Rida unghäst

Elzaa

Trådstartare
Fick hem en ung-ponny för ett tag sedan. Hade precis fyllt 5 år och inriden ca 6 mån tidigare. Omusklad.
Började rida ungefär såhär ganska med en gång:
Måndag: vila.
Tisdag: uteritt
Onsdag: hopp i paddocken.
Torsdag: skritta ut
Fredag: uteritt
Lördag: Dressyr i paddocken.
Söndag: uteritt

Anser ni detta vara för mycket?
Mest skritt och ganska korta trav och galoppsträckor. Mycket skrittpauser emellan. Uteritterna på ca 30-40 min och hopp/dressyr 60 min.

Dressyrpass på en timme är mycket! Min femåring som är riden aningen mindre än din går max 35-40 minuterspass. Oftast 25-30. En så ung häst som är så lite riden ska inte sitta och nötas på. Sen är det viktigt med lite längre sammanhängande viloperioder så kroppen får komma ikapp sig och att hästen får vila mentalt.

Fick hem en ung-ponny för ett tag sedan. Hade precis fyllt 5 år och inriden ca 6 mån tidigare. Omusklad.

Mest skritt och ganska korta trav och galoppsträckor. Mycket skrittpauser emellan. Uteritterna på ca 30-40 min och hopp/dressyr 60 min.
Låter för mkt. Är ju som en treåring utbildningsmässigt då. Skulle snarare rida 3-4 ggr i veckan. Korta pass på typ 20-30 min nånting.

Omusklad och bara riden ett halvår, vilket betyder att han kanske kanske börjar gå stadigt i galopp nu? Max 30 min paddockpass, 2 ggr i veckan. Ut och skritta 2-3 pass. Lägg in trav eller galopp där det går, men låt skritt vara huvudgångart. Så hade jag lagt upp det. Hästen har inte grundkondis än, plus att det är en ung häst som bytt ryttare och kanske till och med sadel? :)

Han är ju som en treåring utbildningsmässigt. Generella regeln som jag tycker brukar funka bra är 30min pass tre ggr vecka för 3 åringar, 40min pass fyra ggr vecka för 4 åringar och samma princip för 5-6 åringar.

Din är ju dock inte 3 år i psyket längre men muskel- och utbildningsmässigt. Så jag hade kört på 30 minuters pass ca 4 ggr i veckan till att börja med.

Hej!
Nu har jag inte jätte mycket erfarenhet av unghästar, men! 60 min i padock är väl inte så mycket varken i dressyr eller hoppning? Då tänker jag att uppvärmning och avskrittning ingår i 60 min. Min gammel häst skrittas fram minst en kvart, sen lite trav och galopp som uppvärmning innan vi börjar arbeta. Med många skritt pauser som gamla och unga hästar behöver i arbetet och sen en avskrittning på 10 min blir ju inte 60 min så länge? Eller är jag ute och cyklar?
Mvh Linnpan

Hej!
Nu har jag inte jätte mycket erfarenhet av unghästar, men! 60 min i padock är väl inte så mycket varken i dressyr eller hoppning? Då tänker jag att uppvärmning och avskrittning ingår i 60 min. Min gammel häst skrittas fram minst en kvart, sen lite trav och galopp som uppvärmning innan vi börjar arbeta. Med många skritt pauser som gamla och unga hästar behöver i arbetet och sen en avskrittning på 10 min blir ju inte 60 min så länge? Eller är jag ute och cyklar?
Mvh Linnpan
Unghästar blir trötta i skallen väldigt fort. Det är bättre med kortare intensiva pass på ungisar än att sätta och nöta länge. Men det ena utesluter inte det andra. Självklart kan man skritta ut på en lugn tur en timme någon gång ibland och bara lulla på. Men intensiv träning ska man inte göra för länge på yngre hästar.

Hej!
Mvh Linnpan
Det handlar inte om hur mycket du springer, det handlar om att unghästarna blir slut i huvudet fort. Man vill inte att de ska tröttna eller börja krångla för att det blir jobbigt (vanligt att de börjar stanna när de tröttnar och sen inte vill gå t.ex.). Ett ridpass på 20-30 minuter inkl större delen skritt får min häst att sova på gången. Det är jobbigt att använda huvudet. :) (en äldre häst är oftast inte lika känslig för allt utan är van vid längre pass och att rida överhuvudtaget. Min unghäst blir distraherad av allt, har svårt att fokusera en längre tid osv)

Min var på banan 60 minuter i lördags, först longerades han 10-20 min, sen skrittade han lite volter och sånt med mig på ryggen, sen fick mamma gå med honom medan jag red hennes häst och så hoppade jag upp på min igen och skrittade med när min mamma red. DET var jobbigt. :p

Jag har själv en årgång 2011 som är riden sen den var drygt två. Jag är fortfarande medvetet "slarvig" med antalet gånger i veckan som han går. Ibland går han tre, står en, går två står en, men ofta så får han stå två dagar i rad.
Sen när han rids på bana är det 40 minuters pass som är ganska tuffa. Varierat med skogsridning, i skogen däremot kan jag vara över en timme, bara det är mycket skritt.

Jag har själv en årgång 2011 som är riden sen den var drygt två. Jag är fortfarande medvetet "slarvig" med antalet gånger i veckan som han går. Ibland går han tre, står en, går två står en, men ofta så får han stå två dagar i rad.
Sen när han rids på bana är det 40 minuters pass som är ganska tuffa. Varierat med skogsridning, i skogen däremot kan jag vara över en timme, bara det är mycket skritt.

Skillnaden där är att din häst blivit mentalt och fysiskt tränad i tre år. Stor skillnad mot en som är riden i 6 månader.

Denna kan inte jämföras aktivitetsmässigt med en jämngammal häst som är aktiverad längre tid, denna ska jämföras med en treåring.

Förtydligar nog mest för TS som inte verkar vara införstådd, tar förgivet att du är väl medveten om min förtydligan.

Ja, din häst går för mycket. Ett sådant schema du har för din häst kan man ha för en färdig häst i god kondition men inte för en så grön häst. Hästen behöver tid att smälta saker och ting och kroppen, senor, övriga ligament, skelett och muskler behöver också tid för att kunna byggas upp till god hållbarhet. Varannan dag bör inte en unghäst göra något annat än att gå i hagen.

Min häst var också fem när hon kom och också helt grön. Hon gick varierande uteritter varannan dag där dressyrövningar las in då och då. Hon bar ryttare i max 20 minuter, sedan hoppade jag av och gick bredvid. Hoppa tycker inte jag att man ska göra alls på en omusklad häst, det sliter bara. Träning på bana började jag med först efter nästan ett år (då hade hon stått skadad i 3-4 månader, annars hade vi kunnat börjat lite tidigare) då hon kunde bära sig själv på ett bra sätt med allt vad det innebär och då hade kondition nog för att orka och fortfarande tycka att det var kul. Då sliter det inte lika mycket att gå på bana heller vilket det faktiskt gör på en grön häst. En grön häst behöver hitta framåtbjudning, tycka att det är roligt och hen behöver lära sig att gå rakriktad. Det får man enklast genom att rida ut.

Du får tänka att i ridhänseende är din häst bara tre år och behöver samma lugna uppbyggnad både fysiskt och psykiskt som en treåring. Din häst behöver också en lite längre helvila 3-4 gånger/år på några veckor varje gång varav en av gångerna bör vara minst en månad, gärna mer. Det är under helvilan hästen får en chans att verkligen förstå och även reparera ev. småskador och det är mycket som har fallit på plats upptäcker man när man sätter igång igen.

Skillnaden där är att din häst blivit mentalt och fysiskt tränad i tre år. Stor skillnad mot en som är riden i 6 månader.

Denna kan inte jämföras aktivitetsmässigt med en jämngammal häst som är aktiverad längre tid, denna ska jämföras med en treåring.

Förtydligar nog mest för TS som inte verkar vara införstådd, tar förgivet att du är väl medveten om min förtydligan.
Om jag är medveten om din förtydligan?
Vi är nog helt överens, jag menade att min tränade häst går mindre än TS. Vad du menar med din sista mening fattar jag däremot inte.

Om jag är medveten om din förtydligan?
Vi är nog helt överens, jag menade att min tränade häst går mindre än TS. Vad du menar med din sista mening fattar jag däremot inte.

Haha nä jag rörde nog ihop meningen där på slutet :o menade att det jag skrev inte var riktat till dig utan till ts typ.

Din häst går för mycket, tänk långsiktligt om du önskar en hållbar häst som dessutom inte tröttas ut för fort! Jag själv går efter unghästregeln dvs, min 3 åriga fjording, blir 4 i dagarna, har hitills sen jag köpte henne gått 3 dagar i vackan ca 30 min/pass. Rids två samt jobbas från marken en :). Hon har varit inriden ett tag av uppfödaren och förra ägaren och jag tog hennes hoppremiär för två veckor sedan :). Dock får hon hoppa låga skutt varannan vecka, ridas en KORT stund på ridbanan en dag/vecka :). Nu när hon snart fyllt fyra blir det 4 dagar/vecka och ca 40 min/pass:).Tycker denna regel är bra att följa så man inte tar i för mycket med en så pass ung häst :).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
915
Senast: Rosett
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar