Rida med stöd på yttertygeln

Mirre

Trådstartare
Men hur egentligen?
Har nog aldrig riktigt fattat det där med stöd på tygeln.
Alla säger bara stöd på ytter men ingen har förklarat hur.
Sitta och hålla på ytter hela tiden elelr vadå?
Ha stöd på ytter och släp på inner på volten, men då blir ju hästen utåtställd i stället :confused: för hård på ytter då eller?
Och det här med att fånga upp hästens rörelse framåt i handen.
är det bara halvhalter som gäller då eller? Nånting säger mig at jag missat en hel del i ridningen :crazy:

Sv: Rida med stöd på yttertygeln

ja, vad kul, jag hittade en seriös fråga! (hängt på gnägg i flera dagar nu).

Nu ska Lina beskriva volt! :D

många (de flesta faktiskt, oavsett nivå) rider som om hästen var en cykel i svängarna. Dvs de tar innerhanden mot sig och ytterhanden framåt. Resultatet blir då att de bara överställer hästens hals inåt, och hästen får helt fritt att skjuta ut ytterbogen.
genom detta så får hästen för kort steg på inner benparet, och för långt och framåtfallande på yttre benparet. detta gör att hästen desstom lutar inåt i svängarna och blir framtung.

tänk dig att du rider rakspår. för att hålla hästen rakriktad är dina händer paralella, skänklarna intill lika mycket. Hästen är då mellan dina hjälper. Du rider om andra rider om andra ord båda hästens sidor likadant, så att hästen går liksidigt.
Hästen är ett tåg på en rak räls.

Sen svänger rälsen. Men det ska inte ändra förhållandet mellan sidorna. Håll fortfarande händerna paralella. Vrid inte med dig axlarna, vridningen som indikerar svängsignal ska sitta i höften genom att rotera ner på inner sittben och därmed vrida höften medsols för högersväng, motsols för vänster.
Tillbaka till händerna. Om du fortsätter att ha händerna paralella genom svängen, så kommer yttertygeln hjälpa hästen att hålla tillbaka yttersidan. Därmed kommer yttre benparets steg att hållas i samma tempo som innersidan. men, yttersidan måste ändå röra sig liiite längre för att de ska kunna bli en sväng. Dock ej på bekostnad av balans. Steget måste komma bakifrån och fram, inte framfallande.
Du rundar hästen för innerskänkel. Innertygeln ser till att hästens framdel verkligen svänger i voltspåret (ledande), och kan även hjälpa innerskänkeln att hålla bakdelen på voltspåret så inte baken faller in (tagen i riktning mot höften).

Rent ordningsmässigt: Innerskänkel och innertygel ser till att baken hamnar på spåret (rälsen). När baken är där den ska, så har innerbogen möjlighet att svänga med spåret. Innerbogen ska arbeta uppåt och inåt.
Här kommer ytterhjälperna in. Yttertygel verkar mot hästens hals, men samtidgt i riktning mot höften (tänk på de paralella händerna) så att ytterbogen också följer med på spåret och inte skjuter ut. Ytterskänkel används för att driva fram ytter benar utifall de skulle bli kortare.

Jobba för att plocka bort så mycket hjälper som möjligt när hästen är mer utbildad och kan gå självbärande. Jag ber om extra samling via innerskänkel och yttertygel. Rider man å stång och en hand finns det i regel bara en yttertygel, innertygeln kan du inte ta i separat. (jo, du kan, men inte i den mån som oftast behövs för att hjälpa en häst som "fastnat")

Vi har en del att jobba på, jag och min nordsvensk, det vet jag, men TACK för en mycket tydlig förklaring på en så "enkel" sak som att rida hästen ställd på en volt!
Många år sedan jag red lektioner, har just nu inte möjlighet att ta upp det, men vill ju ändå försöka få en häst som är behaglig att rida, och som har muskler i baken.

Har du bara lust att förtydliga en sak, skänklarnas placering? Från början parallella även dom, men när jag går in på böjt spår? Hålla rumpan på spåret med innerskänkel låter som att ev flytta den lite längre bak, eller?

Ska skriva ut din förklaring och ställa dottern att läsa högt när jag rider :)

Lotta

Jag tycker att detta låter som en lättfattad beskrivning av voltridning på en redan lösgjord häst som svarar för alla skänklar. Och lösgjorda hästar är det ont om.

Men man kan ju alltid önska.

Själv använder jag voltspåret för att lösgjöra och rider därför oftast en volt med inner skänkel och inner tygel. Lite beroende på vilken sida jag vill ha loss.

Senast ändrad:

jag använder också voltspåret till att lösgöra. Och börjar precis likadant oavsett om det är min tävlingshäst, en stel träningshäst eller oskolad unghäst, med skillnaden på kraven av perfekthet.

tar man det steg för steg så märker man vart problemet sitter. På min travare har jag bara kommit till stadiet att frikoppla bakdelen, då hon är van att svänga med vagn. Medan man på de flesta anra ridhästar kan jobba med alla hjälperna, men som sagt med olika krav.
Men för att kunna göra början rätt, så måste du veta vad du vill uppnå i slutänden.

genom att du vrider höften en aning, så kommer innerskänkeln att hamna lite längre bak. en skolad häst behöver du i regel inte flytta skänkeln på, den känner av din höftvridning och lårtryck och ställer sig efter det. En oskolad/stel behöver i regel förstärkning med skänkel, som då blir tydligare ju längre bak den hamnar, under förutsättning att den inte böjs uppåt så trycket från låret ändras.

Innan man kan använda hjälperna på detta sätt måste hästen ha kommit en bit i utbildningen, tycker jag. Om hästen inte förstår böjning, måste man visa den vad den ska göra, och då får man faktiskt rida lite cykelstyre. Hästen kan inte automatiskt förstå att den ska böja sig om man tar i inner men inte följer med med ytter. Jag vrider axlarna så att min bröstkorg alltid är vinkelrät mot spåret jag är på väg mot, medans höfterna är kvar på det spår som finns kvar "nedanför" dem. Sittbenen använder jag för att indikera för hästen hur tvär svängen ska vara, samt stanna eller flytta i sidled. När jag vrider axlarna låter jag händerna följa med och kan överdriva den rörelsen om hästen inte ställer i nacken (för att sedan flytta tillbaka när jag fått hästen att förstå) resp underdriva om ytterbogen flyter ut. Så länge ytterbogen spårar och hästen stannar i steget följer jag med med ytter (och med inner!) för att få så lång hals som möjligt, understött av säte för att längningen ska utgå från steglängd. Sedan använder jag tyglarna i de längder som hästen behöver för att hålla böjningen/ställningen bara för att, understött av säte, se till att hästen inte ramlar iväg mha små, små halvhalter.

Hur "kort" yttertygel jag har bestäms mest av vilken form jag vill ha och känner att hästen orkar med. "Kortare" yttertygel kräver högre form av hästen och orkar den så funkar det, orkar den inte kommer den att hamna bakom lod och då tappar jag syftet med min ridning så som jag vill ha den.

Så tänker jag iallafall.

Tack för ett otroligt bra och utförligt svar! :) :bow:
Tror jag av nån anledning försöker "gå in före hästen" på volten.
Viker mig i sidan och får just cykelstyre ;) Ska tänka på det du skrev :bow:

Den vridning du talar om låter för mig mer lik den vridning jag gör för att lägga bakdelen liite, liite utanför voltspåret. När jag vill att hästen ska spåra på volten vill jag ha ytterskänkel något längre bak än inner. Jag använder inner sittben och skänkel för att åstadkomma den "stolpe" som hästen måste runda och visar vägen för framdelen med inner tygel och placerar bakdelen på det spår jag vill ha den med ytter skänkel understödd av sitsen (inner då om jag vill räta ut hästen bak).

Lina_Olsson skrev:
Men för att kunna göra början rätt, så måste du veta vad du vill uppnå i slutänden.

Det håller jag fullständigt med om, men det är en fråga som jag skulle vilja ställa till många, om de har en aning om vad de vill uppnå och var de vill komma med sin ridning.
Ser så mycket mysko och planlös ridning och värsta sorten tycker jag är de som då hävdar att "jag rider enl NH-principen", eller "vi tränar faktiskt barockridning". "Och då ska man rida med långa tyglar, så det så!" Vilket "skitar ner" för dem som faktiskt kan rida en häst lösgjord och helt i balans.

:bow:

och även "min nya häst är riden western tidigare, så hon tål inte att man tar i tygeln". :eek:

finns ju även mååånga "dressyr-ryttare" (?) som tycker att hästen går i form bara den kröker på halsen.

många har uppfattningen att målet även är vägen, så att säga.

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 742
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar