Rida hästen efter hovslagning?

T

Tooveee

När kan man börja rida hästen igen efter hovslagning? Jag har en gammal herre på 22år som ska skos på söndag och jag undrar när jag kan rida han? Och isf om jag kan rida hårt eller bara ta det lugnt. :)

Sv: Rida hästen efter hovslagning?

Jag brukar oftast rida efter att hovslagaren har varit ute hos oss. Dock så tar jag det lugnt och rider kanske ut i skogen, rider lite lätt på fältet eller så.
Det blir inte ett 60 minuter tuffs dressyrpass.

jag brukar rida som vanligt när min är nyskodd, kanske inte så länge eller hårt men de beror mer på att jag inte hinner.

De flesta hästar går att rida som vanligt direkt efter. Om man vet med sig att hästen är extremt känslig och blir ömfotad efter skoning kanske man kan vänta ngn dag.

Vissa hästar tål inte att ridas direkt efter skoning då de är väldigt ömma. Andra kan dock ridas nästan normalt. Jag råder dig att ta det lugnt och mest rida i skritt på jämnt och ganska mjukt underlag - men vara uppmärksam på din häst så den inte går och har ont.

travhästar skos ibland 30 minuter före lopp, så jag tror nog du kan rida lika hårt som vanligt.

Vissa hästar tål inte att ridas direkt efter skoning då de är väldigt ömma. Andra kan dock ridas nästan normalt. Jag råder dig att ta det lugnt och mest rida i skritt på jämnt och ganska mjukt underlag - men vara uppmärksam på din häst så den inte går och har ont.
Okej, men jag brukar inte typ galoppera eller träna så hårt utan jag rider mest lugna skogsturer :)

Jag rider typ direkt efter, oftast iaf. Inte några större problem :)

Om inte hästen är onormalt överkänslig på nåt sätt eller man just bytt hovslagare eller gjort stora förändringar i skoning/vinklar eller liknande så ska häste enligt min åsikt gå att rida normalt direkt efter annars är det nåt som inte stämmer.

På min egen har jag ridit dressyr för tränare direkt efter skoning helt utan problem, på en "medryttarhäst" behövdes det något dygn innan man kunde rida igen.
Så det är nog lite olika, kolla upp med ägaren (?) hur han brukar reagera. (:

Jag brukar ha som regel att rida dagen efter omskoning.
Då har hästen haft natten på sig att uppvisa eventuella sömstick eller vad det nu kan vara.

Efter det rider jag som vanligt.

Det har inte hindrat mig. Som Anym säger...inom travet skos det ofta precis innan löp. ;)

När kan man börja rida hästen igen efter hovslagning? Jag har en gammal herre på 22år som ska skos på söndag och jag undrar när jag kan rida han? Och isf om jag kan rida hårt eller bara ta det lugnt. :)

I de flesta fall går det alldeles utmärkt. jag skulle ha en dialog med hovslagaren, för om denne är duktig och kunnig så har den koll just på din hästs individuella hovar och om den tex har känsliga hovväggar eller om sömtagen behöver tas högt upp, vilket ibland kan resultera i att de har känningar första dagen eller dagarna. i de flesta fall är det som sagt helt ok, skulle dock tycka det är en bra ide som du redan är inne på att snarare rida ut än sitta och trimma.

Jag gillar inte att rida direkt efter men som tex. idag måste jag göra det. Hinner ej rida senare och jag vill helst känna på henne dagen efter träning.

Jag rider alltid som vanligt samma dag som min häst skotts, om det inte varit något mkt speciellt (vilket hovslagaren isf talar om).

Min hovis säger att jag kan rida men inte hoppa förrns dan efter. Varför vet jag igentligen inte men jag antar att det är nåt med senor eller ledband eller nåt och det lixom är för att hoven ändrar ställning lite efter verkningen.

Nån hovis här innen som vet vad man bör göra kanske?

Okej. Jag funderar på att bara ta en lugn barbackatur i skogen efteråt :)

Jag pratade med hovis och hon sa att jag kunde rida honom efteråt men att jag skulle se upp så att han inte blev öm i hovarna! :)

Jag tycker att du borde vara sjysst och låta han vila. Du vet ju heller inte ifall han börjar ömma eller liknande..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar