Rida i pass?

finapina

Trådstartare
Jag är total nybörjare på isisar men har fått äran att motionera en sån "pensionär" i 2 v utan ngn somhelst "inskolning". Hästen kan få till en härlig tölt men ibland blir det hursomhelst; trav, pass, frambenen i galopp. Nu undrar jag: rider man i pass ofta eller är det "fel"? Det känns ju otroligt obevämt!Som en slängtravande "vanlig" häst!?! Obs! Hästen är gammal o inte speciellt isis- tränad, mest sällskapshäst.Jättemysig o snäll häst.

Sv: Rida i pass?

Är man nybörjare så bör man inte rida pass. Pass är en gångart som kan göra hästen spänd eller försämra andra gångarter om ryttaren inte är speciellt van eller vet vad man håller på med.

Mitt tips är att försöka få de andra fyra gångarterna på plats först :) och vill du i framtiden börja rida pass så ta hjälp av en tränare (som jag även kan rekommendera att du gör redan nu)

Jag rider inte pass speciellt ofta. Det blir mer under tävlings säsongen såklart och mindre under höst och vinter. I snitt kanske en gång varannan vecka???

Hm. Hästen jag ridit väljer ju passen själv???Men eftersom jag tyckt det är så obekvämt har jag tagit ner honom i skritt o så skänklat på igen o lyckats få till trav eller oftast härlig tölt.Gissar att om mn seriöst satsar på isisar försöker man få gångarterna så rena man kan ? Jag har inte ens fattat hjälperna för tölt, det bara blir fast jag ger "trav-skänkel"??? Ägarna kan inte heller förklara, han är sällskapshäst mest.Spännande o lite mystiskt dethär m isisar...En ny värld nästan!

Det är inte så att han grisepassar då, det blir väldigt svängingt och obekvämt för ryttaren. Kan komma ren tölt först och sedan går dem över i grisepass. Är ingen expert så jag kan inte säga hur du ska göra. Men jag har fått rådet att höja lite på huvudet när min gör så, och lirka lite med bettet, och det fungerar.

Hästen är gammal, inte igång och du ska rida den fullt ut i 2 veckor, och så undrar du varför du inte får rena gångarter?