Rida med hjärtfel?

A

AliceX

Hej! Jag vet inte vad jag vill få ut av den här tråden, vill väl mest höra om någon har liknande problem och hur ni isf hanterar det...Jag har hjärtproblem, sinustakykardi, (innebär att hjärtat slår för fort) som jag haft ungefär 1 år nu. Jag behandlas med betablockerare men de hjälper knappt alls. Och jag vill inte ge upp ridningen pga detta. Men jag vill inte utsätta mig för fara heller. Hittils har det inte blivit farligt, men om jag svimmar när jag sitter på hästen kan det ju gå illa. Jag orkar inte trava/galoppera någon längre stund och även om jag rider korta stunder så får jag ont och kan inte andas.
Idag har jag haft en dålig dag, hjärtat ville bara jävlas verkar det som, så jag longerade. Inte ens det fungerar som det ska!:( Nu konstrade hon väldigt mkt idag så det blev ganska fysiskt ansträngande, men ändå. Och min häst har börjat känna av när jag blir svag (när jag sitter på alltså) och då passar hon på att busa ordentligt. Det känns som att detta är en olycka waiting to happen, ungefär.

Så någon som känner igen sig, hur gör ni?

Sv: Rida med hjärtfel?

Tycker du ska rådgöra med din läkare. Det är nog han/hon som är bäst lämpad att informera om hur vida det är farligt eller inte, kanske finns det någon annan medicin du kan prova om den du har nu inte funkar.

Rent generellt tycker jag dock att du ska inte göra mer än du orkar. Att tvinga sig till stor ansträngning trots obehag är inte bra.

Du är inte intresserad av körning? Det är ju annars ett bra alternativ där hästen får aktivera sig ordentligt i alla gångarter utan att kusken blir så ansträngd.

Jag har ett medfött hjärtfel så jag har ju följt restriktioner hela livet (typ försök lev som vanligt, men efter dina förutsättningar)
Jag orkar inte heller med "tuffa" ridpass, utan måste kunna anpassa dem till vad jag orkar för dagen .

Nu har hjärtat blivit sämre igen, klaffläckage som ska åtgärdas inom något/ett par år, men detta har medfört att jag orkar mindre, lätt blir trött, yr och illamående.
Jag känner när kroppen säger ifrån, men det är ju inte alltid den gör det i tid.
Om jag gör något ansträngande någon dag (stallet t.ex.) är jag sedan utslagen resten av dagen.
Detta trots att jag sluppit det mesta av stallarbetet (men jag blev uppsagd från min fd, högt älskade, medryttarhäst pga att jag inte orkade jobba hästen som ägaren önskade, och då visste jag ju inte varför jag inte orkade heller) och bara behövt rida i princip.

Jag går på mediciner (seloken och enalapril) för hjärtat och jag märker direkt om jag inte har tagit dem.

Dock har de ju stenkoll på mig, jag måste åka in om jag känner av något som kan vara hjärtrelaterat, även om det likagärna kan vara ångest (vilket också är en grej, när man inte orkar så mycket som man önskar, inte vet vad som kommer hända med sjukdomen och så vidare så framkallar det ju en ångest) som jag lidit av ett antal år.

Du må tro att det är tämligen pinsamt att dundra in på akuten, tillbringa några dygn på HIA/hjärtavdelningen och så visar det ingenting...suck.

Men till dig vill jag säga som föregående: Lyssna på kroppen, kontakta läkare, se till att sköta om hälsan och ansträng dig inte mer än du klarar av utan att ha fått ok från läkare.
Kolla vad det finns för möjligheter för att underlätta måendet.

Att hästen beter sig så där känns inte riktigt bra, kan du rida 2 kortare pass om dagen så att du hinner vila mellan?
Skaffa en medryttare som kan "rasta av" henne ordentligt (finns ju inget som hindrar dig från att rida ändå)

Och du, lova mig en sak, om du känner att hjärtat krånglar och det inte ger med sig med vila så åk till akuten, ok?

Lycka till!

Här har du en till med hjärtpaj...

Jag har pacemaker men kan ändå inte göra allt fullt ut som jag kunde innan hjärtat bestämde sig för att jävlas med mig.
Men i det stora hela fungerar det trots allt, men jag orkar inte så mkt och inte så länge.
Alla tunga och jobbiga saker som tillhör hästeriet får min sambo och de andra i stallet göra för annars ligger jag i en hög på golvet = dåligt.
När det gäller ridning så gör jag det jag orkar, har jag en svag dag ja då blir det lugnt också och när jag orkar ta i lite mer och träna gör jag det.
När min häst har samlat på sig lite för mkt energi och jag samtidigt har en dålig dag så låter jag min tränare rida honom istället :)

Nu verkar min pacemaker dock ha gett upp lite för jag kan knappt gå upp för trappan till lägenheten utan att hålla på att dö så nu har hästen fått en extra viloperiod tills det är åtgärdat..
Så nu ligger jag bara å väntar på att tant doktorn ska ringa..

Jag skulle ALDRIG gå med på att ge upp mina älskade hästar och ridningen det bara går inte!
Då dör jag hellre även fast jag svimmar på olämpliga ställen då å då.
Men alla är ju olika vad de tycker är värt :)
Jag tror att man kan lösa allt om man vill!

Jag har hjärtflimmer sen 8-års ålder. I yngre dagar fungerade ridningen utan några problem, men nu har jag blivit äldre och klarar inte rida så mycket dressyr som jag gärna hade velat. Då gäller det ganska enkelt att sänka ribban lite.

Dock har jag sadlat om från häst/ponny till Islandshäst och haft enorm tur att hitta två stycken helt underbara, snälla, livliga och samtidigt coola ston med helt fantastisk, mjuk tölt.

Att rida en följsam, lagom stor Islandshäst med mjuk tölt, rund, bärig galopp och fin trav är mycket mindre ansträngande för mig än att rida häst/ponny. Idag kan jag rida lika mycket som förr i tiden och det är en upplevelse att kunde tölta långa sträckor utan att känna varken yrsel eller att andan tar slut :)

En sak som också är jätteviktig för mig - att rida i en sadel som ger maximal ridkomfort - och som samtidigt passar hästen 100%.

*kl*

Jag har också ett upptäckt hjärtfel sen förra året. Det är en aortaklaff som inte fungerar...

Så jag gör så mycket jag orkar och resten får jag helt enkelt låta bli.

Nu rider jag mest i skogen och dressyr så då är det enklare att köra efter devisen: jag jobbar så mycket jag orkar och sen sitter jag bara och tar det lugnt för att sen jobba hästen en stund till....

Det är ju nyttigt att lägga in skrittpausar med jämna mellanrum sägs det ju...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka