Rida in med barbackasadel...?

Myzacs matte

Trådstartare
Nästa år är det dags att rida in mina två damer. Har redan nu börjat kika in lite i sadeldjungeln. Men det är allt annat än lätt att hitta något som känns bra. Vill inte behöva byta sadel hela tiden vartefter hästen musklar sig heller. Har ridit mycket barbacka i mitt hästliv alternativ med barbackasadel. Är det en tokig idé att rida in med barbackasadel istället för sadel med lite mer fast konstruktion?

Har tittat lite på bomlösa sadlar men dom som tilltalar mig är så väldigt dyra.

Någon som har erfarenhet av kombinationen inridning och sadlar? :D

Sv: Rida in med barbackasadel...?

Jag rider alltid in barbacka=) just för att jag tänker tänk om jag skulle fastna med foten i stigbygeln och så faller jag av och hästen blir rädd osv... Men de är mitt tänk=)
Sedan är det lättare att glida av vid behov och man behöver inte oroa sig för att sadeln glämmer och har sig=)

Rider väl 10-20 gånger helt barbacka för att sedan sitta upp i sadel=)

bomlös/barbackasadel tor jag är perfekt att rida in just för att hästen ändrar sig och bygger om sig så sjukt mkt under inridningen att många sadlar inte passar efter någon vecka

Tack för svaret. Skönt att veta att det finns någon mer själ därute som tänker liknande tankar.

Det borde väl funka men använd inga stigbyglar till barbackasadeln, då blir det dumt tryck på ryggen.

Varför inte satsa på en bomlös sadel istället?

När jag "sitter in" hästen gör jag det barbacka. Sedan beror det ju på hur busig eller eventuellt nervös hästen är :D Med unghästen jag har nu blev jag ledd på vägen barbacka ett antal gånger innan vi kom igång med ridningen på riktigt. Red även en del barbacka i en mindre inhägnad i början. Nu rider jag för det mesta med bomlös sadel, ibland en bomsadel, och någon gång barbacka. Hästen är fem och vi har kommit så långt i inridningen att han är styr- och stoppbar med tygel och säte samt går att rida rakt fram på vägen i alla gångarter.
Sitter fortfarande upp barbacka ibland, men då han äntligen börjar ta för sig lite och bli pigg på ridturerna är jag försiktig med barbackaridandet; har helt enkelt inte tillräckligt bra balans för att sitt mjukt och följsamt när han ibland hittar på lite bus!

barbacka sadel kan ju funka om du verkligen bara använder stigbyglarna i krisfall (vid hästbus t.ex). Då blir det ju inte helt fel. Annars är jag med ett stort fan av barbacka första tiden vid inridning. Även grimma. skulle man ryka i backen och hästen sticker i väg har den inget bett som kan slita i munnen eller sadel/stigbyglar som kan fastna i något.

Sen kan jag väl tillägga att jag aldrig varit med om en sån insident vid inridning.. peppar peppar ta i trä!!!!!

Annars kan du ju leta på begmarknaden efter en begagnad sadel, en som sitter helt ok. Kolla då efter en sadel som inte sjunker allt för mkt i pris när den blir något år. Förhoppningsvis kan du ju få tillbaka i princip samma pengar om du säljer den sen!

I våras red jag in en Isis och använde mig av min egensydda bb sadel och även schabrak m tömkörningsgjord,funkade kalasfint:)
nu hittade jag inga bilder på mitt "hemmabygge" på hästen...
men så här ser den ut.
24879757.jpg

27547032.jpg

27421583.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
3 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar