Rida med hackamore för och nackdelar?

R

roosaaaa

Varför rider man på hackamore, vad hjälper det mot? för och nackdelar? trevliigt med svar:p

Sv: Rida med hackamore för och nackdelar?

Man rider oftast med hackomore om hästens mun e känslig eller om den har ngn problem med munnen. Jag själv rider ut på hack ibland bara för att variera med vanligt bett :) Nackdelarna är väl att det är skarpt så ovana ryttare ska inte rida med det, annars är det ett bra bett om ryttaren rider rätt på det och hästen trivs. Det är oxå lätt att "krulla ihop" hästen på hack, alltså att den enbart kröker på nacken. Något mer du vill veta ? :idea:

Jag rider ut på hackamore för att hästen är känslig i munnen och väldigt lätt får sprickor i mungipan, pga. nickelallergi.

Tycker att om man ska rida ordentligt på hackamore blir det lite "cykelstyre" av det hela och det är svårt att forma och få med sig hästen på ett ändamålsenligt sätt.

jag rider på hackamore på min gammla dam för hon tar tag i bettet när jag rider.hon är väldigt stark och jag har provat massa olika bett inget har funkat men sen tipsade min veterinär om hackamore elr bettlöst så jag köpte mig ett hackamore och det går galant + att hon är gamnmal med lite sämre tänder

Varför rider man på hackamore,

Varför rider man på tränsbett...?? Vad menar du? :confused:

vad hjälper det mot?

Vad hjälper tränsbett mot...? Vad menar du? :confused:

för och nackdelar?

Fördelar:
Skonar hästens mun, vilket kan vara en fördel om hesten har en tandskada, är känslig i munnen, eller tvärtom bliviit sönderdragen i munnen av någon som inte förstått finliret mellan häst och ryttare...

Nackdelar:
Som någon säger, är det lite som ett cykelstyre. Den finstilta dressyrkommunikationen blir ltie annorlunda och kräver mer finstämnhet i kooridnation bland hjälperna hos ryttare, för att hästen ska förstå vad man menar. Det finns ju inget i munnen, utan hästen får bara ett tryck mot nos och huvud om man kör "hiva och dra"-stuket.

trevliigt med svar:p

Varsågod, hoppas att det var till någon hjälp. :bow:

är det skarpare än ett vanligt tränsbett, så dom lite piggare hästarna som i bland bara biter fast i bettet och springer, blir lungna oså?

ja de e skarpare. blir lugnare på hack? njaa de vet jag inte. om hästen bara springer o e stark skulle jag inte rida med hack om du inte är van vid det, eftersom det trycker på nosryggen.

Jag red mest med hackamore på min travare då han gapade annars. Han blev piggare med det och lite mer svårstannad men både han och jag föredrog det.

ja de e skarpare. blir lugnare på hack? njaa de vet jag inte. om hästen bara springer o e stark skulle jag inte rida med hack om du inte är van vid det, eftersom det trycker på nosryggen.

*fortsätter*

Jag skulle nog först och främst se över hästen lydnad och ryttarens konsekvens och tydlighet istället för att försöka dölja symptomen med ett hack.

Hackamore är helt underbart att rida med, men som med ALLA ANDRA HUVUDLAG/BETT så är det inte bettet som gör hästen lydig, inte heller ryttarens hand. Det är träningen, det konsekventa beteendet från ryttaren och samförståndet mellan häst och ryttare.

jag rider alltid ut på hack, dels för att vila munnen, och för att hon går mkt bättre på hack ute, med bett kör hon bara upp huvet och springer, med hack gör hon som hon ska, mkt bekvämare :)

Jag har bra erfarenheter fast min nuvarande häst.. HATAR det :devil: bettet. Hon vill inte gå i form och bli framtung.... bockar i galoppen och blir extremt stark... så på vissa funkar det ... på andra verkligen inte...:D

Jag rider min 3-åring på hack för att han går väldigt mkt bättre på det, går på finare hjälper, lugnare i huvudet etc. Och för att som bonus slippa ev tryck mot tänder etc när han är i tandbytarålder.

Rider på hack ibland för att variera hästen och för att det är skönt för han att slippa ha bettet i munnen. Sen går han otroligt bra på det också.

Rider oftast på hack eftersom min tös trivs med det. Har inget att göra med tänder,känslighet eller allergi, hon känns helt enkelt bäst med bettlöst.
Nackdelar kan ju vara att det är väldigt skarpt, speciellt när det är fel anpassat. Så som ngn sa så är det ju ett bett som inte är för nybörjare eller någon med hård/stum hand.

Jag red mest med hackamore på min travare då han gapade annars. Han blev piggare med det och lite mer svårstannad men både han och jag föredrog det.

Just det; kan tillägga att även kallblodstravaren som jag rider just nu blir mer svårstannad på hacket. Vissa hästar verkar tycka det är mindre starkt än ett vanligt tränsbett.

Jag rider på hackamoore på mitt fullblod. Funkar otroligt bra. Jag använder nästan inte händerna utan rider mest med sätet och benen när jag rider på hackamore och det övar verkligen upp ridkänslan. Han går otroligt bra på hackamore och han slappnar av och är supermjuk och fin:bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
403
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
197
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama