rida unghäst ute ensam

A

angelhorse

Jag har en 4åring som jag har börjat rida ut i små svängar själv utan
följe häst ,jag rider så långt bort att han blir lite orolig (stannar,gnäggar försöker kasta runt) då tvingar jag honom att gå lite till innan jag vänder hemåt så att det är jag som bestämmer.

Jag tänker inte skrämma slag på honom eftersom jag vet hur lång tid det kan ta innan förtroendet kommer tillbaks och jag vill att han ska lita på sin människa ialla lägen.

Hur har gjorde ni med era unghästar och när kunde ni rida ute själva utan problem.Visserligen är alla hästar olika men bra träningstips tas
gärna imot..tack :bow: :bow: :bow:

Sv: rida unghäst ute ensam

Jag har en mkt trygg o framåt unghäst på 3 år som jag rider ut själv. Har gjort det från första början. Dock rekomenderar jag det INTE. Även om han lätt går runt rundorna utan att stanna eller bli osäker så går han mkt bättre med mammas gamla med på släp (vi går alltid först så jag kan rida i tempot som passar honom bäst).

Om jag var du hade jag inte ridit ut mer själv. Risken är att det blir värre o värre.

Om jag vart du :D

Först o främst, har du inga små rundor så du slipper vända? Eftersom hästar av naturen gärna vänder hemåt tycker jag det är bäst o försöka undvika det innan de helt stadigt går framåt o bjuder i alla lägen. Har du inga rundor försök göra dig en sväng i skogen när du vänder o vänd på olika ställen.

Är han tömkörd o går stadigt framåt då? Isf ut o tömkör dina rundor först i skritt o trav. Om inte ut o promendera, det är underskattat! När han går lugnt framåt i alla lägen bakom dig tar du upp honom vid sidan. När han går framåt vid sidan har du honom lite framför (du går vid magen/bakdelen). Tänk på att leda från båda sidor. Öva halter o trav så han blir följsam, lydig o börjar tänka framåt själv.

Sedan, rid ut med ngn äldre häst eller ha en människa med på marken. Eller en hund om han inte busar med dem :D Min busar bara med hunden så nu får hon inte vara med längre (han typ gör bocksprång mot henne o jag vill inte han ska landa på henne :crazy: ) men en gång blev han lite o säker o då skickade jag hunden först o han gick efter.

Jag rider in mina själv ute i skogen, så de vet inget annat. Brukar ha följt med som handhäst innan några gånger, och tar en välkänd väg i början (och vänder, kommer jag aldrig ifrån). Så jag har aldrig haft problem så. Fbldonnan var ju inriden när hon kom, dock inte van ridas ut själv. Här har hon inget val dock, så första tusen här var ut och själv, hon behövde en hel del klapp och kli och 'support' i början av turen (mkt att kika på), men sen tuffade hon på utan problem när vi kom in i skogen. Hon var ju van att gå i skogen med sällskap, och brydde sig inte ett dugg om att hon var utan sällskap.

Så, ta hellre draghjälp än bråka, nu när ni redan fått problem som sagt.

Tack för tips ,jag tror jag forsätter med att rida lite längre bort var gång ,han går problemfritt med följehäst både före och efter.

Han saknar inte mod utan det är nog så att man ska rida ut ialla
årstider och väder tills dom känner att dom hittar hem,jag får en känsla av att det är det han är orolig för,vi är i nytt stall .

:idea: :idea: :idea: :idea:

Beroende på hästen brukar jag antingen köra "klapp och klisupport" eller med lite tuffare hästar sätta dem i arbete så det blir jobbigare och obekvämare för dem att stanna kvar och skrika än att snällt gå frammåt.

Jag red in min häst ute i skogen. Jag har inte alltid någon att rida med så jag red ensam. Det är kanske inte något att rekommedera. Det beror ju på hur säker man känner sig och hur hästen är. Jag köpte henne som tvååring och gick ut och gick med henne mycket det första året jag hade henne. Hon var alltså van vid att vara ute i skogen utan hästkompis. Det gick bra att rida henne men ibland fick jag gå av och leda henne förbi olika som hon tyckte farligheter. Hon vande sig så småningom vid alla farliga stenar, timmerstaplar, plastband osv. Jag tycker inte att det är fel att ibland gå av och leda hästen när den är osäker. Jag vet att en del tycker att man ska tvinga hästen att gå framåt och iväg. Det försökte jag i början men det var inte rätt sätt för mig och min häst. Nu är hon sex år och går att rida i stort sett överallt

Hejsan!

Jag tycker det är lite dumt att vända.(Iofs är det ju bra att hästen inte får vända själv, utan måste gå en bit till, och sen vända på ditt kommando): Det kan lätt bli en vana för hästen, som den kommer använda sig av även när den blir äldre. Som ngn annan skrev, har du inga korta små bra rundor du kan ta i skogen, så du slipper vända?
Gå ut och gå själv, lr tömkör. Det är jätte bra träning på en häst som blir orolig, och inte vill gå själv. Så har jag fått göra på bägge mina. Har blivit mkt bättre efter det.
Att ha en "draghäst" med, är ju också bra. Det kan du ju ha, efter att ni promenerat/tömkört, och det funkar problemfritt, för då vet ju hästen att det går att vara både ensam och två i skogen.

Lycka till med din häst! Alla hästar är ju individer, så det är ju väldigt olika vad som funkar på olika hästar.
Hoppas att det går bra iaf, och att ni får en rolig och fin sommar:)

Håller med, jättedålig ide att vända. även om du tror att du fått det på dina villkor, så har ju hästen protesterat tidigare och har viljan att protestera i tanken, även om du lyckas övertala den att gå lite längre innan du vänder. dvs hästen tänker på att den ska få vända!

rid i sällskap eller slinga i skogen där inte vändande ingår, nu när hästen visar såna tendenser!

Har själv inte haft ngra stora problem. mina har varit vana vid skog och mark från början, från handhäst och sällskap med andra. de gånger jag haft ngn som visat tendenser ensam ute att bli osäker och vilja vända/backa/ej gå fram, så har jag rett ut det med bestämdhet och tålamod och att vända har ej varit ett alternativ alls för hästen, punkt. :devil:

Om man rider i sällskap med andra i syfte att vänja en ej redan van unghäst vid uteridning, så ser man till att variera så att unghästen ofta får gå både först och sist. sen ökar man på att den får gå först, och när allt funkar så rider man själv ut.

Min lille måste öva på att gå sist, han tycker det är så fasligt kul o den andra hästen skrittar för sakta tycker han (skiljer 15 cm o den stora skrittar rätt bra :D ). Han får öva på hemvägen/i slutet när han är lite trött :)

Behöver man å andra sidan bromskloss (som jag oftast då) så tycker jag det är enklast o ha gammelhästen efter för unghästen vill ju inte springa för långt i väg o man har mkt störe möjligheter att rida väl för att få hästen lugn. Dock måste man ju även öva på att gå lugnt bakom men det är kanske inte det första man gör i högre gångarter innan man fått mer stabil form o bra kontakt med munnen.

Senast ändrad:

Jo fast du har ju inte problemet jag addresserar. dvs att hästen inte vill gå ut själv under ryttare, dvs brister i framåtbjudning och strular. Hela mitt inlägg gick ju ut på en häst som gör så!

Svarar som de flesta andra, rid ut med följehäst. Rid inte ensam förrän du vet att din häst verkligen är 100 % trygg med att gå plus att du vet att du kan kontrollera hästen i så gott som alla lägen.
Jag tycker inte bara att det handlar om att lära hästen framåtbjudningen det handlar om DIN säkerhet oxå. En orutinerad unghäst kan utsätta dig för onödiga olycksrisker. Har du riktig otur så kanske inte hästen slänger sig runt nästa gång utan reser sig och med hänsyn till unghästar o deras bristande balans riskerar du dig själv i onödan.

Jag har själv ridit in många unghästar genom åren o har alltid gjort så att på med sadel o träns, ut o gå med hästen tills ni verkligen är trygga med varandra. När du rider ut den första månaderna så rid alltid med följehäst så att din häst lär sig att gå fram i vått o torrt. Tänk på att unghästar härmar många gånger de äldre hästarnas beteende, så om din häst tvekar att gå fram någonstans så följer den garanterat följehästen o lär sig att hantera situationen som den gör.
Om du promenerar med hästen så kan du alltid sitta upp o rida den sista biten själv, då har hästen lärt sig att gå framåt hela rundan o så avslutar du den med ridningen när hästen är lugn o avslappnad o har promenerat av ev stallmod. Plus att du får inga protester eftersom ni är på väg hem. :)

Så har jag gjort o det har funkat i alla lägen, oavsett nerv o likn på häst. I slutändan har jag haft trygga individer som lärt sig att lyssna på mig o som tänker framåt i alla lägen.

Jag rider helst min unghäst ensam, både för att han ska vänja sig och för att få honom fokuserad på mig, och sedan har jag inte möjlighet att boka in gemensamma turer mer än sporadiskt.
Jag börjar alltid med promenader så att både jag och hästen vet vad som väntar under turen, han stöttar sig mot mig när det är läskigt etc träna ledarskap helt enkelt. Sedan promenerar jag bort, och sitter upp och rider hem första gångerna, längre bort för varje gång, jag bestämmer. Efter ett tag promenerar jag bara 10 minuter, sitter upp och har redan innan bestämt vart vi ska vända, rider dit, vänder, det här har aldrig gett mig en vändande häst, däremot de gånger jag provat att rida hemifrån, framförallt under tidig inridning har jag haft en slingrande, tvekande häst hela vägen till vändplatsen..Finns ingen anledning att bjuda upp till bråk med en unghäst, allt ska vara positivt och genomtänkt.

du ska ju övertyga hästen om att det är kul att vara ute med DIG.

Om hästen velar o inte vill gå på- trava då istället- låtsas att ha stämt möte med ngn borta i skogen. Beröm mkt.

Om du inte kan rida runt utan måste vända skritta en liten bit o vänd o skritta på lång tygel en bit.
Sen är nästa moment att träna att vä'nda bortåt igen- på hemväg.

då bör man trava eller galoppera direkt efter o inte göra ngn stor affär av om hästen inte vill, utan bara vara lugn o be den lyda de vändande hjälperna.

Brukar ta med mamma så hon får en promenad med hunden, när jag rider själv (fast med mamma då) så brukar jag försöka välja de rundor där hon är van vid att gå med andra hästar. ibland händer det även att jag skrittar en liten runda efter ridpasset(då helt själv) efter ett ridpass är hon lite mer avslappnad(energin är vårt största problem) och då brukar hon inte bry sig fast det gör hon iofs inte annars heller.

Men jag försöker undvika att rida ut själv men målet med hennes utbildning är att hon ska bli fälttävlans häst och då är det ju bra om vi klarar att rida själva, kan ju bli lite svårt annars, haha

Jag rider helst min unghäst ensam, både för att han ska vänja sig och för att få honom fokuserad på mig, och sedan har jag inte möjlighet att boka in gemensamma turer mer än sporadiskt.
Jag börjar alltid med promenader så att både jag och hästen vet vad som väntar under turen, han stöttar sig mot mig när det är läskigt etc träna ledarskap helt enkelt. Sedan promenerar jag bort, och sitter upp och rider hem första gångerna, längre bort för varje gång, jag bestämmer. Efter ett tag promenerar jag bara 10 minuter, sitter upp och har redan innan bestämt vart vi ska vända, rider dit, vänder, det här har aldrig gett mig en vändande häst, däremot de gånger jag provat att rida hemifrån, framförallt under tidig inridning har jag haft en slingrande, tvekande häst hela vägen till vändplatsen..Finns ingen anledning att bjuda upp till bråk med en unghäst, allt ska vara positivt och genomtänkt.
:bow:
Låter mycket vettigt ,min häst saknar INTE mod utan det är flock instinkten som är stark Och med följe häst kan vi vara ute i timmar överallt utan problem, Tack för tips!!!!:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 703
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30