Rida i repgrimma?

J

Jackaroo Mischief

Hej! ;) Jag undrar hur man rider i repgrimma? Vad har man för "tyglar" och hur gör man egentligen? Jag har ridit mycket western, använder man typ neckreining?

Sv: Rida i repgrimma?

Hm, jadu.

Först, hittar du en repgrimma som passar till hästen. Double Diamonds repgrimmor är toppen. Jag gillar de fastare repgrimmorna mer än de sladdriga.

Sen tar du ett rep, finns bla att köpa bra rep på www.RIW.se
Knyter det i den stora öglan under mulen, och lägger över "tyglarna" över halsen.

Meningen är ju nu att du ska kunna använda din sits (vikthjälper) i samband med neckreining för att på en lätt sätt kunna kommunicera med hästen och påverka hur den ska röra sig och svänga, stanna, rygga osv.

Tänk som att du sitter på en hal tvål, för att få tvålen att åka åt vänster måste du lyfta vänster höft o sittben och trycka på med höger sittben. Vill du att tvålen ska åka åt höger gör du samma sak, fast tvärtom. Försök att lyfta skänkeln en bit ut från hästens sida åt det håll du svänger åt, så att du öppnar den sidan och gör det lätt för hästen. Med den andra skänkeln kan du gunga lite med vaden, i samma takt som du kan gynga lite med ena tygeln mot halsen.

Om du ska få hästen att gå framåt tex måste du påverka hästens balans och vikt genom din egen balans och vikt. Sitt rakt över hästen, skut fram höfterna så att vikten lägger sig framåt. Hästen kommer då att lägga även sin vikt frammåt. Detta är första steget, sedan gungar du mjukt och sakta med vaderna längst sidorna på hästen tills den rör sig framåt. Den takt du gungar i, den takten ska hästen gå i. Vill du tex öka taktet gungar du med vaderna i den takt du vill att hästen ska gå i.

Vill du istället att hästen ska rygga ifrån stillastående, lägger du vikten och balansen bakåt genom att rulla bak höfterna, sedan gunga med vaderna i den takt du vill att hästen ska rygga i.

Man ska kunna göra en "gunghäst" av sin häst, alltså kunna lägga vikten fram och tillbaka så att man känner tydligen hur vikten flyttas från framben till bakben på hästen, utan att den tar ett enda steg. Kan man det har man kommit långt i sina vikthjälper!

Oj.. vad mycket jag skrivit nu.. hoppas du kanske förstår lite.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama