara utan andra hästar. Dock tror jag att framåtbjudningen är största problemet, har du kollat utrustningen?

Han är lite NH tränad, ser mej som ledare på marken.
tror det är när jag sätter mej på ryggen som ledarrollen blir lite suddig.
finns det något att göra för att förtydliga detta?

sedan, om vi säger att jag lett honom till ridplanen, så kan jag rida hem från den. då kan han gå vartsomhelst, bara det är påväg hemmåt.

Liknande trådar

Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 017
Senast: ginnies
·
Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 129
Senast: DizAngel
·
Hästmänniskan Det finns en ny häst på ranchen där jag rider, den har varit där nu kanske 6 månader men i och med att jag var ute och reste i början på...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: Seabaz
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama