Rida galoppörer

T

TooFatToFly

Hej!

Jag har blivit tillfrågad att börja rida några galoppörer. Har aldrig ridit ett fullblod i galopp-tävlingskondition och har bara sett alla tossiga på Jägers som hoppar omkring som grodor och blir rädda för sina egna skuggor. Människan som jag isåfall ska rida åt känner mig och mina ridkunskaper väldigt bra och jag vet att han inte skulle fråga om han inte trodde jag klara av det. Ska väl tillägga att hans hästar är lugna i sig själv (har däremot aldrig sett dem bli ridna) och det är ute på landet. I varje fall så är jag lite skrajsen för att få mig en tur jag knappast glömmer (om jag överlever).
Vad har ni för erfarenheter? Hur "galna" är dem? När de bockar, är det riktiga "nu-ska-du-av" eller mer lite gunge-häst av glädje?

Tacksam för allt! :D :crazy:

Sv: Rida galoppörer

Dom är ju oftast lugnare när de inte är på tävlingsbanan, och det är inte ofta en galoppör bockar för att kasta av. Det mina möjligen gör är att "lufta" lite, dvsta enn längre galoppskutt emellanåt. Inga problem att sitta kvar...
Prova, du kommer att bli imponerad.
En tjej som hjälpte mig ett tag var i extas efter sitt första snabbjobb.
Hon sa lyriskt: "jag fattar inte varför folk tar till droger när de vill få en kick, de kan ju lika gärna rida en galoppör."

CK skrev:
Hon sa lyriskt: "jag fattar inte varför folk tar till droger när de vill få en kick, de kan ju lika gärna rida en galoppör."

Bättre går det inte att definera att rida galoppörer.

Till trådskaparen. Tycker helt klart att du skall ge det en chans, du lär aldrig ångra dig. Jag lovar. Bättre kick finns inte. Säger jag som numera enbart håller på med halvblod. :angel:

Tack för era svar!
Det låter ju positivt. Det jag är mest rädd för är att inte klara av dem, fastän jag har ridit hela mitt liv och jobbat med bråkiga hingstar så har jag aldrig ridit tossiga galoppörer. Men jag måste säga att jag blir sugen av era svar. Det blir nog av iaf. :bump:

Men fullbloden är inte tossigare än andra högpresterande hästar. Önskar jag vore i dina kläder och fick sätta mig upp i dessa sadlar igen. Du kommer att klara av dom, finns ju en hel del knep med *pullande* fullblod, men det kommer du att få lära dig.

Du måste bara tala om för oss sedan vad du tyckte första gången och hur det gick. Lycka till.

Kan bara hålla med ovanstående!!!! Du bara MÅSTE prova, det finns inget som går upp mot den kontrollerade kraften i ett vältränat fullblod...........

Är de inte? Har jag alltid trott. :devil:
Kan ni inte dela med er lite knep då? Jag frågade tjejen som hjälper dem nu (det kommer mest bli snabbjobb) hur man stannar och hon sa "Tja, jag vet inte riktigt men de brukar stanna." Jaha?

Jaa då lovar berätta hur det går! Det kommer nog inte igång på allvar förrän till våren för nu ska de ha vintervila men jag hoppas få prova lite vanligt först. :o

Det är ju det jag är rädd för, att det INTE ska bli kontrollerat!

tror inte du behöver oroa dig, du har ju ridit mkt innan så det blir inga problem. Det är svårt att ge konkreta tips då alla tränare har lite olika sätt att rida hästarna. Mina stannar om jag ställer mig högre i stigbyglarna och "låser" galopp rytmen i kroppen och ger efter lite på tyglarna. Många hästar inne på banan vet precis vart dom ska pulla upp och då brukar det räcka med att visa dom ytter railen så stannar dom!! Och rider du på bana så spelar det ju ingen roll om hästen sticker. Förr eller senare stannar den ju!! (om det inte är en häst som varit skadad förståss, då är tre varv i fulltempo kanske inte så bra ;))

Viktigast är att du inte är rädd, då spänner du dig och då behövs det inte så mycket för att hästen ska reagera och hitta på dumheter. En orolig ryttare ger en orolig häst. Som andra redan påpekat så är inte galoppörer knasigare än andra tävlingshästar, men man får vara förberedd på att de är jäkligt starka och det gäller att inte sitta och segdra. Lirka lite, prata lugnt och lirka lite till så ska du se att det inte blir några problem. En idé kan kanske vara att kolla om du kan få rida tillsammans med någon mer erfaren, som kan ge dig tips under turen?

Som det redan påpekats ovan - det är en himla kick att susa fram på ett fullblod, jag vet inget som ger mig ett större adrenalinrus! :D

Jag har ridit dressyr på deras avdankade fullblod, den mest speciella häst jag någonsin varit med om. Och det var samma sak med honom, hänger man i munnen får han klaustrofobi. O ja, jag kommer inte rida själv så tips lär jag få!

Åh, jag skulle behöva lära mig lite knep mot pullandet, råkar ju ut för det då och då när hästen tycker jag är alldeles för snål med farten. :crazy:

/Jane

kan du inte pm:a mig också? har ju ett "tossigt" fullblod jag med som jag ev tänker rida in igen...

Lägger ut brevet jag skickade till Jane, har ni andra något som kanske är bättre eller ni vill förtydliga något. Så gör det är ni snälla. Är ju trotts allt ett antal år sedan jag red fullblod.

Hej

Såg ditt inlägg och tänkte att det kanske var lika bra att ta det här. Hur länge har din häst varit av banan? När man rider galopp hästar så håller man inte tyglarna som traditionell ridning, utan du korsar dom och lägger ihop dom, så att du får som 2 tyglar i varje hand.

Hänger du med på hur jag menar? Allt detta för att du skall kunna lägga ner händerna på varsin sida en bit ner bredvid manken. Är du med?

När du sedan har denna tygelfattning och har hästen så den pullar, så har du förmågan att hålla emot utan att dra hästen i munnen, du kan också vid detta tillfälle så kan du ta fram skänkeln så att du får stöd framåt i stigbyglarna, då får du chansen att hålla emot i både tygel och ben.

Detta är hur det rids på galoppen, tycker inte att du skall försöka rida så. Är lätt att din häst börjar pulla mer då och vill springa ännu mer, utan rid mkt volter ledande tygeltag och plocka, samt otroligt mkt halvhalter.

Hoppas det löser sig, annars får du mer än gärna höra av dig igen.

Vill minnas att tygelfattningen kallas "brygga", vilket kanske förklarar hur tyglarna ligger vid manken. Vissa föredrar att bara ha två tyglar i ena handen och hålla som vanligt med andra.

När min dam pullar finns det bara ett sätt, och det är att sakta ner till mycket, mycket samlad galopp, nära på stillastående, och försöka få henne avslappnad i rörelserna där. Då lyfter hon ryggpartiet för att trampa under sig och sänker nacken istället för att titta upp bland stjärnorna. Inne på Täby pullade hon som ett as, rent ut sagt, men det tog kanske tre minuter av samling så slutade hon och började koncentrera sig på uppgiften istället.

Det tråkiga med pullande hästar är att de förspiller en massa energi på det istället för att springa, vilket kan förstöra mycket. Men det hela brukar ha att göra med att de spänner sig och inte kan slappna av i aktionen.

Tackar för både pm:et och inlägget här! :)

Det var just tipset om att behålla balansen jag behövde. Nu är det väl bara i vissa lägen han pullar, ligger bakom någon i galopp eller någon är på väg upp. Då tycker han uppenbarligen att jag borde låta honom gå. :angel:

I övrigt måste jag säga att det är gudomligt att rida de kattmjuka formel 1-hästarna :love:. När man släpper som kommer powern och utväxlingen blicksnabbt. Vem kan undgå att älska dom?

Undrar hur det känns att sätta sig på ett icke-fullblod?

/Jane

Hur det känns att sitta på ett icke-fullblod? Långsamt! :D

Ja och lite mer mellan benen. Alltså lite grövre. Fast det finns halvblod som är som fullblod också.

de finns visa hästar som är kolugna överallt inte tosiga eller nåt, som Iland Man, Sabotage och Hamilton alla efter Iland Reef, de kan se ut som de står och sover eller går och sover om de låter bättre, sen finns de dem som svettas jättemycket men de betyder inte att de är tosiga, oftast är de bara att sitta lugnt kvar, de gör inte mycket, de försöker iallafall inte kasta av en och när de inte är tävling brukar de vara kolugna för de mesta, bara lite otåliga gillar ju inte att stå still.
Men de är aldrig elaka, försöker inte ha av en med flit, står kanske och småkikar eller svänger runt men farligare brukar de inte blir

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka