Rida lätt?

Sv: Rida lätt?

Rider lätt gör man i trav och det betyder att man rör sig upp och ner i sadeln i takt med hästens steg. Samtidigt som hästens yttre framben går framåt ska man resa sig upp.
Hoppas du förstår vad jag menar :)

Vad menas med rida lätt? Och hur gör man det?

Rider lätt gör man i trav, det betyder att man står upp vartannat steg och sitter ned i vartannat. Alltså upp-ner-upp-ner-upp-ner i takt med hästens steg.

Det är lättare att rida lätt än att sitta tungt i sadeln och följa hästens rörelser, iom att man inte skumpar utan har kontroll över rörelsen. :)

du sitter ner på vartannat steg, och för att veta när du ska sitta och när du ska stå, tänk såhär:

jag blir som tyngst i sadeln när jag sätter mig ner, alltså måste måste hästen ha balans och styrka för att bära mig. på en volt innebär det alltid det inre bakbenet (det är även det benet som är "bärande")!
du ska alltså sätta dig när när det inre bakbenet sätts ner i marken.
eftersom trav är en pararell rörelse innebär det att inre bak och yttre fram sätts i marken samtidigt och genom att titta på frambenet på hästen (är svårt att känna hur bakbenen rör sig om man inte är van) ser du när du ska sätta dig ner!

Ok. Det är ju precis det jag gör, lite oskönt att rida annars.... Jag hade bara aldrig hört "rida lätt" förut.

:D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 539
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama