Rida gammal häst

A

_Aniara_

Hej!
Har nyligen blivit medryttare på en 20 årig Nordsvensk, helmysig och tycker om att få komma ut. Men hon har inte gått sen i våras och har väldigt dålig kondition.

Några tips för hur man ska få igång henne, fast inte pressa henne för hårt. Och vad passar det att göra med en så gammal häst?

/Aniara

Sv: Rida gammal häst

flera korta promenader först, hårt underlag bygger upp ryggmusklerna och stärker lederna.. stretching är bra att göra både före och efter motionen..
sedan är det viktigt med uppvärmning och rätt form.. så innan du ens börjar trava bör du träna lite på sidvärtsrörelse när du är ute, det man man också göra från marken..

Vill du utveckla hur man stretchar hästen, tror inte jag har hört om hur man gör någon gång och vad är sidvärtsrörelse?

Tack på förhand

Jag skulle skritta upp och ner för backar i ett par veckor. Varva ridningen med att leda hästen, och lägg in vilodagar mellan motionspassen.

Okej, jag antog att det var något sådant... finns det fler typer av sidvärtsrörelser?

En sidvärtsrörelse behöver inte nödvädigtvis vara en korrekt skänkelvikning. Det är lite av ett samlingsnamn för att flytta hästen i sidled, flytta undan bog, bakdel mm för skänkel eller annat tryck, tex från marken...

Rid inte på för mjukt underlag i början, det frestar på ledor och senor onödigt mycket, speciellt om hästen också skulle vara lite överviktig.
I början gäller det väl främst att skritta, skritta, skritta. Givetvis kan man lägga in lite trav, typ 20-50 m, som en kul variation. Det kan vara lite trist för både häst och ryttare att skritta rakt fram i några veckor.

Streching vore som sagt väldigt bra. Du kan ta tag i ett framben och dra det framåt, sätt dig på huk och håll hästens ben rakt och sluttande mot marken så hoven nästan nuddar marken. Hästen kommer säga ifrån om det gör ont! Du kan också strecha sidorna och halsen med hjälp av lite godis. Ställ dig vid hästens mage och locka till dig huvudet utan att hästen rör på sig. Eller håll godiset mellan hästens framben så den får sträcka ut halsen. Använd fantasin!

hur man stretchar tror jag lättast kan beskrivas att man stäcker ut musklerna i den naturliga rörelseriktningen.. så åt de håll hästen normalt sträcker ut benen i kan man stretcha, dvs framåt och bakåt men inte alltför mycket ut åt sidorna..

du kan även lyfta upp hästens ben till bara någon dm över marken, rotera benet medsols och motsols i cirklar (3 varv åt varje håll), börja bara smått.. det gör att lederna värms upp och smörjs..

Håller med ovanstående talare... Det du sedan ska tänka på när damen är igångsatt är att alltid värma upp lite längre än vad man brukar göra med yngre hästar så lederna mjukas upp ordentligt och att även skritta av längre stund för att undvika träningsvärk.

Men det här visste du säkert redan :rofl:

Gå en kurs innan du börjar stetcha! Eller prata åtminstonde med ngn kunning. Det kan göra mer skada än nytta! Och det är absolut inte ngt för nybörjare.

Hur mycket du kan göra beror helt på hästen.

Jag själv hade börjat skritta ett par veckor, sen börja lägga till traven och sen galopp.
Lite på känn.
20 år är ingen ålder :banana: .
Sen får du känna dig för vad hon håller för.
Min tant (25-årigt hbl) vill inte vara ute och skritta, utan vill ha fart och fläkt under hovarna, så vi kör på som vi alltid gjort, mycket mycket trav och mycket galopp. Har funkat i 10 års tid nu :D .
Skrittar i stort sett bara på för hårt eller dåligt underlag och nedförsbackar.
men detta gör också att för att hålla sig riktigt fräsch så rids hon bara varannan dag eller mindre, funkar bäst för henne (och mig).

Om hästen är utbildad finns det ingen anledning att inte fortsätta att träna lite, känna efter givetvis som med alla hästar hur mycket som känns ok.
Jag tror att hästar bara blir gamla snabbare om de behandlas som gamla och bara daltas med.
behandlas de som "hästar" med liv i, som fortfarande vill hålla igång (om deras kropp håller för det) tror jag att de är lyckligare i själen, ja utifall det är en häst vars största intresse är just att gå runt i hagen och är hemskt lycklig med det :D .

Tack så mycker för era svar.
Det var som jag själv trodde, men det skadar aldrig att vara fler som håller med om samma åsikt

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Emro
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 856
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar