Rida igång??

W

wearisome

Min häst har nu vilat snart 3 veckor, kommer vila ca 3,5. Nu funderar jag på hur jag ska lägga upp igångsättning, fick sån där total tankeflopp, och kommer inte riktigt på hur jag ska göra.

Hästen ifråga är ett 6 årigt sto, Ska igång och tävla igen i slutet på augusti eller början på september. Hon har inte varit skadad utan bara haft en välförtjänt vila..

Hur länge ska man behöva skritta igång tänkte mej kanske 2-3 veckor, är det för kort tid? Hon har ändå varit ute och rört sig i hagen och så varje dag.. gått på lite halvbete..

Någon som har ngt förslag?
 
Sv: Rida igång??

En frisk häst skulle jag inte skritta mer än en vecka. 3 veckor är ingenting i sammanhanget, hon har säkert bara mått bra av vilan.
 
Sv: Rida igång??

Hej hej !!!!
Jag skulle nog skritta och trava lite försiktigt "utan jobb" i 1 1/2 vecka och efter det börja jobba lite försiktigt i alla gångarter.
Hästen har ju inte varit sjuk och gått i hage så det är nog inget större problem.
mvh Jenny
 
Sv: Rida igång??

Tack för alla svar, då behöver jag inte vara orolig att sätta igång för snabbt iaf :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Nevermind
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp