Rida på asvalt!!

T

toddy

Skadar det hästen att man rider på asvalt varje gång vid ridturen??? :rofl:

:idea:

Har sett denna person ställa konstiga frågor i alla forum med en massa smileys och grejer (som om h*n vore dryg/sarkastisk, och tänkte svara med samma mynt... :devil:

Nej, snarare tror jag att det stärker hästens ben att både
skritta och trava på asfalt.
Jämnför våra svenska hästar som bara går på mjukt underlag,
med de irländska som går mycket på asfalt.
Vem har mest problem med halta hästar?
Inte är det irländarna i alla fall.
Däremot så ska man inte rida endast på hårt underlag, utan
variera, för mycket av det ena är inte bra, det gäller att
hitta en balans.
Att vänja en häst vid att gå på asfalt, tar dessutom minst
ett år, man får vänja gradvis.

Skritta ENDAST på hårt underlag typ asfalt. Annars riskerar du att skada benen/lederna på hästen, det är allförvanligt med hästar som har dessa problem. Dvs använd sunt förnuft.

Irländarna har generellt sätt kortare livslängd på sina. Dock inte sagt att det beror på underlaget, bara en liten spin off.

Skritta på asfalt med måtta är bara bra, trava på asfalt är vansinne - asfalt och järnskor blir en MYCKET hal kombination. Oljegrus däremot går att trava försiktigt på (jag undviker det dock, skulle det bli rädda och skygga är det alltför lätt att de går omkull pga att de halkar).

Asfalt är det JÄMNA, svarta på vägen.

Oljegrus är liite skrovligare på ytan och går mer i grå nyanser.

Det är STOR skillnad på dessa två, men på landet på de små asfalterade vägarna är det 9 ggr av 10 oljegrus man ser.

Där min häst står har vi minst 5 minuters asfaltväg först åt vilket håll vi än rider. Hon har stått där i 6½ år och alltså gått en hel del på asfalt (oftast blir det mer än de där 5 minuterna) och är hur fräsch som helst i sina ben. Dessutom märker jag att hon blir lite galling när hon inte fått sin asfaltpormenad på några dagar utan att man hållit sig på den mjukare banan hemma vid stallet.
Så min slutsats är att det till och med kan vara nyttigt för hästarna att gå på lite hårt underlag.

Det är inte särskilt vanligt alls.
Däremot är det väldigt vanligt med dressyrhästar som bara
går i ridhus med sandstrandsbotten.
Då kan vi prata problem med benen.

Re: Å ri på asfalt

Hester med jernsko får kraftige 'støt' oppover i sener, ledd og muskulatur når de går på asfalt. Dette er på grunn av at skoen fikserer hoven, og støtdempingen som hoven egentlig skulle sørget for er redusert med ca 70%. I tillegg vil sammenstøtet mellom jernskoen og harde underlag gjøre så det blir en 'vibrasjon' i skoen, som sannsynligvis er ubehagelig, og gjør støtene kraftigere.
Til sammenlikning er det tre ganger hardere for en hest med sko som skritter på asfalt enn for en barfot-hest som traver på asfalt!

Hesten min er barfot, og det hender vi traver rolig på asfalten. Når jeg trener andres hester som har sko holder jeg meg oftest vekk fra asfalten, og om jeg så skal gå på den så blir det bare i skritt.

Hardt underlag er bra for senene, mykere underlag er bra for leddene. Å variere mellom litt hardt og litt mykt underlag er nok best! :banana: For hardt eller for mykt er heller ikke bra. :(

Du får ursäkta mig, men jag uppfattade inte så mycket av vad
du sa. Norska och jag...

Däremot;
For hardt eller for mykt er heller ikke bra.

För mycket är inte bra, nej, det har jag aldrig påstått.
Det gäller att hitta en balans mellan hårt och mjukt, och
rida på både och.

Ja, kan ju säga att hästarna i stallet jag jobbade i på Irland hade SUPERben coh höll för det allra mesta och både jakt- och galopphästarna tränades på asfaltvägar en dag i veckan eller så och då travades de med. Största problemet med det är nog att det blir halt i så fall för med måtta verkade det bara nyttigt.

Sen underlaget i övrigt där är ju rätt så mjukt (regn och lerigt och så på övriga ytor) så de behöver nog den träningen.

I Sverige har vi ju för det mesta rätt hårt underlag i skogen stora delar av året så det kanske inte är lika viktigt här.

Bara en fundering.

Och som sagt att irländarnas hästar inte blir lika gamla beror nog inte på att de rids på asfalt utan i såna fall av andra orsaker!

Hehe, skal jeg oversette innlegget til engelsk? ;)
...kanskje jeg må begynne med å skrive innleggene både på norsk og engelsk, så dere forstår... :rofl:

Ingen fara, det är i princip bara oljegrus här med (där jag bodde förr hade de dock äkta asfalt, även fast det var landet). Och jag kallar både oljegrus och asfalt för just 'asfalt'. Men det var säkrast att tala om skillnaden, så inte folk ger sig ut och travar på 'äkta' asfalt, eftersom den kan vara förbaskat, otäckt hal.

Jag tror som du att det är mycket beroende på vad man rider på i övrigt.

Jag rider ju ut året om, vilket innebär att det mer än halva året är HÅRDA grusvägar. Jag har 25 meter asfalt så den gör nog inte varesig till eller från, men de går ju på mer hårt underlag (i alla gångarter) än de flesta hästar. SÅ jag ser inget behov att rida på asfalt för att stärka. Däremot om det var mjukt i backen större delen av året eller man red mycket på ridbana/i ridhus skulle det ju vara en annan sak.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka