Rida två på häst....

E

Ejker

Hej!
Tänkte höra om det är någon som rider två på samma häst någongång eller är det inte bra för hästen? Jag har en tinker valack som är stor och bastant,skulle man kunna rida två på honom om man inte väger för mycket?

Sv: Rida två på häst....

Det går säkert bra, om man håller sig till skritt så det inte skumpar för långt bak sas.

Det gör dom ju på film hela tiden...:D fast kanske inte så långa sträckor. Jag tror inte det är så farligt om ni båda inte väger mer än typ 100 ihop, jag tror hästen säger ifrån om den tycker det är obehagligt när ni kommer långt bak. Man kanske inte ska göra det flera timmar varje dag i full fart men om man gör det i bland och lyssnar på hästens signaler så är det nog ingen fara. Vi tränade voltige på ridskolan en timme i veckan periodvis när vi var yngre, och då satt vi ju ibland tre stycken på hästen samtidigt i både trav och galopp, inga långa stunder men ändå. Det var en stor c-ponny och vi vägde väl runt 50kg då.

Jag satt på en ardenner i somras tillsammans med en ltyp 12 årig tjej. Vi skrittade bara, jag satt bakom henne. Det var jätteroligt, men lite läskigt också. Jag tror inte det är farligt om ni skrittar runt två stycken på en rejäl tinker.

Jag har en nordsvensk och jag rider två på henne ibland, det är jag och min bästa kompis som brukar rida.
Hon tycker det är skit kul och trivs med det. Vi vågar oss inte på att galoppera, men det är för att inte vi ska trilla av inte för att hon inte klarar det.. :bump:

Man kanske inte ska rida två sju ggr i veckan i två timmar men någon gång ibland gör nog ingen skada, hoppas jag.
Sen är det ju skit kul också :rofl:

Det är väl inte att föredra att ha vikt på ländet - men någon enstaka skrittrunda med två lätta och följsamma ryttare på en välmusklad och stark rygg bör nog inte skada.

Jag och en vän brukade rida två på hennes finnhäst ibland - han har inte tagit skada av det.

Räkna ut vad ni väger tillsammans och se om du tycker den vikten är ok för hästen att bära. Sen beror det ju mycket på hur lång sträcka och om ni bara skrittar eller inte.'
Om jag har maxvikt 80 kg på en häst och vardera person väger en bit över 50 så skulle jag inte göra det.

Jag och mitt ex red båda två på min halvblod/tinker. Hästen visade aldrig något obehag, vi både travade och galopperade på mjukt underlag korta sträckor. Detta kanske vi gjorde ca 2-3 gånger per år, alltså inte särskilt ofta. Och det var inte så att vi drev på hästen att springa, utan satt och försökte bromsa utan större framgång... :)

vi rider två på min häst.. så länge man inte åker bak för långt så är det helt okej...
sedan ska man väll försöka tänka på att kanske försöka fördela trycket så jämt som möjligt och så.. använder man en stor sadel så är det nada problem alls

Jag hade bara tänkt att skritta lite och bara ibland,han kanske inte alls gillar det. Tack för era svar, då vet jag att det är ok att rida två så länge det är på hästens villkor.

Jag tycker det är okej att göra det ibland. Kravet är väl välbalanserade ryttare och en välmusklad häst.

Min gamla nordsvensk utsattes för en hel del av den sortens ridning och han tyckte det var kul. Som tyngst skrittade han med 140kg på ryggen, med 115kg travade och galopperade vi också.

I ett tidigare skede av livet red jag och en kompis mkt på en korsningshäst, fjording/fullblod. Då vägde vi kanske 100kg tillsammans, och både rejsade och hoppade upp till en 70-80. :crazy: Kanska inte helt hälsosamt, men hästen verkade inte ta ngn skada av det heller...

Förut när jag och min syster fortfarande hade medryttarhästar, brukade min busiga medryttarhäst kasta av mig. Då fick jag hoppa upp bakom syrran, och sedan galopperade vi hela vägen hem. Vi räknade ut att tränset vägde ca 1 kg, sadeln runt 15 kg (westernsadel), syrran typ 55 kg, jag 45 kg. Det blir ju en hel del, speciellt eftersom att vi galopperade...

Skulle dock inte rekommendera att man gör så. Detta var en väldigt kraftig kallblodstravare som var vältränad, men man ska absolut inte rida i mer än skritt. Och inte på en lätt byggd häst!

på en stor tinker kan det väl inte vara farligt?
Tänk på voltigen, där är det varken alltid två personer eller mycket skritt, eller en tinker heller för den delen.

Jag tror inte det är nån fara.. se på alla spanjorer som rider runt med tjejerna bakom:D

På Mio min Mio rider dom så hela tiden ju, i alla gångarter ;)

Min gamla nordistravare kunde jag och en kompis rida på, vi iof ganska lätta :S jag 60 (vägde säkert runt 50-55 då och hon runt 45-50) så det gick hur bra som helst faktiskt.

Både i skritt, trav och galopp.. Hon älska det faktikt. Dock skritta vi ju givetvis mest och var ute och lulla i skogen. :love:

Världens bästa första häst dessutom. guud vad jag saknar henne..

Lite bilder från den tiden :P

http://www.iasstall.nu/bildarkiv/galleri/slides/019.jpg

http://www.iasstall.nu/bildarkiv/galleri/slides/021.jpg

http://www.iasstall.nu/bildarkiv/galleri/slides/007.jpg

Är flickorna på första bilden medveten om att en av ryttarna har råkat hamna åt fel håll? ;)

Jag har en stor och stark häst och vi har vid flera tillfällen varit två eller fler på henne. 8 stycken tror jag det var som mest faktiskt (stillastående häst och små lätta ryttare bara för att testa om det gick)

:rofl:

Jag och en kompis red en tinker för något år sedan, då satt jag bakom sadeln och hon satt i sadeln. Vi red i alla gångarter, gick hur bra som helst! Hästen öste på som vanligt :) Vi vägde väl runt 40 -50 kg var!

Han hade även såpass lång man att jag kunde hålla i den fast jag satt bakom sadeln, skönt att ta tag i om man glider!

Hejsan jag tror absolut inte att det är farligt för har själv ridit med min kusin på en ardenner som inte är så jättegrov så det tror jag absolut att du kan göra i alla gångarter så länge det inte är varje dag och ni inte väger alldeles för mycket tillsammans.

När vi gick i kanske fyran, så red jag och en kompis hennes arab/nex forest-valack ,av det kraftigare slaget, tillsammans och det var i alla tre gångarter. Han var lika pigg som vanligt och rejsade med oss i uppförsbacke så jag tror inte att det där är någon fara. De flesta hästar brukar vara mycket noggranna med att visa om det uppstår obehag på ryggen och särskilt om det är långt bak!
Någon gång ibland tror jag inte kan göra skada.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 238
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama