Rida i pass?

finapina

Trådstartare
Jag är total nybörjare på isisar men har fått äran att motionera en sån "pensionär" i 2 v utan ngn somhelst "inskolning". Hästen kan få till en härlig tölt men ibland blir det hursomhelst; trav, pass, frambenen i galopp. Nu undrar jag: rider man i pass ofta eller är det "fel"? Det känns ju otroligt obevämt!Som en slängtravande "vanlig" häst!?! Obs! Hästen är gammal o inte speciellt isis- tränad, mest sällskapshäst.Jättemysig o snäll häst.

Sv: Rida i pass?

Är man nybörjare så bör man inte rida pass. Pass är en gångart som kan göra hästen spänd eller försämra andra gångarter om ryttaren inte är speciellt van eller vet vad man håller på med.

Mitt tips är att försöka få de andra fyra gångarterna på plats först :) och vill du i framtiden börja rida pass så ta hjälp av en tränare (som jag även kan rekommendera att du gör redan nu)

Jag rider inte pass speciellt ofta. Det blir mer under tävlings säsongen såklart och mindre under höst och vinter. I snitt kanske en gång varannan vecka???

Hm. Hästen jag ridit väljer ju passen själv???Men eftersom jag tyckt det är så obekvämt har jag tagit ner honom i skritt o så skänklat på igen o lyckats få till trav eller oftast härlig tölt.Gissar att om mn seriöst satsar på isisar försöker man få gångarterna så rena man kan ? Jag har inte ens fattat hjälperna för tölt, det bara blir fast jag ger "trav-skänkel"??? Ägarna kan inte heller förklara, han är sällskapshäst mest.Spännande o lite mystiskt dethär m isisar...En ny värld nästan!

Det är inte så att han grisepassar då, det blir väldigt svängingt och obekvämt för ryttaren. Kan komma ren tölt först och sedan går dem över i grisepass. Är ingen expert så jag kan inte säga hur du ska göra. Men jag har fått rådet att höja lite på huvudet när min gör så, och lirka lite med bettet, och det fungerar.

Hästen är gammal, inte igång och du ska rida den fullt ut i 2 veckor, och så undrar du varför du inte får rena gångarter?
(Eller har jag fattat fel, så att du rider den 2ggr/v?)
Hur har igångsättningen sett ut?
Hur pass "igång" var han innan?

Skynda långsamt skulle jag säga, håll dig till skritt och ev. andra gångarter som DU behärskar när NI är redo för det.
Det finns heller inget som säger att en islänning inte kan ridas "som vanligt". Man behöver inte använda sig av de extra gångarterna bara för att de kanske finns där.

Problemet är att man inte alltid kan undvika tölt/grisepass/flygande pass eller orena gångarter, det är ofta inte bara att rida som vanligt och tro att det blir som vilken annan häst som helst.

Till TS: undvik grisepassen, den gagnar inte hästen och är uppenbarligen dessutom obekväm på den hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Verdandi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 309
Senast: mily
·
Islandshäst Vill gärna ha lite råd angående min unga 5-gångshäst. Hon är 5 år i sommar och jag har haft henne sedan hon var 3 år, och då var hon...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka